اخبار کسب و کارها

پردازنده های لپ تاپ نسل ۱۳ و ۱۲ چه میزان تفاوت دارند؟

واحد پردازش مرکزی (CPU) یکی از اجزای اساسی کامپیوتر است که عملیات پردازشی را انجام می‌دهد. این واحد تمامی دستورات و محاسبات را کنترل کرده و با سایر قطعات کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن در ارتباط است. امروزه قطعات مختلفی برای پردازنده‌های کامپیوتر تولید و وارد بازار شده‌اند که توسط شرکت‌های مختلف مانند AMD و Intel تولید می‌شوند. هر تولید کننده در بازه زمانی خاصی نسل جدیدی از پردازنده‌های خود را وارد بازار می‌کند. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل نیز کمی بعدتر از نسل ۱۲ وارد بازار شدند و با کارایی متفاوت‌تری نسبت به سری قبلی درون سیستم‌های کامپیوتری قرار گرفتند. در این مطلب می‌خواهیم به سراغ تفاوت‌هایی که بین پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۲ وجود دارد، برویم و در آخر تصمیم بگیریم کدام یک انتخاب بهتری است.

معرفی پردازنده نسل ۱۲

پردازنده نسل ۱۲ اینتل با معماری هیبریدی، تغییرات مهمی را در مقایسه با نسل‌های قبلی به همراه داشت. این پردازنده با ۱۶ هسته و ۲۴ رشته، بهترین انتخاب برای گیمرها بود و توانست تجربه کاربری را تا ۱۳٪ نسبت به نسل ۱۱ بهتر کند و در رقابت با AMD Ryzen 9 5950X نیز موفق شود. به همین دلیل است که خرید لپ تاپ نسل ۱۲ بهترین انتخاب برای گیمرها بود. علاوه بر این پردازنده نسل ۱۲ اینتل (آلدر لیک) نسبت به نسل ۱۱ سرعت بیشتری داشت و میزان مصرف انرژی و تولید حرارت نیز در آن کمتر بود. پشتیبانی از رم DDR5 و گرافیک قوی‌تر نیز از جمله ویژگی‌های آن بود و باعث شد تا بخش بزرگی از بازار کامپیوتر را به خود اختصاص داده و کم کم نسل ۱۱ را از رده خارج کند.

معرفی پردازنده نسل ۱۳

اما پس از مدتی شرکت اینتل با معرفی پردازنده‌های نسل ۱۳ ادعا کرد که بهترین تجربه بازی را با امکان Overclock به کاربرانش ارائه داده است. ورود این نسل از پردازنده‌ها، باعث شد تا با سیستم‌هایی روبه‌رو باشیم که سریع‌ترین عملکرد را داشته و بالاترین فرکانس اورکلاک آنها ۶ گیگاهرتز و قابلیت پشتیبانی از رم DDR4 و DDR5 هم در آنها دیده می‌شود. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل، امروز به عنوان یکی از قوی‌ترین گزینه‌ها در بازار شناخته می‌شوند.

معیار سنجش عملکرد پردازنده چیست؟

معیارهای سنجش عملکرد پردازنده شامل سرعت کلاک (Clock Speed) که نشان‌دهنده سرعت عملکرد پردازنده است، تعداد هسته‌ها (Cores) که تعیین کننده قدرت پردازش (Hyper-Threading) بوده و امکان اجرای همزمان چندین برنامه را فراهم می‌کند.

همچنین بهینه‌ بودن میزان مصرف انرژی و تولید کمتر گرما را هم باید در میان معیارهای سنجش قرار دهیم، چرا که عملکرد و کارایی پردازنده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نهایت پردازنده‌های مدرن با تعداد هسته‌های بیشتر و فناوری‌های پیشرفته‌تر، قابلیت اجرای برنامه‌های سنگین و پیچیده را به کاربرانشان می‌دهند.

تفاوت پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳

برای آنکه بتوانید تصمیم بهتری را در مورد انتخاب سیستم‌های کامپیوتری با این دو پردازنده داشته باشید، باید آنها را از زوایای مختلف بررسی کنید که در این قسمت از مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

۱.     کارایی بهتر در نسل ۱۳

پردازنده‌های نسل سیزدهم نسبت به پردازنده‌های نسل دوازدهم، عملکرد بهتری دارند. به گفته اینتل، پردازنده‌های جدید در مقایسه با نسل قبلی به میزان ۱۱ درصد عملکردشان در کارهای تک رشته‌ای بهتر بوده و این ویژگی یک جهش قابل توجه در عملکرد این سیستم‌هاست.

نکته مهم در مورد پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، معماری هیبریدی جدید و تعداد هسته‌های اضافی آن‌هاست و اینکه  اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها را راحت‌تر از نسل قبلی انجام می‌دهد. برای مقایسه عملکرد مدل‌های CPU Core نسل سیزدهم اینتل با نسل قبلی خود می‌توانید برنامه‌هایی مانند Adobe  Photoshop را اجرا کنید تا تفاوت را به راحتی در این دو قطعه ببینید.

