» تکنولوژی » پیوند عصبی الون ماسک: دو جراح مغز و اعصاب در مورد امکان‌پذیری ایمپلنت مغزی مشک و پتانسیل آن بررسی می‌کنند
ماسک و سلامت مغزی
تکنولوژی

پیوند عصبی الون ماسک: دو جراح مغز و اعصاب در مورد امکان‌پذیری ایمپلنت مغزی مشک و پتانسیل آن بررسی می‌کنند

دی ۱۳, ۱۴۰۱ 1۰5

به گزارش اپ خونه، شرکت جدید رابط مغز و کامپیوتر ایلان ماسک Neuralink این پتانسیل را دارد که فناوری را همانطور که می شناسیم متحول کند.

در حالی که رابط مغز و کامپیوتر برای دهه ها به عنوان یک تئوری مطرح بوده است، زمانی که ما به سخت افزار واقعی و قابل اثبات فکر می کنیم، هنوز در ابتدایی ترین مراحل خود است.

برای بسیاری از مردم، به‌ویژه کسانی که از فناوری پیروی نکرده‌اند، تمام وعده‌های انسان‌ها برای کنترل ماشین‌ها و رایانه‌ها از طریق مغزشان علمی تخیلی به نظر می‌رسد.

ایلان ماسک به جای اینکه بگوید ناتوانی در افراد را درمان می کند، باید Neuralink را به عنوان چیزی که به افراد دارای معلولیت کمک می کند قرار می داد.

Neuralink تعداد زیادی از چیزها را وعده داده است. خود ماسک، هر زمان که از Neuralink یا به طور کلی BCI صحبت کرده است، چیزهای بسیار دور از ذهنی گفته است – اگر ماسک و Neuralink را باور کنیم، تراشه ای به اندازه سکه که Neuralink در مغز انسان جاسازی کرده است،  چیز بزرگ بعدی در پزشکی مدرن آماده است .

در طول سال‌ها، در تعدادی از پادکست‌ها و مصاحبه‌ها، ماسک گفته است که با Neuralink افراد می‌توانند با از دست دادن حافظه، کاهش شنوایی، نابینایی، فلج، بی‌خوابی، درد شدید، تشنج، اعتیاد، سکته مغزی و آسیب بافت مغز مقابله کنند. اگر ماسک باور شود، Neuralink همه اینها را درمان می کند.

اما آیا Neuralink واقعاً به اندازه ای که ایلان ماسک امیدوار است بازی را تغییر دهد؟ آیا یک فرد دارای چالش بینایی با یک Neuralink تعبیه شده در جمجمه خود، واقعا بینایی خود را باز می گرداند؟ یا اینکه Neuralink یک مورد کلاسیک از ماسک است که چیزهای بیش از حد امیدوار کننده و سپس کم ارائه می کند؟

«از نظر تئوری، کاری که آنها می خواهند انجام دهند ممکن است. دکتر Sudipto Chatterjee، جراح مغز و اعصاب در یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کلکته، می‌گوید: با این حال، آن‌قدر که ایلان می‌گوید ساده نیست.»

“این که آیا کار می کند یا نه، باید به صورت موردی بررسی شود، اما چیزی که می توانم با اطمینان به شما بگویم، این است که رویکرد یک راه حل مناسب برای همه در اینجا کارساز نخواهد بود.”

ناتوانی هایی که ماسک گفته است که Neuralink می تواند آن را درمان کند، تفاوت های ظریف متعددی دارد.

دکتر چاترجی می‌گوید که حتی در درمان معمول خود باید به صورت موردی به هر بیمار مراجعه کند و اگرچه موارد ممکن است از نظر تشخیصی مشابه باشند، اما احتمالاً درمان برای هر یک از آنها متفاوت است.

دکتر Mukesh Dwivedi، یکی دیگر از متخصصان اعصاب مستقر در Gurgaon، می‌گوید:

«ما واقعاً باید منتظر بمانیم و ببینیم که آنها چگونه به FDA نزدیک می‌شوند و برای چه نوع برنامه‌هایی تلاش می‌کنند تا تأییدیه را دریافت کنند. بدون دیدن هیچ آزمایش بالینی، یا مقاله تحقیقاتی در مورد آنچه Neuralink امیدوار است انجام دهد، تعیین نوع دقیق پیاده سازی که ماسک برای آن در نظر دارد دشوار خواهد بود. و علاوه بر این، Neuralink تنها شرکت فناوری نیست که در تلاش برای انجام چنین کاری است.»

دانشمندان از دهه ۱۹۶۰ روی مفهوم BCI کار می کنند. این ایده در دوران جنگ سرد متولد شد. اکنون، ما شرکت های زیادی داریم که روی چیزی شبیه به آنچه Neuralink به نمایش گذاشته کار می کنند.

