اخبار کسب و کارها

کدام نوع اس اس دی سریعتر است؟

اس اس دی می‌تواند بهترین راه‌حل برای بهبود عملکرد و افزایش سرعت لپ تاپ یا کامپیوتر شما باشد. از این رو این روزها بسیاری از کاربران در حال جایگزین کردن هارد اچ دی دی خود با درایو اس اس دی هستند. با توجه به این موارد، روزبه‌روز شاهد عرضه انواعی از مدل‌های قدرتمندتر و پرسرعت‌تری هستیم. در نتیجه این سؤال به وجود می‌آید که کدام نوع اس اس دی سریعتر است؟ چراکه اگر گیمر، گرافیست یا حتی یک کاربر با کاربری سنگین باشید، قطعاً به آن نیاز پیدا خواهید کرد. در ادامه پس از بررسی مختصری بر انواع اس اس دی، به معرفی بهترین و سریعترین نوع آن خواهیم پرداخت.

انواع اس اس دی

به طور کلی اس اس دی ها دارای انواع مختلفی هستند. در واقع از لحاظ نوع فرم فاکتور یا طراحی فیزیکی، رابط کاربری، سرعت و کیفیت نمونه‌های گوناگونی را تشکیل داده‌اند. حتی از لحاظ نوع کاربرد در دو نوع اکسترنال یا خارجی و اینترنال یا داخلی قرار می‌گیرند. با این وجود می‌توان اکثر نمونه‌ها را در دو دسته قرار داد یا به عبارتی دو نوع را به‌عنوان رایج‌ترین نمونه‌های اس اس دی دانست. این دو نوع شامل اس اس دی NVM.E و اس اس دی SATA هستند که جزئیات هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

NVMe

اس اس دی NVMe (Non-Volatile Memory Express) یکی از رایج‌ترین گونه‌های اس اس دی به حساب می‌آید. درحال حاضر بهترین اس اس دی‌های بازار، در این نوع طراحی و عرضه می‌شوند. به همین دلیل تنوع بالایی را در زمینه مدل، کیفیت، ظرفیت و سرعت شامل شده است. با این حال اغلب نمونه‌های آن، دارای قیمت به نسبت بالایی هستند.

این اس اس دی در مقایسه با سایر مدل‌ها و به‌ویژه مدل‌های ساتا به‌عنوان مدل اس اس دی جدیدتر و پیشرفته‌تری به شمار می‌رود. به همین دلیل ممکن است در بعضی از سیستم‌های قدیمی نصب نشود. در مجموع در سیستم‌هایی که دارای مادربردی با فرم فاکتور M.2، U.2 و PCIe هستند، نصب می‌شود. در نتیجه اگر مادربرد کامپیوتر یا لپ تاپ شما یکی از این فرم فاکتورها را داشته باشد، به‌آسانی می‌توانید یکی از نمونه‌های این نوع اس اس دی را نصب کنید.

SATA

اس اس دی ساتا یا SATA (Serial Advanced Technology Attachment) را می‌توانیم به‌عنوان متداول‌ترین نوع اس اس دی از زمان‌های قدیم معرفی کنیم. در واقع این نوع از اولین نمونه‌هایی بود که وارد عرصه بازار شد و همچنان رواج دارد. به این ترتیب با بسیاری از لپ تاپ و کامپیوترهای قدیمی سازگاری داشته و می‌توانید آن را به‌آسانی در کامپیوتر قدیمی خود نصب کنید.

این نوع اس اس دی، خود در انواع مختلفی تولید می‌شود. SATA I، SATA II و SATA III نمونه‌های مختلف آن را در برمی‌گیرند و سری سوم آن بیشترین سرعت را به خود اختصاص داده است. در نتیجه هر یک می‌توانند انتخاب بهتری برای کاربردهای خاص و سیستم‌های گوناگون واقع شوند.

همچنین به طور کلی اندازه این اس اس دی ۲.۵ اینچی است و با رابط اتصال SATA هم متصل می‌شود. در مجموع سرعت مطلوب و کارایی مناسبی را ارائه می‌کند. به این ترتیب اگر به دنبال یک ارتقاء کلی سیستم هستید، این نوع می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

سریعترین نوع اس اس دی

مواردی که بررسی کردیم، تنها بخشی از انواع اس اس دی هستند. با این وجود رایج‌ترین و اصلی‌ترین نمونه‌ها را شامل می‌شوند و می‌توان گفت اس اس دی NVMe در مقایسه با SATA و حتی سایر انواع سریعتر است. به عبارتی این نوع در حال حاضر سریعترین نوع به شمار می‌رود.

اس اس دی NVMe در مقایسه با ساتا سرعتی تا حدود ۵ برابر بیشتر دارد. در مقایسه با هاردهای اچ دی دی هم گاهی تا حدود ۱۰ الی ۲۰ برابر سریعتر عمل می‌کند. به این ترتیب کسانی که می‌خواهند بیشترین سرعت ممکن را تجربه کنند، باید به سراغ یکی از مدل‌های این اس اس دی بروند.

این اس اس دی پیشرفته و امروزی به دلیل برخورداری از مزایای خاص و سرعت شگفت‌انگیز خود در حال گرفتن جای اس اس دی های ساتا است. در واقع امروزه اغلب لپ تاپ و کامپیوترهای جدید همراه با مادربرد سازگار با NVMe عرضه می‌شوند.

از جهتی دیگر هم تنوع بالا در مدل‌های آن از لحاظ سرعت، ظرفیت و قیمت باعث شده است که کاربران هم این SSD را به‌آسانی تهیه کنند. برای مثال اغلب نمونه‌های این حافظه پرسرعت تا حدود ۴ ترابایت و گاهی بیشتر ظرفیت دارند. از این رو هر کاربر با توجه به ظرفیت مورد نیاز خود می‌تواند خرید اس اس دی از این نوع را انجام دهد.

مزایای استفاده از سریعترین اس اس دی

اس اس دی NVMe دارای مزایای مهمی بوده و از جهتی برای همه افراد مناسب است. برای مثال اگر در حوزه تدوین فیلم و تصاویر فعالیت دارید، می‌توانید برای اجرای نرم افزارهای سنگین به آن اعتماد کنید. در مقابل اگر تنها کاربری شما گیمینگ و اجرای انواع گیم است، بازهم می‌توانید این اس اس دی سریع را انتخاب کنید. کاربران بسیاری با توجه به این مسئله تصمیم گرفته‌اند که اچ دی دی یا حتی ساتای قدیمی خود را با آن تعویض کنند. تعدادی از مزایای مهمی که با استفاده از این سریعترین اس اس دی تجربه خواهید کرد، به این شرح هستند:

ارتقاء آسان سیستم

اگر سرعت سیستم یا لپ تاپ شما کم است یا از توانایی لازم برای‌ پردازش‌های سنگین برخوردار نیست، با این اس اس دی سریع می‌توانید آن را ارتقاء دهید. به این ترتیب به تعویض کلی سیستم و هزینه زیاد برای بهبود عملکرد نیازی نیست. تنها کافیست اس اس دی ساتا یا اچ دی دی قدیمی آن را با یک NVMe تعویض کنید.

سپس باید سیستم عامل یا ویندوز را بر روی این اس اس دی نصب کنید. پس از آن افزایش سرعت را به‌خوبی احساس خواهید کرد. همچنین می‌توانید از این اس اس دی به همراه یک اچ دی دی به‌صورت همزمان استفاده کنید. با این کار از فضای کافی برای ذخیره‌سازی برخوردار خواهید بود.

بهبود عملکرد

به طور کلی سریعترین اس اس دی به طور چشمگیری عملکرد سیستم شما را بهبود می‌بخشد. در واقع با پرداخت هزینه‌ای به‌صرفه و معقولانه می‌توانید دستگاه قدیمی خود را به یک دستگاه جدید تبدیل کنید که سیستم عامل و نرم افزارهای سنگین را بدون مشکل اجرا می‌کند.

پردازش انواع گیم‌ها

اگر گیمر هستید و به دنبال سریعترین اس اس دی می‌گردید، باید اس اس دی NVMe را انتخاب کنید. با این حافظه که در بعضی از مدل‌های جدید سرعت آن به ۷۰۰۰ مگابایت و بیشتر می‌رسد، می‌توانید انواع گیم‌های امروزی را اجرا کنید. البته اگر گیم‌های مورد نظر شما حجم بالایی دارند، برای خرید اس اس دی با ظرفیت بالا باید هزینه زیادی بپردازید یا در کنار آن از یک اچ دی دی هم استفاده کنید.

خرید سریعترین اس اس دی

در نهایت پیش از خرید اس اس دی سریع NVMe حتماً مشخصات لپ تاپ و مادربرد آن را بررسی کنید. سپس بر اساس این مشخصات مدل مورد نیاز نظیر U.2، M.2 و یا PCIe را انتخاب کنید. همچنین اگرچه اس اس دی ها با ظرفیت‌های مختلفی از ۲۵۰ گیگابایت تا چندین ترابایت عرضه می‌شوند، باید در انتخاب ظرفیت مورد نیاز خود دقت کافی را به خرج دهید. اگر نمی‌دانید کدام ظرفیت، مدل و رابط اتصال را باید برای خرید انتخاب کنید، می‌توانید سؤالات خود را از متخصصین مجموعه شاپ ام آی تی بپرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا