چگونه «شبکه سرندیپیتی» توسط هوش مصنوعی Maven می تواند رسانه های اجتماعی را دوباره جالب کند
به گزارش اپ خونه، همه چیز در جامعه می تواند در جهت بهینه سازی باشد – چه تست استاندارد باشد یا الگوریتم های هوش مصنوعی، مهم این است که بدانیم به چه نتیجه ای می خواهیم برسیم و مسیر رسیدن به آن را پیدا کنیم.
کنت استنلی ، محقق سابق OpenAI و یکی از بنیانگذاران یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید به نام Maven ، سالها است که موعظه کرده است که این روش تفکر اگر کاملاً مضر نباشد، معکوس است.
استنلی میگوید به جای اولویتبندی اهداف، باید سرندیپیتی را در اولویت قرار دهیم.
استنلی در مصاحبه ای ویدئویی گفت: “گاهی اوقات، برای یافتن پله هایی که منجر به چیزهایی می شوند که ما به آنها اهمیت می دهیم، باید از مسیر هدف خارج شده و به مسیر جالب برویم. سرندیپیتی مخالف یافتن چیزی از طریق اهداف است.”
ایده جستجوی تازگی به خاطر خود، به عنوان یک مفهوم الگوریتمی آغاز شد که استنلی آن را مطالعه میکند و پایان باز نامیده میشود .
استنلی گفت: «سیستمهای باز مانند سیستمهای خلاقانه مصنوعی هستند.»
این بینش الگوریتمی برای استنلی به یک فلسفه زندگی تبدیل شد. او حتی در سال ۲۰۱۵ با دانشجوی دکترای سابق خود، جوئل لمن، کتابی به نام چرا عظمت را نمی توان برنامه ریزی کرد، نوشت.
این مفهوم شروع به کار کرد و استنلی را تبدیل به یک نقطه کانونی بینالمللی برای این ایده گستاخانه کرد که در واقع، شما میتوانید کارها را فقط به دلیل جالب بودن انجام دهید، نه به این دلیل که نیاز به تکمیل برخی از اهداف اعلام شده دارید.
اما در سال ۲۰۲۲ استنلی در حالی که تیمی را در OpenAI رهبری میکرد، گفت که “از نارضایتی در حال جوشیدن است” و “این اتفاق رخ داد” که در آن تصمیم گرفت صحبت در مورد ارائه فضای باز به مخاطبان گستردهتر را متوقف کند و در عوض شروع به انجام کاری در مورد آن کند. .
او از خود میپرسید اگر یک «شبکه سرندیپیتی» ایجاد کند، آیا سیستمی برای افزایش استفاده سرندیپیتی راهاندازی شده است تا دیگران از آن لذت ببرند؟
بنابراین او کار خود را رها کرد و تصمیم گرفت Maven را ایجاد کند، یک شبکه اجتماعی که بر پایه یک الگوریتم هوش مصنوعی ساخته شده است که برای جستجوی تازگی تکامل می یابد.
هنگام ثبتنام، کاربران مجموعهای از موضوعات را برای دنبال کردن انتخاب میکنند – از علوم اعصاب گرفته تا والدین – و این الگوریتم پستهایی را به آنها نشان میدهد که مطابق با علایقشان است. هیچ لایک، رأی مثبت، ریتوییت یا فالوی وجود ندارد، و هیچ راهی برای تقویت محتوا برای توده ها وجود ندارد.
در عوض، وقتی کاربر چیزی را پست میکند، الگوریتم بهطور خودکار محتوا را میخواند و آن را با علایق مرتبط برچسبگذاری میکند تا در آن صفحات نمایش داده شود.
کاربران میتوانند نوار لغزنده سرندیپیتی را بالا ببرند تا فراتر از علایق اعلامشدهشان منشعب شود، و الگوریتمی که پلتفرم را اجرا میکند، کاربران را با علایق آنها مرتبط میکند.
بنابراین، اگر به عنوان مثال، مکالمات مربوط به برنامه ریزی شهری را دنبال می کنید، Maven ممکن است گفتگوهایی را در مورد حمل و نقل عمومی نیز پیشنهاد دهد.
و در حالی که هیچ راهی برای دنبال کردن افراد در پلتفرم وجود ندارد، میتوانید افراد دیگری را که موضوعات مورد علاقه شما را دنبال میکنند، ببینید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
کنت استنلی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Maven
از بسیاری جهات، Maven مانند یک پادزهر برای رسانههای اجتماعی امروزی احساس میشود، جایی که «پارادوکس عینی کاملاً نمایش داده میشود» زیرا مردم برای ایجاد محتوای هیجانانگیز که توجه و محبوبیت بیشتری را به خود جلب میکند، به جنب و جوش میافتند.
استنلی میگوید: سمیت، تقویت خودشیفتگی و برندسازی شخصی کاملاً از کنترل خارج شده است، به طوری که مردم روح خود را از دست میدهند و به برند تبدیل میشوند.
ویژگی های اعتیادآور رسانه های اجتماعی، آسیب به سلامت روان در نوجوانان و بزرگسالان، و توانایی قطبی کردن کشورها به خوبی مستند شده است.
استنلی میگوید اینها پیامدهای ناخواسته اهداف بلندپروازانه و نتیجه تبدیل محبوبیت به عنوان نماینده کیفیت است.
او گفت: «و سپس بعد از همه این ها چیزهای دیگر را دریافت میکنید، زیرا وقتی محبوبیت پیدا کردید، انگیزههای انحرافی خواهید داشت.»
استنلی خاطرنشان کرد که کاربران Maven می توانند محتوای نامناسب یا اطلاعات نادرست را هنگامی که ظاهر می شود پرچم گذاری کنند و هوش مصنوعی آن به طور فعال محتوای بسیار تحریک کننده، توهین آمیز «یا بدتر» را زیر نظر دارد.
او گفت که Maven نمیتواند بدی طبیعت انسان را برطرف کند، اما استنلی امیدوار است با از بین بردن انگیزههای به اشتراکگذاری چنین محتوایی، «به طور کلی نحوه رفتار افراد» را تغییر دهد.
برخی از شرکت های رسانه های اجتماعی در گذشته تلاش کرده اند با چنین انگیزه هایی مبارزه کنند.
OG انتشار محتوای سرسام آور StumbleUpon بود ، یک برنامه افزودنی مرورگر و برنامه ایجاد شده توسط کارآفرین Garrett Camp، سالها قبل از اینکه او اوبر را بنیانگذاری کند.
اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ پس از آن برای جلوگیری از مقایسه و آسیب رساندن به احساسات ناشی از محبوبیت به محتوا، پنهان کردن “لایک” را آزمایش کرد.
X، که قبلا توییتر بود، آماده میشود تا لایکها را خصوصی کند ، اما به دلایلی که کمتر مفید است.
Maven علاقه کمتری به ارتباط کاربران با مخاطبان دارد و بیشتر بر روی ارتباط آنها با چیزهای جالب تمرکز دارد.
استنلی و بنیانگذارانش – بلاس موروس و جیمی سیکرتن – Maven را در اواخر ژانویه به بازار عرضه کردند. این پلتفرم در ماه می همراه با ویژگی Wired که استنلی میگوید به Maven یک جایگاه پرطرفدار در Product Hunt داد و هزاران ثبت نام را به همراه داشت، به صورت عمومی عرضه شد.
این تعداد در مقایسه با سایر افرادی که تازه وارد فضای رسانههای اجتماعی شدهاند، هنوز تعداد کمی هستند.
Bluesky که در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد، ۵.۶ میلیون ثبت نام داشته است. Mastodon تا ژانویه ۲۰۲۴، ۱.۸ میلیون کاربر فعال داشت.
Farcaster، یک پروتکل اجتماعی جدید مبتنی بر رمزنگاری که به تازگی ۱۵۰ میلیون دلار جمع آوری کرده است ، حدود ۳۵۰۰۰۰ ثبت نام را به خود اختصاص داده است.
اگر بخواهیم موفق در نظر گرفته شوند، همه این شبکه های جدید باید رشد قابل توجهی داشته باشند.
این هنوز یک سوال باز است که آیا Maven میتواند پایگاه کاربران خود را بدون ویژگیهای بسیار سمی که کاربران همزمان هم دوست دارند و هم از آن متنفرند، افزایش دهد.
استنلی گفت که Maven در سال ۲۰۲۳ در دوری به رهبری ایو ویلیامز، یکی از بنیانگذاران توییتر، ۲ میلیون دلار جمع آوری کرد.
سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI نیز در این دور شرکت کرد. استنلی گفت ویلیامز و آلتمن سرمایه گذاری کردند زیرا، آنها فکر می کنند که جهان و اینترنت به چیزی شبیه به Maven نیاز دارند.
و در واقع، امید ایده آلیستی Maven برای اتصال مردم به ایده های جالب یادآور اوایل دهه ۲۰۰۰ است، زمانی که اینترنت محل اتصال و اکتشاف بود. احساسات کاربران اولیه روی پلتفرم عمدتاً مثبت و خوش بینانه است، زیرا بسیاری برای تعاملات واقعی و بینظیر و آزادی وعده داده شده از سمیت و نادرستی به این پلتفرم آمدند.
اسکرین شات از پست ربکا بلان در Maven که می پرسد چرا مردم به پلتفرم آمده اند
اما آیا آرمانگرایی برای جذب سرمایهگذاران نهادی بیشتر در آینده که Maven میخواهد رشد کند کافی است؟
استنلی با اشاره به اینکه سرمایهگذاران میلیونها دلار را پایین نمیآورند، گفت: «من فکر میکنم چالشی که ما با آن روبرو هستیم این است که آینده، راهی سختتر برای جمعآوری پول میشود».
او ادامه داد: «فقط باید سرمایهگذاران مناسب را پیدا کنم و به سرعت به یک مدل تجاری پایدار برسم.»
البته راه های دیگری نیز برای درآمدزایی Maven وجود دارد. تبلیغات یک مسیر است، اما مسیری است که کمتر مورد توجه استنلی قرار می گیرد زیرا چقدر با وایرال بودن و هیجان انگیزی گره خورده است که او با آن مخالف است.
Maven همچنین میتواند دادههای خود را به شرکتهایی مانند OpenAI که الگوریتمهای خود را بر روی مجموعهای از دادهها آموزش میدهند، بفروشد.
OpenAI اوایل این ماه قراردادی را با Reddit امضا کرد تا هوش مصنوعی خود را در مورد داده های شرکت رسانه های اجتماعی آموزش دهد و ارزش پیشنهادی Maven از نقطه نظر هوش مصنوعی حتی فقط محتوای روی پلتفرم نیست – بلکه الگوریتمی است که آن را اجرا می کند.
استنلی گفت که او معتقد است که باز بودن برای هوش عمومی مصنوعی (AGI) ضروری است، نوعی از AI که هدف آن مطابقت یا پیشی گرفتن از توانایی های انسان در طیف وسیعی از وظایف شناختی است.
استنلی گفت: «نقطه باز بودن یک جنبه برجسته از باهوش بودن است. مثل جنبه خلاقانه و همچنین کنجکاوی که محور انسان بودن است.»
استنلی گفت: «دادهها از منظر هوش مصنوعی جالب هستند، زیرا دادههای مربوط به چیزهای جالب هستند. با این حال، حتی اگر داده ها دارای ارزش بالقوه برای هوش مصنوعی هستند، Maven هیچ معامله ای با هیچ شرکتی برای اعطای دسترسی به این داده ها ندارد.»
و در حالی که او گفت که این احتمال را در آینده رد نکرده است، اما با دقت در مورد پیامدهای اشتراک گذاری چنین داده هایی فکر خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه متقاعد نشده است که این شبکه ها کاملاً باز باشند، چیز خوبی اند، گفت: «این موضوع برای من نیست، زیرا ممکن است هر گونه تلاش خلاقانه انسان را کاملاً بیهوده کند.»
او گفت: «من واقعاً میخواستم این جامعه جهانی را ایجاد کنم. اینطور نیست که من یک برنامه جانبی داشته باشم که از Maven برای ایجاد هوش مصنوعی با پایان باز یا چیزی دیگر استفاده کنیم. من فقط میخواستم چیزی برای مردم بسازم، زیرا احساس میکردم که همه بیشتر با چتباتها صحبت میکنند و ما کمتر با افراد دیگر در ارتباط خواهیم بود. و من به عنوان یک محقق هوش مصنوعی در این امر مشارکت داشتم.»
“چیزی در مورد این ایده از شبکه سرندیپیتی (serendipity network) باعث شد که از نظر اخلاقی احساس بهتری داشته باشم، مثل اینکه میتوانم در واقع به ارتباط بیشتر مردم کمک کنم .”