» فناوری اطلاعات » چگونه Mastodon در میان خروج توییتر مقیاس‌پذیر است
Mastodon
فناوری اطلاعات

چگونه Mastodon در میان خروج توییتر مقیاس‌پذیر است

دی 3, 1401 1۰12

به گزارش اپ خونه، ویتر این روزها در بحران است. تحت مالکیت جدید ایلان ماسک، این سرویس بیش از نیمی از کارکنان خود را به دلیل اخراج و ترک کار از دست داده است، در استراتژی های محصول و پلتفرم خود حرکت های نامنظمی انجام داده و با گزارش هایی در مورد وضعیت مالی خود مواجه است.

این اختلال، در سبک واقعی صنعت فناوری، منجر به ظهور تعداد زیادی از جایگزین‌ها شده است که برخی هنوز در حال جوانه‌زنی هستند و برخی کاملاً شکل گرفته‌اند و منتظر لحظه‌های خود در کانون توجه هستند.

در میان آنها، یکی از رهبرانی که ظهور کرده است Mastodon است – شبکه ای که بر روی پروتکل ActivityPub ایجاد شده است که خود سرورها را اجرا می کند و به دیگران اجازه می دهد که بپیوندند و/یا سرورهای خود را برای تعامل و دیدن محتوای یکدیگر ایجاد کنند.

یوگن روچکو، خالق Mastodon – و در حال حاضر تنها کارمند تمام وقت – در مصاحبه ای  گفت که این سرویس تعداد بسیار سریعی را افزایش داده است و اکنون ۲.۵ میلیون کاربر فعال ماهانه در کمتر از ۸۶۰۰ سرور مختلف دارد.

Mastodon چند مورد از اینها را مستقیماً اداره می کند، و بزرگترین آنها، mastodon.social، دارای ۸۸۱۰۰۰ کاربر ثبت نام شده است که ۲۱۰۰۰۰ نفر از آنها فعال هستند.

Rochko سرورهای Mastodon را برای ثبت نام های جدید بسته است. این حرکتی است که او آن را یک «تصمیم بدون قربانی» توصیف کرد، زیرا مکان‌های بسیار دیگری برای ثبت یک حساب کاربری وجود دارد و هنوز هم با دنیای گسترده‌تر ماستودون تعامل دارید.

با این وجود، این حرکت وضعیت کمیاب/تقاضای عجیبی را ایجاد کرده است: افراد و سازمان‌ها با روچکو تماس گرفته‌اند و از آنها خواسته‌اند به هر حال به دریافت حساب‌ها در سرورهای او دسترسی داشته باشند.

او گفت: “دلیل اصلی بسته شدن ثبت نام در حال حاضر این است که بار بزرگی برای DevOps است، به طوری که بزرگتر از تعداد کاربران [ما اکنون] بیشتر شود.من نمی‌خواهم بگویم، اوه، نرم‌افزار برای مقیاس‌پذیری کافی نیست یا هر چیز دیگری. این واقعاً دلیل نیست، فقط یک سؤال در حال حاضر نداشتن کارمند DevOps اختصاصی است.

من نمی توانم همه این موارد سازمانی و بقیه را اداره کنم. بستن ثبت‌نام‌ها و اطمینان از اینکه افرادی که قبلاً در آنجا هستند، به جای اینکه به افراد بیشتری اجازه ثبت‌نام بدهند، کیفیت خوبی از خدمات دارند، ساده‌تر است و سپس سرعت آن کاهش می‌یابد. و بعد باید بیدار بمانم، شب‌های بی‌خوابی و همه چیز را درست می‌کنم.”

“ماهیت غیرمتمرکز، و این واقعیت که تعداد زیادی سرور دیگر برای ثبت نام وجود دارد، به این معنی است که این یک تصمیم بدون قربانی است.”

اکنون روچکو به دنبال مراحل بعدی عمل خود است.

Mastodon همانطور که در حال حاضر وجود دارد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی راه اندازی شده است که عمدتاً توسط یک حساب Patreon که Rochko راه اندازی کرده است که در حال حاضر ۳۱۰۰۰ دلار در هر ماه به ارمغان می آورد تأمین می شود – رقمی که به گفته او “در گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.”

روچکو گفت که Mastodon غیرانتفاعی باقی می ماند، اما به آنچه که او به عنوان یک مدل تقسیم شده توصیف می کند، نگاه می کند، مانند موزیلا، که در آن سازمان غیرانتفاعی به کار بر روی محصول اصلی ادامه می دهد، که منبع باز، غیرانتفاعی و غیره باقی می ماند.

«در ادامه ما ممکن است یک تجارت جانبی انتفاعی را برای نرم افزار به عنوان یک سرویس راه اندازی کنیم، ابتدا میزبانی برای Mastodon برای کسانی که مایلند ارائه دهیم.»

او گفت که هدف “یک تجارت پایدار و منصفانه است… ما فقط میزبانی را انجام می دهیم و سرور کاملاً تحت کنترل شما خواهد بود. و بدیهی است که ما به شما این امکان را می دهیم که داده های خود را بردارید و در آینده به ارائه دهنده هاست خود منتقل کنید یا از ارائه دهنده هاست دیگری مهاجرت کنید و غیره.”

او گفت برخلاف رویکرد وردپرس، هیچ برنامه‌ای برای گنجاندن تبلیغات به عنوان بخشی از سرویس میزبانی شده وجود ندارد. این موضعی است که به نظر می رسد از احساسات خود او در مورد آنها ناشی می شود، اما او آنها را به کلی رد نمی کند.

او گفت: «شما باید ماهیت متجانس شبکه را در نظر بگیرید. هر کسی می‌تواند پلتفرم دیگری را با استفاده از همان پروتکل ActivityPub (که Mastodon انجام می‌دهد) توسعه دهد، اما با نرم‌افزار کاملاً متفاوت در اطراف آن، با انتظارات و ویژگی‌های متفاوت. و اگر می خواستند در آن تبلیغات بسازند، در تئوری می توانستند.»

سوال این است که فقط به عنوان یک کاربر، آیا به سرویسی مراجعه می‌کنید که دارای تبلیغات است و برای مؤثرتر کردن آن تبلیغات، این سرویس علایق و مکان شما را پیگیری می‌کند؟ یا فقط سراغ یکی دیگر می روید که آن را ندارد؟

«ما، Mastodon، علاقه ای به تجارت تبلیغات و پیاده سازی تبلیغات در کد خود نداریم. اما همانطور که گفتم، رایگان و منبع باز است، بنابراین هر کسی می تواند آن را تغییر دهد. آنها این کار را با مسئولیت خود و با مدل‌های تجاری مختلف انجام می‌دهند.»

در مورد اپراتورهای سرورهای Mastodon، او گفت، او آن را برای آنها باز می گذارد، اما از قضا طرفدار چیزی نیست که بی شباهت به آنچه ماسک برای خود توییتر ارائه کرده است.

“من فکر می کنم که روشی را در نوعی چارچوب برای ایجاد شبکه های رسانه های اجتماعی قابل همکاری می بینم. شما می توانید یک سرور فردی را به عنوان یک شبکه اجتماعی جداگانه مانند تامبلر یا اینستاگرام در نظر بگیرید. با قابلیت همکاری که به‌سرعت ساخته شده است، فکر می‌کنم منطقی است که آنها بتوانند مدل‌های مختلف کسب‌وکار را کشف کنند، یا شاید ویژگی‌های متفاوتی را ایجاد کنند.”

“من فکر می کنم که احتمالاً منصفانه ترین مدلی که می تواند در اکوسیستم ظاهر شود، مدل حساب های پرداخت شده باشد. این چیزی است که در گذشته App.net تلاش کرده بود انجام دهد اما، احساس می کنم، موفق نشد. مشخص نیست که آیا این به دلیل قسمت حساب پرداخت شده است یا به این دلیل که آنها واقعاً یک محصول شاخص خوب تولید نکرده اند.”

او فاش کرد که با سرمایه گذاران نیز صحبت کرده است، اگرچه در اکثر موارد به نظر می رسد که بسیاری از کسانی که می خواهند به او پول بدهند واقعاً نمی دانند که او می خواهد چه کاری انجام دهد، با یک موضوع تکراری ایده تجاری سازی بیشتر.

«در طول سال‌ها، من مطمئناً تماس‌های سرد بی‌نظیر زیادی از VC‌های مختلف دریافت کرده‌ام. من قبلاً آنها را نادیده گرفته بودم، اما اکنون فلیکس [هلاتکی] را داریم که اساساً به عنوان مدیر مالی کار می کند، اما هنوز این عنوان را به طور رسمی ندارد. اکنون آن‌ها را برای او فوروارد می‌کنم و سپس سعی می‌کند با آنها صحبت کند، یا گاهی اوقات تماس‌ها را تنظیم می‌کنم.»

“ما سعی کرده‌ایم در چند هفته گذشته با برخی از VCها در مورد این تجارت میزبانی صحبت کنیم. با این حال، باید بگویم، آنها علاقه مند هستند که به نوعی وارد محصول اصلی شوند و چندان علاقه مند به یک تجارت میزبانی پایدار نیستند. بنابراین، VC ها در اینجا کمکی نمی کنند. ما به هیچ وجه به آنها اجازه ورود به محصول اصلی را نمی دهیم. بنابراین بله، احتمالاً باید با یک سرمایه‌گذار فرشته برویم، یا فقط کسب و کار میزبانی را به طور جداگانه تأمین مالی کنیم یا فقط، نمی‌دانم، شاید سرمایه شخصی کافی باشد. این کاملاً روشن نیست.”

Mastodon به دلیل جلب توجه آن در پی درام توییتر قابل توجه بوده است – به طوری که قانون جدیدی را در دوران ماسک ایجاد کرد که لینک‌ها را به شبکه‌های اجتماعی رقیب منع می‌کرد و حضور ماستودون را در توییتر به حالت تعلیق درآورد.

همچنین به دلیل نحوه نزدیک شدن به فضای اجتماعی جالب است.

Mastodon بر اساس یک مفهوم منبع باز، “فدرال” است، که در آن سرورهای مختلف از پروتکل یکسانی برای صحبت با یکدیگر و به اشتراک گذاری محتوا استفاده می کنند. اپراتورهای سرور بر فعالیت کاربران ثبت نام شده و میزبانی شده در سرورهای مربوطه نظارت می کنند.

ممکن است برای افراد ناآشنا کمی گیج کننده به نظر برسد، اما ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا دنیای توییتر شما را به Mastodon وارد کنید و همان تجربه را حفظ کنید.

برای پیروی از استعاره، سرورها مانند گله ای از حیوانات می شوند، حتی Mastodon ها، متمایز اما به طور کلی در یک جهت حرکت می کنند. با این حال، برای دور شدن از این استعاره، اخلاق ماستودون هنوز منقرض نشده است: همانطور که توضیح دادیم، منبع باز چیزی است که تعدادی دیگر از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، از جمله توییتر، نیز به طور جدی به آن فکر می کنند.

به طور خاص به نظر می رسد که Mastodon واقعاً تأثیرگذار بوده است. برنامه های موبایل این پلتفرم به طور متوسط روزانه حدود ۴۰۰۰ بار دانلود می شود، اما در یک اوج اخیر ۱۴۹۰۰۰ بار در اندروید و ۲۳۵۰۰۰ بار در iOS مشاهده شد.

روچکو گفت، این افزایش در روزهایی اتفاق افتاد که توییتر تعداد زیادی از مشاغل را کاهش داد که کل بخش‌های این شرکت، از جمله آن‌هایی که ارتباطات با رسانه‌ها را مدیریت می‌کردند، اما همچنین آن‌هایی که روی اعتدال، امنیت و سرپرستی کار می‌کردند، یعنی تعدادی از تیم های فنی را از بین برد.

در واقع، این تغییر معکوس – سقوط توییتر برابر با افزایش Mastodon است – در حال حاضر برای دومی بسیار خوب عمل می کند.

سوال این است که آیا دوام خواهد داشت یا خیر. مطمئناً، فراز و نشیب‌های توییتر به‌عنوان یک پلت‌فرم تقریباً از همان ابتدا مشخصه‌ی بارز این شرکت بوده است، به طوری که بسیاری از آن‌ها فکر کرده‌اند که آیا بهتر است به عنوان یک ابزار مفید در نظر گرفته شود، نه یک تجارت.

صرف نظر از این، توییتر باقی مانده و رشد کرده است. و اگرچه این مسابقه اخیر، برای بسیاری، شبیه «آخرین نی» است، اما تنها زمان نشان می‌دهد که آیا همه چیز حل می‌شود و کاربران در نهایت هر چیزی را که به وضعیت موجود جدید تبدیل می‌شود، می‌پذیرند یا اینکه واقعاً تغییر معنی‌داری در پلتفرم‌های اجتماعی در راه است.

در هر صورت، گاهی اوقات به نظر می رسد که تحولات در فناوری یک شبه اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات سال ها طول می کشد. (درباره نحوه گذراندن آن سالها در TC+ روچکو بیشتر بخوانید.)

برای Mastodon ، جنبه مالی آن چیزی است که بدون توجه به آن همچنان روی آن شناور است.

برای اولین بار، نقشی در رشد شرکت ایفا کرده است. روچکو ممکن است تنها کارمند تمام وقت باشد، اما پنج نفر دیگر به عنوان ناظر در سرورهای خود ماستودون، علاوه بر فلیکس هلاتکی در بخش مالی، که در صفحه درباره ماستودون نام برده شده است، به صورت آزاد کار می کنند. یکی از تمرکزها این بوده است که بفهمیم چگونه می توان افراد بیشتری را به روشی پایدار جذب کرد.

روچکو گفت: ۳۱۰۰۰ دلار در ماه که او از طریق Patreon به دست می آورد واقعاً برای تأمین مالی یک کارمند کافی نیست و نه به اندازه کافی پایدار است، اما او به سطح ثانویه کسب و کار فکر می کند تا درآمد پایدارتری برای کسب و کار ایجاد کند و سرویس دوم را راه اندازی کند. جایی که خدمات میزبانی سرورهای Mastodon را برای دیگران ارائه می دهد.

او گفت: «من تنها کارمند تمام وقت هستم و بقیه – پنج نفر – در حال حاضر پیمانکار هستند. من به دنبال گسترش تیم تمام وقت هستم و روی برخی لیست های شغلی کار کرده ام. این یک نوع روند کند است. کاش می توانستم خیلی سریعتر این کار را انجام دهم. اما این یک مرز جدید برای شرکتی است که به مدت شش سال یک سرمایه گذاری یک نفره بوده است. تاکنون خوب بوده است، اما اکنون به افراد بیشتری نیاز داریم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×