یک EV-plosion در سال ۲۰۲۳ در انتظار است و با فناوری پر می شود
به گزارش اپ خونه، سال ۲۰۲۲ سالی بود که وسایل نقلیه الکتریکی وارد جریان اصلی شدند. خرید یک خودروی الکتریکی دیگر شما را به چیزی دور از ذهن تبدیل نمی کند.
با توجه به سیاستهای ابتکاری دولتها و میلیاردها دلار سرمایهگذاری از سوی خودروسازان، میتوان با اطمینان گفت که صنعت خودروهای برقی شکلگرفته است.
در طول سال آینده، این چشم انداز فراتر از پایه های سال ۲۰۲۲ توسعه خواهد یافت. در اینجا برخی از بهترین حدس های ما برای آنچه می توانید انتظار داشته باشید آورده شده است.
مسابقه ای برای فروش خودروهای الکتریکی ساخت ایالات متحده در سه ماهه اول برگزار خواهد شد
قانون کاهش تورم، که دولت بایدن در ماه اوت تصویب کرد، در حال حاضر تأثیر زیادی بر صنعت خودروهای برقی داشته است، زیرا خودروسازان برای ایجاد زنجیره تامین و کارخانههای خود در خشکی تلاش میکنند.
اما با توجه به اینکه برخی از جنبههای قوانین اعتبار مالیاتی خودروهای برقی IRA اکنون تا مارس ۲۰۲۳ به تعویق افتاده است، ما انتظار داریم که فروش خودروهای برقی را در سه ماهه اول سال شاهد باشیم.
بر اساس این لایحه، خودروهای برقی واجد شرایط می توانند واجد شرایط دریافت ۷۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی باشند، در صورتی که شرایط ساخت در آمریکای شمالی را داشته باشند و مواد باتری حیاتی را از ایالات متحده یا کشورهای توافق تجارت آزاد تهیه کنند.
این قوانین قرار بود از اول ژانویه ۲۰۲۳ اجرایی شوند، اما وزارت خزانه داری دستورالعمل قانون مواد حیاتی را تا مارس به تعویق انداخته است. و این هم چیز خوبی است.
در حالی که خودروسازان در سال ۲۰۲۲ تلاش کردند تا کارخانههایی در ایالات متحده راهاندازی کنند، بیشتر مواد حیاتی هنوز از چین میآیند، بنابراین برای راهاندازی زنجیرههای تامین جدید به زمان (احتمالا سالها) نیاز دارند.
این تاخیر به این معنی است که تعداد زیادی از خودروهای ساخت آمریکای شمالی حداقل برای سه ماه اول سال واجد شرایط بازپرداخت کامل خواهند بود.
بزرگترین برندگان احتمالا تسلا و جنرال موتورز خواهند بود که سقف فروش آنها تحت مشوق های مالیاتی قبلی خودروهای برقی در سال جدید لغو خواهد شد.
اما سایرین مانند فورد، نیسان، ریوین و فولکس واگن همگی مجموعه ای از خودروهای برقی ساخت NA را دارند که آماده بهره مندی از مزایای آن هستند.
فراتر از مدل های EV و فروش
فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۲ تقریباً تحت سلطه افرادی بود که انتظار دارید: مدل های S، Y و ۳ تسلا، بولت شورولت و موستانگ ماخ-ای فورد. در پسزمینه، تقریباً هر خودروساز، چه یک OEM قدیمی یا یک استارتآپ، مجموعهای از خودروهای برقی چشمگیر را برای بازار سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد، از آلفارومئو توناله تا Indi One.
با این حال، بیشتر آنها برای مصرف کنندگان لوکس طراحی شده بودند. در سال آینده، شاهد عرضه مدل های جدید بیشتری خواهیم بود که قیمت بسیار مقرون به صرفه تری دارند.
علاوه بر این، انتظار میرود با آنلاین شدن کارخانههای جدید، تعداد زیادی از خودروهای الکتریکی جدید در بازار افزایش یابد. McKinsey پیشبینی میکند که خودروسازان قدیمی و استارتآپهای EV تا سال ۲۰۲۳ تا ۴۰۰ مدل جدید تولید کنند.
شاهار بین نون، مدیر عامل Tactile Mobility، یک شرکت فناوری حسگرهای AV، پیشبینی میکند که تمام مدلهای جدیدی که به بازار عرضه میشوند، تسلا را برای پول خود به کار خواهند گرفت.
بن نون می گوید انتظار داشت تسلا همچنان در سال ۲۰۲۳ بر بازار خودروهای برقی ایالات متحده تسلط داشته باشد، اما فورد، هیوندای و کیا با افزایش خط تولید و ظرفیت های تولید خود، از نزدیک پشت سر خواهند گذاشت.
