» هوش مصنوعی » نوجوانی که با هوش مصنوعی دنیای تناسب اندام را متحول کرد
Cal AI
هوش مصنوعی

نوجوانی که با هوش مصنوعی دنیای تناسب اندام را متحول کرد

اسفند 27, 1403 0۰4

به گزارش اپ خونه، زکریا یادگاری، بنیان‌گذار نوجوان Cal AI، در دنیایی که پر از «کدنویسی بر اساس حس و حال» است، در تضادی جالب و قدیمی قرار دارد.

این تضاد از آن جهت جالب است که یادگاری و هم‌بنیان‌گذار او، هنری لنگمک، هر دو تنها ۱۸ سال دارند و به‌تازگی دبیرستان را به پایان رسانده‌اند. اما داستان آن‌ها تاکنون کاملاً کلاسیک بوده است.

Cal AI که در ماه می راه‌اندازی شد، در مدت هشت ماه بیش از ۵ میلیون بار دانلود شده است. یادگاری می‌گوید که نرخ حفظ مشتری بیش از ۳۰٪ است و این برنامه در ماه گذشته بیش از ۲ میلیون دلار درآمد داشته است.

هرچند که نمی‌توان صحت این آمار را تأیید کرد، اما Cal AI در اپ‌استور اپل امتیاز ۴.۸ از ۵ را با ۶۶ هزار بررسی دریافت کرده و در گوگل‌پلی بیش از ۱ میلیون بار دانلود شده و امتیاز ۴.۸ را از حدود ۷۵ هزار بررسی به دست آورده است.

مفهوم این اپلیکیشن ساده است: از غذایی که می‌خواهید مصرف کنید عکس بگیرید تا برنامه به‌صورت خودکار کالری و مواد مغذی آن را ثبت کند.

البته این ایده کاملاً جدید نیست. به‌عنوان‌مثال، MyFitnessPal که یکی از غول‌های شمارش کالری محسوب می‌شود، قابلیت «Meal Scan» را دارد. همچنین اپلیکیشن SnapCalorie که در سال ۲۰۲۳ توسط بنیان‌گذار Google Lens معرفی شد، عملکرد مشابهی دارد.

اما شاید مزیت Cal AI این باشد که کاملاً در عصر مدل‌های تصویری بزرگ ساخته شده است. این برنامه از مدل‌های Anthropic و OpenAI استفاده می‌کند و از فناوری RAG برای بهبود دقت بهره می‌برد. همچنین با داده‌های متن‌باز مربوط به کالری و تصاویر غذا از سایت‌هایی مانند گیت‌هاب آموزش دیده است.

یادگاری می‌گوید: «ما متوجه شدیم که مدل‌های مختلف در تشخیص غذاهای مختلف عملکرد بهتری دارند.»

در این مسیر، بنیان‌گذاران با چالش‌های فنی متعددی مانند شناسایی مواد تشکیل‌دهنده غذاهای بسته‌بندی‌شده یا غذاهای ترکیبی در کاسه‌های درهم مواجه شدند.

نتیجه این تلاش‌ها یک اپلیکیشن است که به گفته سازندگان، دقت ۹۰ درصدی دارد؛ عددی که برای بسیاری از افرادی که رژیم غذایی دارند، کافی به نظر می‌رسد.

یادگاری همچنین به‌دلیل موفقیت زودهنگام خود در دنیای فناوری، شهرتی به‌دست آورده است. اما برخلاف بسیاری از نوجوانانی که امروزه با کمک ابزارهای هوش مصنوعی برنامه‌نویسی را یاد می‌گیرند، او در دوره راهنمایی با زبان‌های پایتون و سی‌شارپ آشنا شد.

اولین کسب‌وکارش را در کلاس نهم راه‌اندازی کرد و در ۱۶ سالگی آن را به شرکت بازی‌سازی FreezeNova به قیمت ۱۰۰ هزار دلار فروخت. او می‌گوید: «بعد از دوران قرنطینه، مدارس به همه دانش‌آموزان کروم‌بوک دادند و طبیعتاً بچه‌ها سعی کردند از آن‌ها برای بازی در کلاس استفاده کنند.»

مدارس در واکنش، دسترسی به سایت‌های بازی را مسدود کردند. اما یادگاری این را یک فرصت دید و وب‌سایتی ساخت که به دانش‌آموزان اجازه می‌داد به بازی‌های غیرمسدودشده دسترسی داشته باشند.

بامزه‌ترین بخش ماجرا؟ او سایت را «Totally Science» (کاملاً علمی) نام‌گذاری کرد تا مدرسه آن را هم مسدود نکند!

بعد از این موفقیت، او و لنگمک شروع به تماشای ویدیوهای Y Combinator کردند و در شبکه اجتماعی X با دیگر برنامه‌نویسان ارتباط گرفتند تا ایده جدیدی پیدا کنند. در این مسیر، یادگاری با بلیک اندرسون، که بعدها یکی از بنیان‌گذاران Cal AI شد، آشنا شد. اندرسون که اکنون ۲۴ سال دارد، به‌عنوان یک برنامه‌نویس جوان اپلیکیشن‌های مصرفی، برای ساخت برنامه‌های مشاوره‌ عاشقانه مبتنی بر ChatGPT مانند RizzGPT و Umax شناخته شده است.

ایده Cal AI زمانی شکل گرفت که یادگاری برای افزایش وزن و «جلب توجه دختران» شروع به رفتن به باشگاه کرد!

سپس آن‌ها یک تصمیم کلیشه‌ای دیگر گرفتند: به سان‌فرانسیسکو نقل مکان کردند و در یک خانه مخصوص هکرها ساکن شدند تا نمونه اولیه محصولشان را بسازند.

اما در این میان، یادگاری که فرزند دو وکیل است، یک درس متفاوت یاد گرفت. برخلاف بسیاری از کارآفرینان فناوری که دانشگاه را ترک می‌کنند، او متوجه شد که می‌خواهد به دانشگاه برود و مسیر متفاوتی را انتخاب کند.

Cal AI team

تیم بنیان‌گذار Cal AI: جیک کاستیلو (پایین سمت راست)، بلیک اندرسون (بالا سمت راست)، هنری لنگمک (بالا سمت چپ)، زکریا یادگاری (پایین سمت چپ)

او درباره تجربه زندگی در خانه هکرها می‌گوید: «بیست‌وچهارساعته در حال کار بودیم، روی زمین می‌خوابیدیم. یک شب واقعاً روی زمین خوابیدم! اما این تجربه، درس‌های زیادی به من داد.»

بااین‌حال، او به اطرافش نگاه کرد و متوجه شد که تمام روز در میان افرادی است که در اواخر ۲۰ یا ۳۰ سالگی زندگی می‌کنند. او فکر کرد: «اگر به دانشگاه نروم، زندگی‌ام همیشه به این شکل خواهد بود.»

هنوز تصمیم نهایی برای انتخاب دانشگاهش را نگرفته، اما او و لنگمک همچنان از مدیریت شرکتشان لذت می‌برند. تیم آن‌ها اکنون شامل جیک کاستیلو (۲۸ ساله) به‌عنوان مدیر عملیاتی و مسئول بازاریابی تأثیرگذاران است و هشت کارمند تمام‌وقت شامل توسعه‌دهندگان، طراح و مدیران شبکه‌های اجتماعی دارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×