گوگل متهم به گمراه کردن مصرف کنندگان برای گرفتن اطلاعات بیشتر برای تبلیغات است
به گزارش اپ خونه، سازمان نظارت بر رقابت و مصرفکننده ایتالیا، تحقیقاتی را در مورد چگونگی دریافت رضایت کاربران توسط گوگل برای پیوند دادن فعالیتهای آنها در سرویسهای مختلف برای پروفایل تبلیغاتی اعلام کرده است و گفته است که غول فناوری تبلیغاتی را به «اقدامات تجاری ناعادلانه» مشکوک میکند.
موضوع اینجاست که Google چگونه از کاربران اتحادیه اروپا رضایت میگیرد تا فعالیت آنها را در برنامهها و سرویسهایش مرتبط کند – مانند جستجوی Google، YouTube، Chrome و Maps.
پیوند دادن فعالیت کاربر به آنها اجازه می دهد تا آنها را برای هدف گذاری تبلیغات، منبع اصلی درآمد شرکت، نمایه کنید.
در پاسخ به تحقیقات AGCM ایتالیا، سخنگوی گوگل گفت: “ما جزئیات این پرونده را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و با مقامات همکاری خواهیم کرد.”
از اوایل ماه مارس، گوگل مشمول قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) شده است، یک رژیم رقابتی پیش از پیش که در سراسر اتحادیه اروپا، از جمله در ایتالیا اعمال می شود.
این شرکت یکی از چندین شرکت تعیینشده اینترنتی است که تعدادی از پلتفرمهای اصلی (معروف به «خدمات پلتفرم اصلی») مانند متا، ایکس، آمازون، بایتدنس و مایکروسافت را در اختیار دارند و اداره میکنند.
مقررات سراسری اتحادیه اروپا مربوط به تحقیقات ایتالیا در مورد Google است، زیرا DMA برای این دروازه بان ها اجباری کرده است تا قبل از اینکه بتوانند اطلاعات شخصی کاربران را برای تبلیغات پردازش کنند، یا ترکیب داده های جمع آوری شده از سرویس هایشان، رضایت خود را دریافت کنند.
به نظر می رسد که کاوشگر AGCM روی ناحیه دوم متمرکز شده است.
AGCM در بیانیهای مطبوعاتی نوشت: «درخواست رضایتی که Google برای پیوند سرویسهای ارائهشده به کاربرانش ارائه میکند، ممکن است یک عمل تجاری گمراهکننده و تهاجمی باشد».
«در واقع، به نظر میرسد که با اطلاعات ناکافی، ناقص و گمراهکننده همراه باشد و میتواند بر انتخاب اینکه آیا و تا چه اندازه باید رضایت داده شود، تأثیر بگذارد.»
اقدام رگولاتور جالب است، زیرا معمولاً این کمیسیون اروپا است که اجرای قانون علیه این دروازه بانان را رهبری می کند.
با این حال، تحقیقات در حال انجام EC در مورد گوگل تحت DMA، که در ماه مارس اعلام شد ، بر این موضوع تمرکز نمی کند که آیا برای پیوند داده های کاربر رضایت می گیرد یا خیر. EC گفته است که بررسی DMA مربوط به ترجیح خود در جستجوی Google است.
به نظر می رسد مقام ایتالیایی از فرصت استفاده می کند تا به نگرانی هایی که کمیسیون هنوز به آنها رسیدگی نکرده است، عمل کند.
اجرای رقابت در اتحادیه اروپا و در سراسر کشورهای عضو به طور کلی با هدف جلوگیری از تلاش های تکراری است، اما در این مورد، ممکن است تنظیم کننده ایتالیایی در حال برداشتن سستی باشد.
یکی از سخنگویان کمیسیون گفت که تحقیقات AGCM در مورد انتخابهای مصرفکننده که توسط Google در رابطه با تعهداتش تحت DMA اجرا شده است، توجه میکند و افزود:
«تحقیق تکمیل کننده کار اجرایی تحت DMA است. در اجرای DMA، دروازه بانان باید از سایر قوانین مرتبط اتحادیه اروپا و ملی، از جمله قوانین حفاظت از مصرف کننده و حفاظت از داده ها، اما نه محدود، پیروی کنند.»
