چگونه یک نقشه ذهنی در ورد ایجاد کنیم
به گزارش اپ خونه، نقشههای ذهنی (Mind maps) ابزارهای بسیار مفیدی برای یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات هستند، زیرا دادهها را بهصورت تصویری سازماندهی میکنند. شما میتوانید ارتباط بین بخشهای مختلف اطلاعات را مشاهده کنید و در واقع، یک خلاصه از نکات کلیدی سند خود دریافت کنید. اما آیا میتوان چنین نقشههایی را در ورد (Word) ایجاد کرد؟
ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه میتوانید یک نقشهی ذهنی در ورد ایجاد کنید که از نظر بصری به همان اندازه جذاب باشد که از نرمافزارهای تخصصی طراحی نقشه ذهنی دریافت میکنید.
مرحله ۱ – تنظیم سند
اطمینان از اینکه سند برای ایجاد نقشهی ذهنی آماده است، بسیار مهم است. یک “سند خالی” (Blank Document) در ورد باز کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:
تغییر جهت صفحه به حالت افقی
۱. روی تب “Layout” در نوار ابزار ورد کلیک کرده و گزینهی “Orientation” را انتخاب کنید.
۲. گزینهی “Landscape” را انتخاب کنید. با این کار، صفحهی خالی شما از حالت عمودی به افقی تغییر خواهد کرد.
حذف حاشیههای صفحه
۱. دوباره به تب “Layout” بروید، اما این بار گزینهی “Margins” را انتخاب کنید.
۲. گزینهی “Narrow” را انتخاب کنید تا بتوانید از حداکثر فضای صفحهی خود استفاده کنید.
تنظیمات جزئی دیگر
پس از تنظیم سند، یک عنوان برای نقشهی ذهنی خود در بالای صفحه وارد کنید. پیشنهاد میکنیم عنوان را در وسط صفحه قرار دهید تا مرتبتر به نظر برسد. برای این کار:
۱. به تب “Home” بروید.
۲. روی گزینهی “Center Align” کلیک کنید.
مرحله ۲ – ایجاد اشکال (shapes)
یک نقشهی ذهنی خوب دارای سه نوع شکل اصلی است:
- ایدهی مرکزی (Central Idea)
- موضوعات اصلی (Topics)
- زیرموضوعات (Subtopics)
هر کدام از این اشکال نقش خاصی در سازماندهی اطلاعات دارند و به شما کمک میکنند که ایدهها را بهتر درک کنید. خوشبختانه، ورد مجموعهای از اشکال آماده را در اختیار شما قرار میدهد.
نحوهی افزودن اشکال به نقشه ذهنی
۱. به تب “Insert” در نوار ابزار ورد بروید و روی “Shapes” کلیک کنید.
۲. از منوی باز شده، یک شکل مناسب برای نمایش ایدهی مرکزی (Central Idea) خود انتخاب کنید.
۳. پس از ظاهر شدن نشانگر مخصوص رسم اشکال، کلیک کنید، نگه دارید و بکشید تا شکل “ایدهی مرکزی” خود را روی سند ایجاد کنید.
پس از رسم شکل، میتوانید اندازهی آن را با استفاده از دستگیرههای اطراف تغییر دهید و آن را در محل مناسب قرار دهید.
۴. روی شکل جدید راست کلیک کرده و گزینهی “Add Text” را انتخاب کنید.
نشانگر متن درون شکل ظاهر میشود. حالا میتوانید ایدهی مرکزی خود را تایپ کنید.
۵. مراحل ۱ تا ۴ را مجدداً انجام دهید، اما این بار از اشکال متفاوتی برای نمایش “Topic” و “Subtopic” استفاده کنید.
مرحله ۳ – اتصال بخشهای نقشه ذهنی
اکنون که اشکال موردنظر را در نقشهی ذهنی خود قرار دادهاید، تنها کاری که باقی مانده، اتصال آنها به یکدیگر است.
نحوهی اتصال اشکال با خطوط
۱. به تب “Insert” در نوار ابزار ورد بروید و روی گزینهی “Shapes” کلیک کنید.
۲. از میان گزینههای موجود، “Line” را انتخاب کنید. این گزینه معمولاً در بالای لیست اشکال قرار دارد.
۳. از ابزار رسم خط برای اتصال شکل “Central Idea” به شکل “Topic” استفاده کنید.
۴. مراحل ۱ تا ۳ را برای اتصال همهی اشکال تکرار کنید.
شما به خطوطی نیاز دارید که Central Idea را به تمامی موضوعات متصل کنند.
همچنین باید خطوطی رسم کنید که هر موضوع را به زیرموضوعات مرتبط متصل کند.
حالا، نقشهی ذهنی شما آماده است.