DuckDuckGo با جستجوی هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می کند
به گزارش اپ خونه، موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی DuckDuckGo از مایکروسافت و گوگل پیروی کرده است تا به جدیدترین بازیکن جستجوگر کهنه کار تبدیل شود که منقار خود را در روند مولد هوش مصنوعی قرار داده است – امروز در نسخه بتا یک ویژگی خلاصه سازی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام DuckAssist را اعلام کرد که می تواند مستقیماً پاسخ دهد.
DDG میگوید از فناوری زبان طبیعی سازنده ChatGPT، OpenAI و Anthropic، یک استارتآپ هوش مصنوعی که توسط کارمندان سابق OpenAI تأسیس شده است، استفاده میکند تا قابلیت خلاصهسازی زبان طبیعی را تقویت کند، همراه با نمایهسازی فعال خود از ویکیپدیا و سایر سایتهای مرجعی که برای منبع استفاده میکند. پاسخ می دهد (دایره المعارف بریتانیا منبع دیگری است که ذکر می کند).
بنیانگذار Gabe Weinberg به TechCrunch می گوید منابعی که برای DuckAssist استفاده می کند – در حال حاضر ۹۹%+ ویکی پدیا هستند.
اما او خاطرنشان می کند که شرکت در حال آزمایش با نحوه ترکیب منابع دیگر و زمان استفاده از آنها است – که نشان می دهد ممکن است به دنبال انطباق منبع با زمینه پرس و جو باشد (به عنوان مثال، یک جست و جوی موضوعی مرتبط با اخبار ممکن است بهتر از طریق DuckAssist اطلاعات منبع از رسانه های خبری مورد اعتماد پاسخ داده شود).
بنابراین باید دید که DDG چگونه این ویژگی را تکامل میدهد – و برای مثال ممکن است به دنبال مشارکت با سایتهای مرجع باشد یا خیر.
در زمان راهاندازی، DuckAssist تنها از طریق برنامههای DDG و افزونههای مرورگر در دسترس است – اما این شرکت میگوید که قصد دارد آن را در هفتههای آینده برای همه کاربران جستجو عرضه کند.
استفاده از ویژگی بتا رایگان است و برای دسترسی به آن نیازی به ورود کاربر نیست. در حال حاضر فقط به زبان انگلیسی موجود است.
به گفته واینبرگ، مدلهای هوش مصنوعی که DDG (در حال حاضر) برای تقویت خلاصهسازی زبان طبیعی استفاده میکند عبارتند از: مدل داوینچی از OpenAI و مدل کلود از Anthropic.
او همچنین خاطرنشان می کند که DDG در حال “آزمایش” با مدل جدید توربو OpenAI است که اخیراً معرفی شده است.
شایان ذکر است که موتور جستجوی DDG قبلاً دارای ویژگی Instant Answers است که برای انواع خاصی از پرس و جوها فعال می شود و همچنین پاسخ ها را مستقیماً بالای لیست معمول پیوندها ارائه می دهد.
(مثال سناریوها عبارتند از: اگر از موتور جستجو میخواهید محاسبات اولیه را جمعبندی کند، تقویمی را برای ماه جاری نمایش میدهد یا از اطلاعات واقعی درخواست میکند.)
با این حال، DDG میگوید که افزودن خلاصهسازی هوش مصنوعی مولد، آن را قادر میسازد تا تعداد پرسشهایی را که میتوان مستقیماً به این روش پاسخ داد، گسترش دهد – افزودن هوش مصنوعی مولد به ترکیب را در اینجا «پاسخ فوری کاملاً یکپارچه» نامیده است.
آنتروپیک عرضه مدلهای هوش مصنوعی تولیدکننده متن خود را برای استارتآپهای منتخب آغاز میکند.
واینبرگ میگوید: «دو مزیت اصلی در مقایسه با سایر پاسخهای فوری این است که پاسخهای DuckAssist مستقیمتر به سؤالات کاربر پاسخ میدهند و DuckAssist میتواند به طور قابل توجهی به سؤالات بیشتری پاسخ دهد».
هوش مصنوعی مولد پشت DuckAssist متن جدیدی را برای یک پرسش خاص تولید میکند، جایی که پاسخهای فوری استاندارد معمولاً نقل قولها را بیرون میآورند.
به این ترتیب، DuckAssist میتواند مستقیمتر به پرس و جو پاسخ دهد، اطلاعات مدفون شده در مقالات را به سرعت نشان دهد، و اطلاعات را از چند قطعه ویکیپدیا ترکیب کند. در نتیجه، میتواند به سؤالات گستردهتری پاسخ دهد.
DuckAssist برای کمک به کاربران موتور جستجو برای یافتن سریعتر اطلاعات واقعی در نظر گرفته شده است – از این رو تنها زمانی به عنوان یک گزینه ظاهر می شود که فناوری ارزیابی کند که می تواند به یک جستجوی خاص کمک کند.
«گر سؤالی را در هر برنامه DuckDuckGo یا افزونه مرورگر جستجو میکنید، و DuckAssist فکر میکند که ممکن است بتواند پاسخی را از ویکیپدیا بیابد، ممکن است یک نماد عصای جادویی و دکمه «از من بپرس» در بالای نتایج جستجوی خود ببینید. DDG توضیح می دهد.
اگر پاسخی قبلاً توسط کاربر دیگری از DDG درخواست شده باشد، شرکت می گوید که به طور خودکار نمایش داده می شود – اما همچنین خاطرنشان می کند که اگر کاربران ترجیح می دهند در معرض AI- قرار نگیرند، می توانند پاسخ های فوری (که شامل DuckAssist است) را در تنظیمات غیرفعال کنند.
واینبرگ میگوید این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی برای تولید پاسخهای زبان طبیعی جدید «بر اساس بخشهای خاص/مرتبط از مقالات ویکیپدیا» که DDG از طریق اسکن منابع خود ارائه میکند، کار میکند.
(او مشخص می کند که DDG از فناوری نمایه سازی خود استفاده می کند “برای شناسایی تکه های متن مربوطه از ویکی پدیا، و سپس از مدل ها می خواهد که پاسخ ها را به گونه ای قالب بندی کنند که مستقیماً به پرس و جو پاسخ دهد”.)
دقت یکی از نگرانیهای کلیدی است که به برنامههای هوش مصنوعی مولد متصل میشود – با توجه به اینکه این فناوری میتواند مستعد ایجاد اطلاعات باشد و در عین حال خروجی خودکار ارائه شده در یک بستهبندی زبان طبیعی میتواند علیرغم عدم بررسی واقعیت، بسیار معتبر به نظر برسد.
در این مورد، واینبرگ میگوید DuckAssist به گونهای طراحی شده است که احتمال پاسخ صحیح را افزایش دهد و همچنین اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد که پاسخ خودکار است – و آنها را به منابع مرجع راهنمایی میکند تا بتوانند حقیقت خود را بررسی کنند (یعنی اگر معلوم شود که DuckAssist بیشتر یک «الاغ» است تا یک دستیار).
“وظیفه یک موتور جستجو این است که اطلاعات قابل اعتماد را به سرعت نشان دهد. ما DuckAssist را به گونهای طراحی کردهایم که از کارهایی که فناوری زبان طبیعی به خوبی انجام میدهد استفاده میکند و در عین حال تلاش میکند احتمال اینکه وقتی در نتایج جستجو ظاهر میشود، پاسخ صحیح بدهد.
ما این کار را با محدود کردن عمدی منابعی که DuckAssist از آنها خلاصه میکند، انجام دادیم.”
«در حال حاضر، DuckAssist تنها از ویکیپدیا و تعداد انگشت شماری از منابع مرتبط، مانند بریتانیکا، پاسخ میگیرد. این احتمال که DuckAssist اطلاعات نادرست تولید کند یا «توهم» تولید کند، که ابزار هوش مصنوعی اطلاعات تصادفی را تشکیل میدهد، بسیار محدود میکند.»
با این وجود، ما می دانیم که ۱۰۰٪ مواقع درست نیست – برای مثال، اگر مرتبط ترین متن [به هوش مصنوعی] را برای خلاصه کردن ارائه ندهیم، یا اگر خود ویکی پدیا دارای خطا باشد.
در هر صورت، ما هر پاسخی را بهعنوان عدم بررسی مستقل از نظر صحت برچسبگذاری میکنیم و برای اطلاعات بیشتر پیوندی به مرتبطترین مقاله ویکیپدیا ارائه میکنیم.