در بیانیه مطبوعاتی خود، AGCM اعلام کرد که نگران است درخواست گوگل از کاربرانی که به دنبال رضایت آنها هستند، اطلاعات لازم برای انتخاب آزادانه و آگاهانه را در اختیار آنها قرار نمی دهد.
AGCM گفت: هنگامی که این کار را انجام می دهد، گوگل اطلاعات را “به صورت ناکافی و نادقیق” ارائه می دهد. به طور خاص، رگولاتور مشکوک است که گوگل در مورد “اثر واقعی” روی کاربران در زمانی که رضایت می دهند حساب های خود پیوند داده شود، شفاف نیست.
علاوه بر این، تنظیم کننده مشکوک است که گوگل در مورد تصویر کامل باز نیست. این کشور نگران سطح اطلاعاتی است که Google ارائه میکند با توجه به تنوع و تعداد سرویسهای Google که ممکن است «ترکیب» و «استفاده متقابل» از دادههای شخصی رخ دهد، و با توجه به امکان تعدیل (و در نتیجه محدود کردن ) فقط به برخی از خدمات رضایت دهد.
DMA بیان میکند که رضایت برای پیوند دادن حسابها برای اهداف تبلیغاتی باید با استانداردهای تعیینشده در قانون دیگر اتحادیه اروپا، مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR) مطابقت داشته باشد، که تصریح میکند که رضایت باید «آزادانه، مشخص، آگاهانه و بدون ابهام داده شود».
GDPR همچنین شرایطی را تعیین میکند که چگونه میتوان از طریق بیانیههای کتبی در یک رابط آنلاین درخواست رضایت کرد.
این امر مستلزم این است که چنین درخواست هایی “به نحوی ارائه شود که به وضوح از سایر موارد قابل تشخیص باشد، به شکلی قابل فهم و سهل الوصول و با استفاده از زبانی روشن و واضح باشد”.
در حالی که مقامات حفاظت از دادهها معمولاً اجرای GDPR را هدایت میکنند، ادغام استانداردهای رضایت قبلی توسط DMA به آنچه در اینجا میبینیم منجر میشود: نظارت بر رقابت و مصرفکننده ایتالیا جریان رضایت Google را بررسی میکند.
منوی تنظیمات «خدمات Google مرتبط» برای دارندگان حساب Google
علاوه بر نگرانی در مورد اطلاعاتی که Google به کاربران ارائه می دهد، AGCM نگران این است که چگونه Google از مردم رضایت آنها را می خواهد.
این نشان میدهد که تکنیکها و روشهایی که برای درخواست رضایت استفاده میکند نیز میتواند مشکلساز باشد.
این مقام گفت که مشکوک است که جریان رضایت گوگل «میتواند آزادی انتخاب مصرفکننده عادی را مشروط کند» و منجر به این شود که کاربران با رضایت به ترکیب و متقابل تصمیمی تجاری اتخاذ کنند که در غیر این صورت نمیگرفتند.
استفاده از داده های شخصی وی در میان خدمات متعدد ارائه شده. یا به عبارت کمتر گوگل ممکن است افراد را دستکاری کند تا با پیوند دادن حساب هایشان موافقت کنند.
طراحی دستکاری یا به اصطلاح «الگوی تاریک» یکی از ویژگیهای ناخوشایند جریان انتخاب آنلاین برای سالها در تمام انواع خدمات مصرفکننده بوده است.
اما به نظر می رسد افزایش مقررات پلت فرم ها و خدمات دیجیتال در اتحادیه اروپا در نهایت تاکتیک خصمانه کاربر را به چالش می کشد.
علاوه بر اینکه DMA به استانداردهای GDPR برای رضایت ارجاع می دهد، و نهادهای اجرایی بیشتری را قادر می سازد تا جریان های انتخاب را بررسی کنند، قانون خدمات دیجیتال (DSA) اتحادیه استفاده از طرح هایی را که از فریب یا سایر انواع تلنگرهای پنهان برای تحریف یا آسیب رساندن به توانایی کاربران برای انتخاب آزاد استفاده می کند، کاملاً ممنوع می کند.
همین هفته گذشته ، اتحادیه اروپا اولین یافته های اولیه خود را در مورد نقض قوانین DSA در برابر طراحی فریبنده تایید کرد، زمانی که اعلام کرد سیستم تیک آبی در X (توئیتر سابق) را به عنوان یک الگوی تیره غیرقانونی مشکوک می کند.