ما همچنین میتوانیم انتظار داشته باشیم که بازار خودروهای الکتریکی دست دوم در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد، که خرید خودروهای بدون آلایندگی را برای افراد ثروتمند بسیار آسانتر میکند.
وسیله نقلیه تعریفشده توسط نرمافزار واقعاً جا خواهد افتاد
هر خودروساز در طول سال ۲۰۲۲ از “وسیله نقلیه تعریف شده با نرم افزار” به عنوان مفهومی که ذاتاً با خودروی الکتریکی مرتبط است صحبت کرده است. در سال ۲۰۲۳، ما واقعاً فرصتی خواهیم داشت تا ببینیم این به چه معناست.
به عنوان مثال، جنرال موتورز، Ultifi را در اوایل سال آینده راه اندازی خواهد کرد، پلتفرم نرم افزاری خودرو سرتاسر خود که نوید به روز رسانی نرم افزار OTA، اتصال ابری و ارتباط خودرو به همه چیز را می دهد.
Ultifi مکانی خواهد بود که رانندگان میتوانند اپلیکیشنها، خدمات و ویژگیها را خریداری کنند – این نمونهای از چگونگی تلاش خودروسازان برای شخصیسازی وسایل نقلیه بر اساس نیازهای افراد است.
ویل وایت، یکی از بنیانگذاران Mapbox، ارائه دهنده نقشه های آنلاین، می گوید: این شخصی سازی احتمالاً منجر به افزایش خدمات مبتنی بر اشتراک در خودرو می شود.
وایت گفت: «ما همچنین همچنان شاهد تقاضای بالا برای خدمات مبتنی بر راحتی مانند پرداختهای داخل خودرو خواهیم بود، جایی که مصرفکنندگان کارت اعتباری در پرونده خود در برنامه خود خواهند داشت که برای همه چیزهای مربوط به خودرو پرداخت میکند.»
در قسمت پشتی، وسیله نقلیه تعریف شده توسط نرم افزار نیز با متاورس می رقصد. در سال ۲۰۲۲، طیف وسیعی از خودروسازان، از جمله جگوار لندرور، نیو، پولستار، ولوو و XPeng، برنامههای خود را برای ساخت وسایل نقلیه نرمافزاری بر روی سیستم درایو اورین انویدیا بر روی یک تراشه اعلام کردند.
خودروسازان در سال ۲۰۲۳ به پلتفرم Omniverse اخیرا ارتقا یافته انویدیا نیز تکیه خواهند کرد که همه چیز را از طراحی خودرو گرفته تا چرخه محصولات خودرو متحول خواهد کرد.
با استفاده از فناوری هایی مانند این، خودروسازان به طور فزاینده ای دوقلوهای دیجیتالی هم از وسایل نقلیه خود و هم از امکانات تولید خود می سازند تا هر چیزی را از ارتقاء نرم افزاری داخل وسیله نقلیه گرفته تا تست تصادف تا کارایی کارخانه را شبیه سازی کنند.
باید به گفتن سطح ۲+ ADAS عادت کنیم
در حالی که ما به موضوع نرم افزار می پردازیم، خودروسازان در سال ۲۰۲۳ سرمایه گذاری بیشتری را برای راه اندازی سیستم های خودکار سطح ۲+ و سطح ۳ انجام خواهند داد، که اساساً سیستم های کمک راننده پیشرفته بسیار خوبی هستند.
وایت میگوید که این سیستمها در مدلهای تریم بالا یک انتظار عادی خواهند بود.
البته تسلا به افزودن ویژگیهای جدید به Autopilot و نرمافزارهای به اصطلاح «خودران کامل» خود ادامه خواهد داد. اما خودروسازان دیگر با برندهای خود از فناوری چشمگیر بیرون خواهند آمد که وظایف رانندگی خودکار بیشتری را انجام می دهد.
در اوایل سال جاری، پس از اینکه فورد و فولکس واگن سرمایهگذاریهای خود را متوقف کردند، شرکت خودروهای خودران Argo AI تعطیل شد. IP تقریباً بین این دو خودروساز تقسیم شد، که هر دو اعلام کردند که متعهد به دنبال کردن دستاوردهای کوتاه مدت مانند سیستم های L2+ و L3 هستند.
RJ Scaringe بنیانگذار Rivian نیز گفت که شرکت او بر روی درست کردن ADAS خود تمرکز خواهد کرد.
در همین حال در چین، XPeng در حال عرضه G9 SUV با نرم افزار XNGP خود است، که این شرکت آن را به عنوان یک “سناریوی کامل” ADAS توصیف می کند که قول می دهد رانندگی در بزرگراه، رانندگی در شهر و وظایف پارکینگ را خودکار کند.