۲.     وجود اتصالات جدید در نسل ۱۳

پردازنده نسل سیزدهم اینتل از Thunderbolt 4 بهره‌مند بوده و می‌تواند با سرعت ۴۰ گیگابایت بر ثانیه داده‌ها و فایل‌های بزرگ را انتقال دهد. همچنین، Wi-Fi 6E با سرعت بیش از ۹ گیگابایت بر ثانیه آخرین نسل شبکه‌های بی‌سیم بوده و سرعتی برابر با ۹ گیگابایت بر ثانیه دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند پردازنده نسل سیزدهم اینتل برای کاربرانی که به انتقال سریع داده‌ها و استفاده از شبکه‌های بی‌سیم پیشرفته علاقه‌مند هستند، جذاب‌تر شوند.

۳.     از نظر هسته‌ها

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل با هسته‌های Raptor Cove و Gracemont نسبت به نسل‌های قبلی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. هسته‌های Raptor Cove برای عملکرد بهتر و هسته‌های Gracemont برای کارایی و مصرف انرژی بهینه طراحی شده‌اند. این پردازنده‌ها با قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از PCI Express 4.0 و Thunderbolt 4.0 همراه هستند و با توجه به این پیشرفت‌ها و ویژگی‌ها، به عنوان یک انتخاب محبوب برای کسانی به حساب می‌آیند که به دنبال بهترین عملکرد و ویژگی‌های پیشرفته هستند.

۴.     از نظر قیمت

پردازنده‌های Intel Core نسل ۱۳، در مقایسه با همتایان نسل دوازدهم خود، قیمت بالاتری دارند. در واقع با مقایسه مدل‌های مشابه در این دو قطعه، شاهد افزایش قیمت متوسطی هستیم که کاملا قابل قبول است.

مقایسه پردازنده لپ تاپ نسل 13 با 12

۵.     اضافه شدن کارت گرافیک Iris Xe در نسل ۱۳

یکی دیگر از تغییرات چشم‌گیر در پردازنده نسل سیزدهم اینتل اضافه شدن کارت گرافیک Iris Xe است که باعث شده سیستم‌های مجهز به این پردازنده بتوانند به راحتی بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را اجرا کنند. این پردازنده می‌تواند از حداکثر سه نمایشگر ۴k پشتیبانی کرده و به شما امکان دهد که بازی‌ها و فیلم‌ها را با جزئیات دقیق ببینید. از آنجایی که در نسل ۱۳، گرافیک با پردازنده ادغام شده، دیگر نیازی به استفاده از کارت گرافیک جداگانه ندارید و با اینکار در هزینه‌هایتان، صرفه‌جویی خواهد شد.

۶.     فناوری‌ جدید ۱ نانومتر در نسل ۱۳

پردازنده نسل سیزدهم اینتل با فناوری ۱۰ نانومتری، سرعت بالاتر و کارایی بهتری را ارائه می‌دهد. با تراکم ترانزیستور بالا و نرخ کلاک بالا، این پردازنده از مصرف انرژی کمتری نیز برخوردار است.

ایراداتی که در پردازنده نسل ۱۳ برطرف شد

نسل دوازدهم پردازنده‌های اینتل با وجود بهبودهایی که نسبت به نسل‌های قبلی خود داشت، با برخی مشکلات نیز روبرو بود. این مشکلات شامل عدم سازگاری با مادربردهای قدیمی، افزایش دما و صدای فن، و قیمت بالا نسبت به کارایی آن بود. این عوامل باعث شدند که تمایل کاربران برای خرید لپ تاپ نسل ۱۲ کمتر شده و به جای آن به سراغ نسل جدید پردازنده‌ها بروند.

خرید لپ تاپ نسل ۱۳ بهتر است یا ۱۲؟

تصمیم برای داشتن سیستمی که از پردازنده نسل ۱۳ پشتیبانی کند، کاملا به نیازها و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. مطمئنا هزینه‌ای که باید در قبال دریافت یک سیستم به روز پرداخت کنید، بالاتر بوده و این ویژگی را در مورد  پردازنده‌ها هم می‌بینیم. بنابراین اگر محدودیت هزینه ندارید، بهترین انتخاب خرید لپ تاپ نسل ۱۳ است. در غیر اینصورت محصولاتی که دارای پردازنده نسل ۱۲ هستند، نیز می‌توانند انتخاب ایده‌آلی برای تمام کاربران باشند.

تفاوت پردازنده نسل 12 با 13

کلام آخر

همانطور که گفته شد، پردازنده‌های نسل سیزدهم نسبت به پردازنده‌های نسل دوازدهم از نظر عملکرد، پشتیبانی از DDR و بهره‌وری انرژی، بهتر هستند. بنابراین اگر به دنبال عملکرد بهتری در یک سیستم کامپیوتری هستید، بهتر است به سراغ خرید لپ تاپ نسل ۱۳ بروید. با اینحال اگر از قبل یک CPU نسل ۱۲ دارید، باز هم چیزی را از دست نداده‌اید و بهتر است تا زمانی که نیازی به داشتن آخرین فناوری روز در دنیا ندارید، به فکر ارتقاء آن نباشید. شما هم نظرات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. به نظرتان خرید لپ تاپ نسل ۱۲ انتخاب بهتری است یا نسل ۱۳؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا