Artifact چه شد؟
به گزارش اپ خونه، چندی پیش، Artifact ، یک برنامه خبری پر سر و صدا و از بنیانگذاران اینستاگرام، اعلام کرد که پس از ناکامی در به دست آوردن حجم بحرانی، تعطیل می شود .
این خبر غافلگیرکننده بود، زیرا برنامه عموماً مورد استقبال مخاطبان اصلی قرار گرفته بود. به طور هوشمندانه ای از هوش مصنوعی برای تقویت توصیه ها، خلاصه کردن اخبار و بازنویسی تله کلیک استفاده کرد و همچنین دارای طراحی تمیز و مدرن است که استفاده از آن را آسان می کند. پس چه مشکلی پیش آمد؟
دادههای جدید نشان میدهد که Artifact نمیتواند به رقبا برسد و برای رشد پایگاه کاربران خود در خارج از ایالات متحده بیش از حد لازم تلاش میکند. همچنین شاهد کاهش شدید دانلود برنامه پس از راهاندازی بود که نشاندهنده شکست در جذب مخاطبان اصلیتر است.
در یک پست وبلاگ شرکت ، کوین سیستروم، یکی از بنیانگذاران اینستاگرام و Artifact توضیح داده بود که تصمیم برای تعطیل کردن برنامه به این دلیل است که آنها متوجه شدند فرصت بازار به اندازه کافی بزرگ نیست که سرمایه گذاری مداوم را تضمین کند.
به ندرت دیده می شود که یک استارتاپ به این زودی از بین برود، به ویژه در میان برنامه هایی که از بیرون به نظر می رسد کشش دارند.
پستهای روی برنامه – عموماً مقالات خبری و پیوندهایی به یافتههای جالب دیگر از سراسر وب – ویژگیهای اجتماعی را ارائه میدهند که به کاربران امکان میدهد لایک کنند و نظر بدهند.
بر اساس فعالیت درون برنامهای، به نظر میرسید که Artifact یک نوع دنبالکننده ایجاد کرده است، زیرا بسیاری از پستها شامل بحثهای فعال پر از نظرات و اغلب هزاران بازدید میشوند.
علاوه بر این، بسیاری از سازندگان برنامه – یعنی کسانی که به عنوان روزنامهنگار یا متصدی پیوندها به برنامه محتوا کمک کردند – صدها دنبال کننده نیز داشتند.
وقتی در انجمن Artifact شرکت میکردید، احساس نمیکردید که در فضای خالی فریاد بزنید (گویی نظرات شما به گوش کسی می رسید). این تجربه ای است که حتی برنامه های بزرگتر مانند X (در اصل توییتر) همیشه نمی توانند به طور قابل اعتماد ارائه دهند.
در Artifact، مردم فیدهای خود را مرور میکردند، سرفصلها را میخواندند، معاشرت میکردند ، دیگران را دنبال میکردند و مواردی را علامتگذاری میکردند تا بعداً بخوانند. بسیاری از این فعالیت ها برای سایر کاربران قابل مشاهده بود و باعث می شد که جامعه احساس زنده بودن کند.
متأسفانه، واقعیت این است که Artifact پس از اولین نمایش خود مورد توجه مستمری قرار نگرفت، بنابراین این انجمن اصلی بود که آن را سرپا نگه داشت.
طبق دادههای ارائهدهنده اطلاعات اپلیکیشن Appfigures ، آرتیفکت از زمان راهاندازی خود در فوریه ۲۰۲۳، حدود ۴۴۴۰۰۰ بار دانلود شده است.
با این حال، بخش بزرگی از این دانلودها، فقط کمتر از ۱۰۰۰۰۰، در زمان راه اندازی آن وارد شد. تا اکتبر ۲۰۲۳، این برنامه متوقف شده بود و تنها ۱۲۰۰۰ نصب جدید داشت.
در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر، دوباره یک جهش کوتاه وجود داشت – شاید آخرین فشار تیم Artifact قبل از تصمیم گیری برای تعطیلی بود. اما این برنامه را از سرنوشت خود نجات نداد.
یکی دیگر از مشکلاتی که این برنامه با آن روبرو بود رقابت سخت بود. اگرچه رقیب جمعآوری اخبار SmartNews نیز در آن زمان بارگیریها و کاربران فعال خود را از دست میداد ، اما علاوه بر تغییر مدیر عامل خود، همچنان توانست تعداد کاربران بیشتری را نسبت به Artifact جذب کند.
در طول مدتی که Artifact در بازار بود، SmartNews شاهد ۲ میلیون دانلود بود. Artifact کمتر از یک چهارم این رقم را داشت.
