اخبار اینترنت

کاربران Bluesky و Mastodon اکنون می توانند با Bridgy Fed با یکدیگر صحبت کنند

به گزارش اپ خونه، یک گام مهم به سمت یک “fediverse” قابل همکاری تر – شبکه گسترده تر برنامه های غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی مانند Mastodon، Bluesky و دیگران – به دست آمده است.

اکنون، کاربران در برنامه‌های غیرمتمرکز مانند Mastodon، با پروتکل ActivityPub، و آنهایی که با پروتکل AT Bluesky ارائه می‌شوند، می‌توانند به راحتی افراد را در شبکه‌های دیگر دنبال کنند، پست‌های آن‌ها را ببینند، لایک کنند، به آن‌ها پاسخ دهند و دوباره پست کنند.

فناوری که این امکان را فراهم می کند، Bridgy Fed است، یکی از تلاش هایی که هدف آن اتصال fediverse با وب، Bluesky و شاید بعداً، شبکه های دیگری مانند Nostr است.

از زمان فروش توییتر در سال ۲۰۲۲ به ایلان ماسک که به اپلیکیشن X تغییر نام داد، علاقه به رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز افزایش یافته است.

اپلیکیشن‌هایی مانند Mastodon پس از مالکیت جدید توییتر طرفدارانی پیدا کردند، زیرا کاربران بررسی کردند که شبکه‌ای بدون اختیار متمرکز چگونه ممکن است به نظر برسد.

در همین حال، Bluesky – یک استارت‌آپ که در ابتدا در توییتر انکوبه شده بود – پس از راه‌اندازی عمومی در اوایل سال جاری، شبکه خود را به بیش از ۵.۷ میلیون کاربر افزایش داد.

دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی نیز جایگاه خود را پیدا می‌کنند، مانند Farcaster مبتنی بر بلاک چین، که همین ماه گذشته با ۱۵۰ میلیون دلار بودجه از سوی Paradigm، رمزنگاری a16z، Haun Ventures، USV و دیگران بسته شد.

تنها یک مشکل این شبکه‌ها برای جلب توجه در برابر رقیبی مانند X یا Threads وجود دارد: کاربران آنها نمی‌توانستند با یکدیگر صحبت کنند.

اگرچه هم Mastodon و هم Bluesky تلاش‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی هستند، اما به پروتکل‌های زیربنایی متفاوتی متکی هستند.

این بدان معناست که یک کاربر Mastodon می‌تواند با دیگرانی که در جای دیگری در fediverse پست می‌گذارند تعامل داشته باشد – یعنی برنامه‌های دیگری که از پروتکل قدیمی‌تر شبکه اجتماعی ActivityPub استفاده می‌کنند.

اما آنها نمی‌توانستند با افرادی که در Bluesky پست می‌گذارند تعامل داشته باشند، زیرا از پروتکل جدیدتر AT برای کار استفاده می‌کند.

رایان بارت، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، تلاش کرده است تا این مشکل را با Bridgy Fed، یک پل شبکه اجتماعی که کاربران مختلف را به Bluesky و بالعکس متصل می‌کند، برطرف کند.

اگرچه این موضوع در ابتدا مملو از بحث در مورد ماهیت انصراف برنامه ریزی شده پل بود، بارت به بازخورد جامعه گوش داد و فعلاً پل را از هر دو طرف انتخاب کرد.

با این حال، این ممکن است در آینده فقط برای کاربران Bluesky نباشد. او گفت: «هنجارها و انتظارات در آنجا تا حدودی با fediverse متفاوت است.»

خود Bridgy Fed در اواسط آوریل راه اندازی شد و در ماه گذشته به راه اندازی کامل تبدیل شد.

در حال حاضر این یکی از بسیاری از تلاش‌های مختلف برای پل زدن شبکه‌ها در fediverse است، علاوه بر Sasquatch، pinhole، RSS Parrot، mostr.pub و SkyBridge، اگرچه بسیاری از آنها به اندازه Bridgy کاملاً دوطرفه نیستند.

نحوه استفاده از Bridgy Fed

استفاده از Bridgy Fed نسبتاً آسان است. برای شروع فقط با حساب‌های عمومی و پست‌های عمومی کار می‌کند، بنابراین هیچ نگرانی در مورد اینکه پست‌های خصوصی یا دنبال‌کنندگان شما در جاهای دیگر تکرار شوند وجود ندارد.

برای پل زدن یک حساب از fediverse به Bluesky، کافی است حساب Mastodon @bsky.brid.gy@bsky.brid.gy را دنبال کنید.

سپس به طور خودکار یک حساب جدید و پل شده در دسترس کاربران Bluesky تحت دسته fediverse/Mastodon خود خواهید داشت (که در آن @ دوم اکنون یک نقطه است) و سپس “ap.brid.gy” قرار دارد.

به عنوان مثال، اگر اکانت Mastodon من @sarahp@mastodon.social باشد، حساب پل شده من @sarahp.mastodon.social.ap.brid.gy است.

از طرف دیگر، اگر می‌خواهید حساب Bluesky خود را به fediverse متصل کنید، اکانت @ap.brid.gy را در Bluesky دنبال خواهید کرد.

به طور مشابه، سپس یک نسخه پل شده از حساب Bluesky خود در fediverse به شما ارائه می شود. در این مورد، قالب @[handle]@bsky.brid.gy است.

بنابراین اگر اکانت Bluesky من @sarahp@bsky.social است، پس حساب پل شده من @sarahp.bsky.social@bsky.brid.gy است.

همچنین به عنوان یک حساب “اتوماتیک” در Mastodon برچسب گذاری می شود، بنابراین مردم می دانند که این یک حساب پل شده است.

هر چیزی از حساب Bluesky شما که با کاربران مختلف تعامل داشته باشد، از جمله پاسخ‌ها، @-نام‌گذاری‌ها، لایک‌ها، گزارش‌ها و اگر دنبال‌کننده‌های متفاوتی دارید، پست‌های Bluesky خودتان، پل می‌شود. در مورد معکوس هم همینطور است.

واضح است که این با ارسال متقاطع متفاوت است، جایی که یک بار با استفاده از نرم افزار پست ارسال می کنید و سپس آن را در تمام حساب های متصل شما منتشر می کند.

در عوض، بیشتر شبیه راه‌اندازی آینه‌ای از فید خود در یک پلتفرم دیگر است. این می تواند به شما کمک کند تا به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید زیرا می توانید با افراد در یک شبکه اجتماعی متفاوت در ارتباط باشید.

پل fediverse-to-Bluesky (و بالعکس) هر دو هنوز در مرحله آزمایش اولیه بتا هستند، بنابراین احتمالاً در حال حاضر با مشکلات، اشکالات، خرابی و سایر مشکلات روبرو خواهید شد.

بارت می‌گوید که برنامه‌های بیشتری برای Bridgy Fed در پیش دارد. او خاطرنشان می‌کند: «وقتی سعی می‌کنید فردی را دنبال کنید که هنوز پل نشده است، برای او پیامکی ارسال می‌شود تا از او بخواهد شرکت کند. من منتظر پشتیبانی آینده OAuth Bluesky برای آن هستم.»

این پل در حال حاضر با سرورهای مختلف مانند Mastodon، Friendica، Misskey، PeerTube، Hubzilla و سایرین و همچنین Bluesky و وب سایت شما کار می کند.

بعداً، قصد دارد پشتیبانی Nostr را نیز در پل خود بگنجاند – یک سرویس اجتماعی غیرمتمرکز که اکنون مورد علاقه بنیانگذار و مدیر عامل سابق توییتر جک دورسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا