چرا Etsy و eBay نگران تعرفههای ترامپ نیستند؟
به گزارش اپ خونه، صنعت فروش کالای دستدوم، مانند تقریباً تمام بخشهای دیگر دنیای تجارت، در حال دستوپنجه نرم کردن با پیامدهای تعرفههای جدیدی است که رئیسجمهور دونالد ترامپ وضع کرده است. با این حال، به نظر میرسد که پلتفرمهای بزرگی مانند eBay و Etsy نگرانی چندانی در این زمینه ندارند.
این دو شرکت بهتازگی نتایج مالی سهماهه اول سال ۲۰۲۵ را منتشر کردهاند و در جریان این گزارشها، موضوع مهم تعرفهها را نیز مورد توجه قرار دادند.
دلیل اینکه آنها چندان تحت تأثیر قرار نگرفتهاند، به روش تأمین کالا توسط فروشندگانشان بازمیگردد. برخلاف رقبایی همچون Temu و Shein که برای جبران هزینه تعرفهها مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شدهاند، اکثر فروشندگان eBay و Etsy در آمریکا محصولات خود را بهصورت محلی تهیه میکنند. این کالاها اغلب شامل اقلام دستدوم، عتیقه یا دستساز هستند.
برای اثبات کمتأثیر بودن تعرفهها، هر دو شرکت در تماس تلفنی مربوط به گزارش درآمدی خود دادههایی ارائه کردند. مدیرعامل eBay، جیمی یانونه (Jamie Iannone)، گفت:
«کالاهای ارسالی ما از چین به آمریکا تنها حدود ۵٪ از کل ارزش ناخالص کالاهای فروختهشده (GMV) را شامل میشوند. و در مجموع، سهم چین کمی کمتر از ۱۰٪ است.»
همچنین مدیر مالی Etsy، لنی بیکر (Lanny Baker)، اعلام کرد:
«در حال حاضر، میزان تأثیر مستقیم تعرفهها بر Etsy نسبتاً پایین است، زیرا تنها کمی بیش از ۱٪ از فروش ناخالص کالاها مربوط به واردات از چین به آمریکاست.»
مدیرعامل Etsy، جاش سیلورمن (Josh Silverman)، نیز افزود:
«بیشتر فروشندگان ما کارآفرینان انفرادی هستند که از خانه کار میکنند و ۹۰٪ مواد اولیهی خود را بهصورت داخلی تهیه میکنند.»
این مزیت یعنی تأمین داخلی کالا توسط فروشندگان، به Etsy و eBay برتری قابل توجهی نسبت به رقبایی مانند Temu، Shein و حتی Amazon میدهد. با این وجود، این پلتفرمها همچنان با چالشهایی مانند رکود اقتصادی و کاهش تمایل مصرفکنندگان به خرید مواجه هستند.
در این میان، Etsy کمی آسیبپذیرتر به نظر میرسد. مدل اصلی کسبوکار Etsy بر کالاهای دستساز و قدیمی تمرکز دارد، که معمولاً قیمت بالاتری دارند. بنابراین، هرچند فروشندگان Etsy از تعرفهها تأثیر نمیپذیرند، ولی خریداران همچنان در هزینهکرد محتاط هستند.
همین مسئله باعث شده تعداد خریداران فعال Etsy نسبت به سال گذشته ۳.۴٪ کاهش یابد و به ۸۸.۵ میلیون نفر برسد. همچنین تعداد خریداران دائمی نیز با کاهش ۱۱٪ به ۶.۲ میلیون نفر رسیده است.
علاوه بر این، Etsy گزارش داد که فروش ناخالص کالاهایش (GMS) در مارکتپلیس با کاهش ۸.۹٪ به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است.
با این حال، یک نقطه روشن در کارنامه Etsy، تملک پلتفرم مد دستدوم Depop است؛ پلتفرمی که همچنان در شرایط رکود اقتصادی محبوب باقی مانده است. Etsy که این پلتفرم را در سال ۲۰۲۱ خرید، اعلام کرده Depop به رکورد جدیدی در میزان فروش ناخالص رسیده، هرچند آمار دقیق ارائه نشده است.
سیلورمن در این خصوص گفت:
«Etsy سابقه قوی در مدیریت شرایط دشوار اقتصادی دارد و ما اطمینان داریم که میتوانیم به تطبیق خود با شرایط ادامه دهیم.»
در مقابل، وضعیت eBay کمی باثباتتر است. مشتریان حساس به قیمت در حال روی آوردن به کالاهای دستدوم و بازسازیشده هستند؛ کالاهایی که بیش از ۴۰٪ موجودی eBay را تشکیل میدهند.
این شرکت گزارش داده که مصرفکنندگانی که میخواهند از تعرفهها دور بمانند، میزان خرید خود را افزایش دادهاند و همین موضوع باعث شده سهماهه خوبی را آغاز کند.
استیو پریست (Steve Priest)، مدیر مالی eBay گفت:
«ما روند سالمی در حجم معاملات مشاهده کردهایم، هم بهدلیل قوت در دستهبندیهای اصلیمان و هم بهدلیل احتمال افزایش پیشدستانه تقاضا از سوی مصرفکنندگانی که نگران افزایش هزینهها و پیچیدگیهای گمرکی در آینده نزدیک هستند.»
طبق اعلام این شرکت، حجم ناخالص فروش کالاها (GMV) به ۱۸.۸ میلیارد دلار رسیده و درآمد نیز بیش از ۱٪ رشد داشته و به ۲.۵۸ میلیارد دلار رسیده است.
۱. eBay: بازار جهانی مزایده و خرید مستقیم
eBay یک پلتفرم تجارت الکترونیکی آمریکایی است که در سال ۱۹۹۵ توسط پیر امیدیار (Pierre Omidyar) تأسیس شد. این وبسایت به عنوان اولین بازار اینترنتی مزایدهای شناخته میشود و کاربران میتوانند در آن محصولات نو یا دستدوم را از طریق مزایده یا خرید فوری (Buy It Now) خرید و فروش کنند.
در eBay همهچیز پیدا میشود: از وسایل الکترونیکی گرفته تا لباس، کلکسیونها، لوازم خانگی و حتی خودرو! این سایت به کاربران امکان میدهد خودشان فروشنده شوند، قیمتگذاری کنند، توضیح محصول بنویسند و مستقیماً با مشتری در ارتباط باشند.
۲. Etsy: بازار محصولات دستساز، هنری و خاص
Etsy در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و بیشتر تمرکزش روی محصولات خاص، خلاقانه، دستساز و عتیقه است. برخلاف eBay که به یک بازار عمومی تبدیل شده، Etsy محلی برای هنرمندان، طراحان، کارآفرینان خانگی و عاشقان صنایع دستی است که میخواهند آثار خاص خود را بفروشند.
در Etsy بیشتر فروشندهها افراد یا کسبوکارهای کوچک هستند و محصولات شامل مواردی مثل جواهرات دستساز، وسایل دکوری، نقاشی، شمع، صابون طبیعی، لباسهای شخصیدوزیشده و … میشوند.