سرمایه گذاری بیشتر برای شارژ صحیح
تحلیلگران J.D. Power انتظار دارند سهم بازار خودروهای برقی در ایالات متحده در سال آینده به ۱۲ درصد برسد که از ۷ درصد امروز افزایش یافته است.
اگر دامنه را به مصرف کنندگانی که واقعاً به خودروهای برقی دسترسی دارند محدود کنیم، آن سهم بازار در واقع بیشتر به ۲۰ درصد می رسد.
تعداد هر چه که باشد، این واقعیت باقی می ماند که سال آینده شاهد حضور میلیون ها خودروی برقی دیگر در خیابان های ایالات متحده خواهیم بود. این بدان معناست که تمام خدمات جانبی مورد نیاز برای ادامه فعالیت آنها باید افزایش یابد.
در سال ۲۰۲۳، ما میتوانیم انتظار داشته باشیم که شاهد سرمایهگذاری – از سوی دولت، شرکتهای برق و خصوصی – در زیرساختهای شارژ، ذخیرهسازی انرژی و انتقال انرژی باشیم.
اطمینان از روان بودن انتقال EV فقط به ساخت شارژرهای EV بیشتر نیست، اگرچه ما اجازه می دهیم، این قطعه واقعاً مهمی است. تعمیر و نگهداری شارژرها نیز در سال آینده در اولویت قرار خواهد گرفت.
یک مطالعه جداگانه J.D. Power در اوایل سال جاری نشان داد که نه تنها در دسترس بودن شارژ عمومی همچنان یک مانع است، بلکه اغلب زمانی که شارژر پیدا میکنید، این شارژر خراب میشود.
ما پیشبینی میکنیم که فناوریهایی وجود داشته باشد، چه از شرکتهای نوپا یا دستگاههای شارژ EV موجود، که به مدیریت نگهداری، سرویس و ارتقای شارژرها کمک میکند.
در همین راستا، در تمام سال ۲۰۲۲، هر چند ماه یکبار با یک شرکت استارت آپی یا خدماتی مواجه می شویم که فریاد می زند که شبکه برق هرگز نمی تواند تمام وسایل نقلیه الکتریکی را که در سال ۲۰۲۳ خواهیم دید، اداره کند. احتمالاً حق با آنهاست.
بنابراین در کنار زیرساختهای مدیریت انرژی، انتظار داریم نرمافزارهای خودرو به شبکه بیشتری را ببینیم.
در سال ۲۰۲۲ چند خلبان وجود داشت که بسیاری از آنها بر روی فناوری V2G در خانه متمرکز بودند. پیکاپ لایتنینگ F-150 فورد یکی از معدود وسایل نقلیه ای است که قول داده اند در صورت قطع برق خانه شما را تامین کنند.
اما ما فکر میکنیم که هر چه تعداد ناوگان بیشتر برقی شوند، شاهد اجرای آن خلبانها در محیطهای تجاری در مقیاس وسیعتر خواهیم بود.
ظهور ناوگان EV
قبلاً شاهد بودیم که بسیاری از اپراتورهای ناوگان در سال ۲۰۲۲ شروع به استفاده از خودروهای الکتریکی کردند، زیرا هدف آنها رسیدن به اهداف انتشار کربن برای خود است.
به عنوان مثال، هرتز قصد دارد طی دو سال آینده ۶۵۰۰۰ دستگاه خودروی Polestar، ۱۰۰۰۰۰ تسلا و ۱۷۵۰۰۰ خودروی جنرال موتورز بخرد تا به هدف خود برای رسیدن به ۲۵ درصد از ناوگان الکتریکی خود تا پایان سال ۲۰۲۴ برسد.
در سال ۲۰۲۳، این خریدها فقط افزایش می یابد، به ویژه هنگامی که سازندگان تجاری خودروهای برقی خطوط تولید خود را راه اندازی و راه اندازی می کنند.
برای مثال، BrightDrop جنرال موتورز، اخیراً کارخانه CAMI Assembly خود را در انتاریو راهاندازی کرده است، که انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ ۵۰۰۰۰ دستگاه از ونهای تحویل Zevo خود را تولید کند.
BrightDrop تاکنون بیش از ۲۵۰۰۰ رزرو را از مشتریانی مانند DHL و FedEx تضمین کرده است که برای رسیدن به صفر خالص کار میکنند.
یکی دیگر از شرکتهای تجاری EV، Canoo، قصد دارد یک مرکز تولید خودرو در اوکلاهاما سیتی بخرد تا تولید وسیله نقلیه تحویل سبک زندگی خود را افزایش دهد و این خودروهای الکتریکی را در سال آینده برای مشتریان متعهد مانند ناسا و والمارت به بازار عرضه کند.