«تفاوت این است که اکثر این شرکت‌ها مانند ماسک نمایش‌های عمومی و مفصلی برگزار نمی‌کنند.

از آنجایی که Neuralink شهرت ماسک را در کنار خود دارد، هر کاری که انجام دهد سرفصل خبرها خواهد بود، حتی با وجود اینکه چندین شرکت فناوری وجود دارند که فناوری هایی را توسعه داده اند که بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد.

و من صادقانه نمی دانم که آیا وضعیت مشهور ماسک برای Neuralink مفید خواهد بود یا خیر – ممکن است در واقع مضر باشد.»

اگرچه ماسک امیدوار است در ۶ ماه آینده آزمایش‌های انسانی را انجام دهد، اما چندین استارت‌آپ فناوری در حال حاضر وجود دارند.

Synchron، یک شرکت BCI مستقر در نیویورک، قبلاً با مطالعات انسانی رو به جلو حرکت کرده است. آنها در حال آزمایش یک ایمپلنت عصبی به اندازه چوب کبریت هستند که به جراحی مغز باز نیاز ندارد.

دستگاه آنها مانند یک استنت است که از طریق یک شکاف کوچک در گردن از طریق سیاهرگ گردن به سمت بالا کشیده شده و به مغز فشار داده می شود.

این دستگاه به افراد مبتلا به فلج اجازه می دهد تا از طریق فکر دستگاه های دیجیتال را به صورت بی سیم کنترل کنند و نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است.

این به بیماران مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS اجازه می دهد تا کارهای آنلاین مانند بانکداری، خرید و ارسال ایمیل را انجام دهند.

با این حال، ALS آنها را درمان نکرد یا به بیماران کمک نکرد که عملکردهای حرکتی خود را کنترل کنند. سینکرون، برخلاف نورالینک، هرگز ادعا نکرد که می تواند فلج را التیام بخشد.

همچنین بحث نگهداری و ارتقاء پذیری وجود دارد. مهندسان Neuralink همچنین در مورد نیاز به شارژ سریع و ایمن باتری و ایجاد محجوب بودن ایمپلنت صحبت کردند. اکثر افرادی که کاشت حلزون انجام می دهند سال ها طول می کشد تا با آن سازگار شوند.

«من فقط می توانم تصور کنم که فردی که ایمپلنت BCI دارد، اگر یک صبح خوب از خواب بیدار شود و ببیند باتری ایمپلنتش تمام شده است، یا بدتر از آن به نحوی عملکرد نادرست دارد، چه کاری انجام می دهد.»

بنابراین آیا ایمپلنت های Neuralink واقعا امکان پذیر هستند؟ Neuralink، همراه با چندین استارت آپ دیگر نشان داده اند که چنین ایمپلنت هایی بدون شک امکان پذیر است. اما آیا در دهه آینده برای توده ها قابل اجرا خواهد بود؟ من شک دارم.

علاوه بر این، شرکت های فناوری مانند Neuralink و دیگران حداقل یک دهه دیگر طول می کشد تا بیماری ها و مشکلاتی را که به گفته آنها این ایمپلنت ها درمان می کنند، درمان کنند. دکتر چاترجی افزود: ۵ تا ۱۰ سال دیگر برای ارائه این راه حل ها به بازار اضافه کنید.

دکتر Dwivedi می‌گوید:

«دلیلی وجود دارد که چرا شرکت‌های دارویی یا فناوری سلامت، نمایش‌های عمومی را در مقیاسی برگزار نمی‌کنند که ماسک با Neuralink انجام داد. رویدادهایی مانند این، به خصوص زمانی که شخصی مانند ایلان ماسک درگیر آن باشد، قطعاً باعث ایجاد سرفصل‌هایی می‌شود که در برخی بیماران احساس امید کاذب ایجاد می‌کند و این می‌تواند خطرناک باشد.

وضعیت اسفبار یک فرد چهار پلژی یا فردی را که از هر نوع فلج مغزی رنج می‌برد، تصور کنید، که با این درمان جادویی مفروض آشنا می‌شود، که به نحوی هرگز برای او یا برای کسی محقق نمی‌شود. آن‌وقت چه می‌کنند، چگونه بدون تصادف به واقعیت خود برمی‌گردند؟»

به‌جای اینکه بگوییم Neuralink شرایط خاصی را درمان می‌کند، فکر می‌کنم بهتر بود به عنوان چیزی که به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بهتر بود. دکتر دوویدی گفت که این کار بسیار مسئولانه تری بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×