این برنامه همچنین مجبور بود با روشهای جدیدی که مردم اخبار خود را دریافت میکنند در عصر هوش مصنوعی رقابت کند، جایی که موتورهای جستجو و چتباتها اطلاعات و پاسخها را بدون نیاز به کلیک بر روی لینکها یا خواندن اخبار طولانی ارائه میدهند.
این چیزی است که بر ترافیک ناشران وب تأثیر می گذارد و رسانه هایی مانند نیویورک تایمز از شرکت OpenAI به دلیل آموزش در مورد محتوای آن شکایت می کنند.
ناشران دیگر، مانند Axel Springer، در عوض محتوای خود را با هزینه ای به OpenAI می دهند ، به این امید که از جایی که بازار در حال حرکت است پیشی بگیرند.
برای مصرف کنندگان، این بدان معنی است که ممکن است تقاضا برای یک برنامه خبری ثانویه برای تکمیل اخبارخوان داخلی گوشی های هوشمندشان، مانند Apple News یا Google News، کاهش یابد.
Artifact همچنین برای به دست آوردن طرفداران بین المللی تلاش کرد، که می توانست به رشد آن کمک کند حتی اگر دانلودهای ایالات متحده متوقف شود.
Appfigures نشان داد که ایالات متحده ۴۴٪ از کل دانلودهای برنامه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که هیچ کشور دیگری بیش از ۴ درصد سهم نداشت.
این نشان می دهد که شناخت نام بنیانگذاران مشهور Artifact – کوین سیستروم و مایک کریگر که اینستاگرام را ایجاد کردند – ممکن است در خارج از صحنه فناوری در بازار خانگی آنها اینجا در ایالات متحده جذابیت زیادی نداشته باشد.
سپس مشکلی در مورد مجموعه ویژگیهای رو به رشد Artifact وجود داشت که شروع به کاهش تمرکز آن بر ارائه یک تجربه خواندن اخبار بهتر و مبتنی بر هوش مصنوعی کرد.
به طور ناگهانی، این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا پیوندهای خود را ارسال کنند ، مشابه Pinterest، و به دنبال آن توانایی ارسال محتوای متنی، مانند توییتر/X را داشت .
بلافاصله پس از آن، گزینه ای برای اشتراک گذاری مکان ها اضافه کرد و Artifact را به یک موتور توصیه برای دنیای واقعی تبدیل کرد.
سپس این سوال مطرح شد که Artifact میخواست چه چیزی باشد – آیا این یک برنامه خواندن اخبار اجتماعی بود یا فقط یک شبکه اجتماعی؟ با افزودن قابلیتهای بیشتر، Artifact ممکن است کاربران را در مورد زمان و چرایی استفاده از آن سردرگم کند.
این شرکت همچنین به استفاده از جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی، مانند یک ویژگی هوش مصنوعی مولد برای افزودن تصاویر به پستها یا خلاصههای هوش مصنوعی در سبکهای سرگرمکننده مانند «گفتار Gen Z»، «توضیح مثل اینکه من پنج سالهام» یا حتی فقط ایموجیها ادامه داد.
به نظر می رسید که تیم می خواهد کاملاً یک برنامه جدید بسازد، مانند یک شبکه اجتماعی جدید – شاید یک اینستاگرام مبتنی بر هوش مصنوعی؟ اینستاگرام برای خبر؟ این همچنین باعث تعجب شد که آیا Artifact اکنون فقط یک زمین بازی برای بنیانگذاران است تا آخرین فناوری را امتحان کنند یا نقشه راه برنامه ریزی شده ای دارد.
Artifact در ابتدا توسط بنیانگذاران به صورت میلیونی ولی تک رقمی تامین می شد. این می تواند دلیل دیگری باشد که چرا آنها تصمیم گرفتند زیان خود را زودتر از حد انتظار کاهش دهند. ممکن است آنها نمی خواستند در موقعیتی قرار بگیرند که از سرمایه گذاران وجوهی را جمع آوری کنند که نتوانند بازدهی را ارائه کنند.
در هر صورت، سیستروم اشاره کرد که پایان Artifact ممکن است پایان بازگشت او به دنیای استارتآپهای فناوری نباشد، و در وبلاگ اشاره کرد که «شخصاً برای ادامه ساختن چیزهای جدید هیجانزده است، اگرچه فقط زمان نشان خواهد داد که چه چیزی ممکن است باشد. ”
بر اساس پیشرفت Artifact، به نظر می رسد که آنها ایده های زیادی برای انتخاب دارند.