اخبار اینترنت

همانطور که Threads اوج می گیرد، رقیب دیگر توییتر Bluesky یک فید شخصی سازی شده و الگوریتمی جدید را اتخاذ می کند

به گزارش اپ خونه، Bluesky ، یکی از جایگزین های احتمالی توییتر در حال حاضر در بازار، در حال ایجاد تغییر قابل توجهی در نحوه کشف محتوای جدید کاربران در شبکه خود است.

قبلاً، برنامه Bluesky پست‌های پرطرفدار را در فیدی به نام فید “What’s Hot” نشان می داد – چیزی که کاربران آن آرزو داشتند جایی در آن پیدا کنند، زیرا محتوای آنها توجه بیشتری را به خود جلب می کند و به طور بالقوه دنبال کنندگان بیشتری برای آنها به دست می آورد.

اکنون، آن فید با یک فید «Discover» الگوریتمی و شخصی شده جایگزین شده است که چیزی فراتر از محتوای پرطرفدار دارد.

این شرکت توضیح می‌دهد ، نسخه اولیه فید جدید «Discover» محتوای پرطرفدار را با پست‌هایی از حساب‌هایی که دنبال می‌کنید و پست‌هایی از حساب‌های «نزدیک به نمودار اجتماعی شما» ترکیب می‌کند.

این نوع از سیستم توصیه جدید نیست. در واقع، این شبیه به فیدهای الگوریتمی است که توسط سایر شبکه‌های اجتماعی، از جمله جدول زمانی توییتر ( اکنون X ) برای شما، صفحه TikTok برای شما، صفحه Instagram Explore یا فید خبری اصلاح‌شده فیس‌بوک استفاده می‌شود.

ایده این است که ترکیبی از پست‌های متمرکز بر علایق شما و پست‌های مربوط به نمودار اجتماعی گسترده‌تر شما، یک فید جذاب منحصر به فرد برای هر کاربر ایجاد می‌کند.

Bluesky اولین رقیب توییتر نیست که به شخصی سازی روی آورده است.

در واقع، برنامه Mastodon Mammoth فید شخصی سازی شده خود را برای شما پیشنهاد کرد تا برنامه خود را برای کسانی که از توییتر فرار می کنند به سایر شبکه های اجتماعی میکروبلاگینگ، مانند Mastodon منبع باز، آشناتر کند.

و البته، ورود متا به فضای شبیه‌سازی توییتر، Threads، نیز با یک فید الگوریتمی آغاز شد، قبل از اینکه اخیراً جدول زمانی معکوس درخواستی را اضافه کند .

در مطالعه‌ای که این هفته با همکاری متا منتشر شد ، محققان دریافتند که کاربرانی که فقط فید زمانی معکوس دریافت می‌کنند «زمان کمتری را در فیس‌بوک و اینستاگرام صرف می‌کنند».

فیدهای الگوریتمی به سادگی در مورد زمان صرف شده و تعامل بهتر عمل می کنند، به همین دلیل است که به طور گسترده در پلتفرم های اجتماعی امروزی به عنوان پیش فرض مورد استفاده قرار می گیرند .

با این حال، تفاوت با اجرای Bluesky این است که تغذیه الگوریتمی خود را به کاربرانش تحمیل نمی کند. این به سادگی گزینه ای است که کاربران در صورت تمایل می توانند از آن استفاده کنند.

یکی از پست‌های وبلاگ Bluesky توضیح می‌دهد:

«آنچه جدید است تمرکز ما بر انتخاب الگوریتمی است – به شما امکان می‌دهیم فیدهایی را که دوست ندارید بردارید، و فیدهای جدیدی را که مطابق با علایق شما هستند کشف و نصب کنید. اگر فید Discover جدید ما را دوست ندارید، می‌توانید به سادگی آن را حذف کرده و با هر فید سفارشی دیگری جایگزین کنید.»

Bluesky برای اولین بار فیدهای سفارشی را در ماه مه منتشر کرد و به کاربران امکان می داد در فیدهایی با الگوریتم ها یا تم های مختلف مشترک شوند.

برای کاربر نهایی، فیدها بسیار شبیه فهرست‌های توییتر هستند، زیرا می‌توانند برای دسترسی آسان به منوی «فیدهای من» در نوار کناری برنامه پین ​​شوند.

در میان فیدهای موجود در هنگام راه اندازی از Bluesky، فید “What’s Hot” با محتوای پرطرفدار و فید “What’s Hot Classic” بود که در آن هر پستی که دارای ۱۲ لایک بود نشان داده می شد – فیدی که واقعاً فقط زمانی که شبکه کوچک بود معنی داشت.

از آن زمان به بعد، کاربران فیدهای سفارشی دیگری مانند فیدهای متمرکز بر انواع محتوا – مانند علم، عکس سگ، باغبانی، هنر و موارد دیگر – یا مواردی که به شما کمک می کنند نمودار اجتماعی خود را به روشی متفاوت مشاهده کنید – مانند فید متقابل ایجاد کرده اند.

به عنوان مثال، فید فقط از عکس‌هایی که توسط افرادی که دنبال می‌کنید پست می‌شوند، یا فیدی که بر اساس لایک‌های شما سفارشی شده است.

علیرغم نوآوری Bluesky از نظر انتخاب الگوریتمی و پروتکل شبکه غیرمتمرکز زیربنایی آن ، نگرانی هایی در مورد آینده این کلون خاص توییتر وجود دارد.

این شرکت بارها به دلیل مدیریت نادرست خود با چالش‌های اعتدال با انتقاد مواجه شده است ، که اخیراً اجازه داده است نام‌های کاربری با توهین‌های نژادی از بین بروند.

با توجه به ورود متا به بازاری که برنامه Threads آن سریعتر از هر برنامه دیگری تا به امروز به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید ، با وجود اینکه اکنون با تهدید جدی‌تری نسبت به خود توییتر مواجه است، همچنان در حالت فقط دعوت عمل می‌کند.

در همین حال، Bluesky اولین میلیون نصب خود را در این ماه به ثبت رساند، اما تنها بیش از ۴۰۰۰۰۰ کاربر را به خود اختصاص داده است زیرا برای عموم بسته است.

در این مرحله، این شرکت ممکن است فرصت حساس زمانی را برای جذب مخاطبان محدود افرادی که توییتر را ترک می‌کنند و به جای آن برنامه‌اش را امتحان کنند، هدر دهد.

سرفصل های منفی در مورد عدم قابلیت اعتماد و ایمنی آن نیز به شهرت آن کمک نمی کند.

به عبارت دیگر، Bluesky ممکن است یک سیستم هوشمندانه با فیدهای سفارشی و انتخاب الگوریتمی بسازد، اما تأثیر آن ممکن است محدود شود اگر برنامه بسته بماند، شبکه آن برای کاربران حاشیه‌ای استقبال نکند و رقابت آن چنان قوی باشد که کاربران خود را در جای دیگری مستقر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا