گوگل قابلیت تحقیق عمیق Gemini را به ۴۰ زبان جدید گسترش داد
به گزارش اپ خونه، گوگل اعلام کرد که حالت تحقیق عمیق Gemini، آخرین قابلیت تحقیق پیشرفته این شرکت، اکنون به ۴۰ زبان دیگر گسترش یافته است.
این حالت تحقیق عمیق (in-depth research mode) اوایل همین ماه معرفی شد و به کاربران طرح پریمیوم Google One AI امکان میدهد از یک دستیار تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. این قابلیت در یک فرایند چندمرحلهای عمل میکند؛ از ایجاد یک برنامه تحقیقاتی گرفته تا پیدا کردن اطلاعات مرتبط. سپس، بر اساس اطلاعات جمعآوریشده، دوباره جستجو میکند تا دانش بیشتری استخراج کند. بعد از چند بار تکرار این فرایند، یک گزارش جامع تهیه میکند.
این قابلیت جدید اکنون زبانهای بیشتری را پوشش میدهد، از جمله:
عربی، بنگالی، چینی، دانمارکی، فرانسوی، آلمانی، گجراتی، هندی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کانادا، کرهای، مالایالم، مراتی، لهستانی، پرتغالی، سواحیلی، اسپانیایی، تامیل، تلوگو، تایلندی، اوکراینی و اردو.
یکی از چالشهای اصلی برای گوگل، یافتن منابع معتبر در زبانهای مختلف و سپس خلاصهسازی آن اطلاعات به زبان اصلی بدون ایجاد خطاهای گرامری است.
هیونجونگ چو، مدیر مهندسی اپلیکیشن Gemini، در گفتوگویی در اوایل دسامبر گفت که اگرچه شرکت از دادههای تمیز و منابع معتبر برای آموزش مدل استفاده میکند، اما خلاصههای هوش مصنوعی در زبانهای بومی مانند هندی گاهی دچار نواقص هستند.
او افزود:
«ما معمولاً به منابع بومی دادهها تکیه میکنیم و همچنین از جستجوی گوگل در پشتصحنه برای استناد به اطلاعات استفاده میکنیم. علاوه بر این، ارزیابیها و بررسیهای حقایق را روی دادههای بومی قبل از ارائه مدل انجام میدهیم.»
مسئله دقت اطلاعات یا بهدستآوردن اطلاعات درست، یکی از مشکلات شناختهشده در تحقیقات مربوط به هوش مصنوعی مولد است. چو تأکید کرد:
«در حالی که مدل در حالت پیشآموزش اطلاعات زیادی دارد، ما بر آموزش مدل برای استفاده درست از اطلاعات متمرکز هستیم.»
ژولز والتر، مدیر محصول بازارهای بینالمللی اپلیکیشن Gemini، اشاره کرد که گوگل برنامههای آزمایشی برای ارزیابی کیفیت از دیدگاه بومیها دارد. او گفت که شرکت دادههایی برای آموزش مدلها تولید میکند و تیمهای محلی این مجموعهدادهها را بررسی میکنند.
این هفته، گزارش شد که یک شرکت پیمانکار که برای بهبود Gemini کار میکند، دستورالعملهایی از گوگل دریافت کرده که به پیمانکاران اجازه نمیدهد از پاسخدهی به درخواستهای دادهشده صرفنظر کنند، حتی اگر در حوزه تخصص آنها نباشد.
پس از انتشار این گزارش، یک سخنگوی گوگل گفت که پیمانکاران نهتنها محتوای پاسخها را ارزیابی میکنند، بلکه سبک، فرمت، و عوامل دیگر را نیز بررسی میکنند.
این گسترش و تلاشها نشاندهنده تعهد گوگل برای بهبود هوش مصنوعی و ارائه خدمات دقیقتر و گستردهتر در زبانهای مختلف است.