نبرد ابزارهای کدنویسی هوش مصنوعی: برتری Codex CLI در برابر Claude Code
به گزارش اپ خونه، در رقابت بین دو ابزار هوشمند کدنویسی — Claude Code از شرکت Anthropic و Codex CLI از OpenAI — به نظر میرسد Codex CLI توانسته محبوبیت بیشتری میان توسعهدهندگان به دست آورد.
بخشی از این استقبال بهتر، به رفتار Anthropic در مواجهه با توسعهدهندگانی مربوط میشود که سعی در مهندسی معکوس Claude Code داشتند. این در حالیست که Claude Code تحت مجوزی محدودتر از Codex CLI منتشر شده است.
هر دو ابزار، یعنی Claude Code و Codex CLI، با هدف مشابهی طراحی شدهاند: فراهم کردن دسترسی توسعهدهندگان به توانمندیهای مدلهای هوش مصنوعی مبتنی بر فضای ابری برای انجام وظایف مختلف برنامهنویسی.
این دو شرکت تقریباً همزمان، با فاصله چند ماه، ابزارهای خود را منتشر کردند و در حال رقابت برای جذب ذهن و توجه جامعه توسعهدهندگان هستند.
Codex CLI با مجوز Apache 2.0 منتشر شده که اجازه استفاده تجاری و توزیع مجدد را به کاربران میدهد. در مقابل، Claude Code تحت مجوز تجاری Anthropic قرار دارد، که استفاده و تغییر آن را تنها با اجازه صریح شرکت مجاز میداند.
علاوه بر این، Anthropic کد منبع Claude Code را مبهمسازی (obfuscate) کرده، یعنی کد بهصورت واضح و قابلدسترس منتشر نشده است. زمانی که یک توسعهدهنده این کد را رمزگشایی کرد و در GitHub منتشر نمود، شرکت Anthropic شکایت DMCA (قانون حذف محتوای دارای حق نشر) را تنظیم کرد و خواستار حذف کد شد.
این اقدام Anthropic با واکنش منفی گستردهای از سوی جامعه توسعهدهندگان در شبکههای اجتماعی روبرو شد. آنها این تصمیم را با رویکرد OpenAI در عرضه Codex CLI مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که OpenAI شفافتر و بازتر عمل کرده است.
OpenAI تنها در چند روز پس از انتشار Codex CLI، دهها پیشنهاد توسعهدهندگان را در کد این ابزار اعمال کرد — از جمله قابلیتی که اجازه میدهد Codex CLI به مدلهای هوش مصنوعی شرکتهای رقیب، از جمله Anthropic، متصل شود!
در مقابل، Anthropic پاسخی به درخواستها و پرسشها در این زمینه ارائه نکرد. البته باید منصفانه گفت که Claude Code هنوز در مرحله بتا (آزمایشی) قرار دارد و دارای برخی باگهاست.
ممکن است این شرکت در آینده کد منبع آن را با مجوز بازتری منتشر کند. شرکتها به دلایل مختلفی مثل ملاحظات امنیتی، گاهی تصمیم به مبهمسازی یا بسته نگه داشتن کد میگیرند.
با این حال، این اتفاق نوعی پیروزی غیرمنتظره در حوزه روابط عمومی برای OpenAI به حساب میآید؛ چرا که این شرکت در ماههای اخیر بیشتر به سمت انتشار محصولات قفلشده و اختصاصی رفته و از انتشار متنباز فاصله گرفته است.
با این اتفاق، شاید بتوان آن را نشانهای از تغییر نگرش OpenAI دانست — بهخصوص پس از آنکه سم آلتمن (مدیرعامل OpenAI) در ابتدای امسال اعتراف کرد که این شرکت تا به امروز “در سمت اشتباه تاریخ در مورد متنباز قرار داشته است”.