در بخش حریم خصوصی، DDG قول میدهد که این جستجو با ویژگی هوش مصنوعی ناشناس است – و مطابق با قول اصلی خود در خصوص حفظ حریم خصوصی، تأکید میکند که هیچ دادهای با هیچ یک از اشخاص ثالثی که با آنها کار میکند برای ادغام قابلیت هوش مصنوعی در جستجوی خود به اشتراک گذاشته نمیشود.
موتور در پست وبلاگ Weinberg همچنین مشخص می کند که جستجوهای ناشناس کاربران برای آموزش مدل های هوش مصنوعی تامین کنندگان آن استفاده نمی شود.
از کاربران میخواهد درباره کیفیت خلاصههای DuckAssist بازخورد بدهند – از طریق پیوند بازخوردی که در کنار همه پاسخهای DuckAssist نمایش داده میشود، به عنوان بخشی از رویکرد آن برای مقابله با مشکل دقت هوش مصنوعی مولد و میگوید که این بازخورد نیز ناشناس است، با گزارشهای کاربر. همچنین فقط به خود DDG ارسال می شود، نه به هیچ شخص ثالثی.
در حالی که راهاندازی DuckAssist به این معنی است که به ناچار پاسخهای خودکار بیشتری در پاسخ به پرسشهای کاربران ظاهر میشود، DDG خاطرنشان میکند که این ویژگی همچنان فقط برای تعداد کمی از جستجوها در دسترس خواهد بود – زیرا فقط برای کمک به سؤالات نسبتاً ساده در نظر گرفته شده است.
این می افزاید: بیان یک عبارت جستجو به عنوان یک سوال احتمال ظاهر شدن این ویژگی در نتایج جستجو را افزایش می دهد.
واینبرگ در یک پست وبلاگی می نویسد:
«هوش مصنوعی مولد در حال ضربه زدن به دنیای جستجو و مرور است. “. در DuckDuckGo، ما سعی کردهایم تفاوت بین کارهایی که میتواند در آینده به خوبی انجام دهد و کارهایی که در حال حاضر میتواند به خوبی انجام دهد را درک کنیم . اما مهم نیست که چگونه تصمیم به استفاده از این فناوری جدید داریم، میخواهیم ارزش واضحی به تجربه جستجو و مرور خصوصی ما اضافه کند.»
ویژگیهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی و مرورگرهای بیشتری نیز از سوی DDG در دست اقدام است و اخبار مرتبط با هوش مصنوعی برای ماههای آینده در نظر گرفته شده است.
در پست وبلاگ خود، DDG توضیح می دهد که ویکی پدیا را به عنوان منبع اصلی DuckAssist انتخاب کرده است، زیرا دایره المعارف جمع سپاری شده منبع اصلی ویژگی پاسخ های فوری موجود آن است و در حالی که بی اشتباه نیست، آن را به عنوان “نسبتا قابل اعتماد در طیف گسترده ای از موضوعات” ارزیابی می کند . “.
همچنین به ویکیپدیا اشاره میکند که یک منبع عمومی است «با یک فرآیند ویرایشی شفاف که تمام منابع مورد استفاده در یک مقاله را ذکر میکند، شما به راحتی میتوانید دقیقاً اطلاعات آن را از کجا ردیابی کنید».
به علاوه ویکیپدیا البته دائماً در حال بهروزرسانی است – جستجوهایی را که DuckAssist میتواند به طور معناداری به آنها پاسخ دهد، گسترش میدهد.
با این حال، هنوز در نمودار دانش تاخیر وجود دارد – همانطور که DDG خاطرنشان می کند که “در حال حاضر” نمایه DuckAssist Wikipedia می تواند تا “چند هفته” باشد.
شایان ذکر است که پاسخهای فوری نسل فعلی DDG نیز همیشه درست نیستند.
در زمان نگارش این مقاله، جستجوی DDG برای «مردم در فضا» مجموعهای منظم از ده کارت از فضانوردان را ایجاد کرد که پیشنهاد میکرد در حال حاضر در مدار هستند – با این حال دو بار عکسی از فضانورد آمریکایی کایلا بارون را نمایش داد.
یک بار روی کارت خودش و یک بار (به اشتباه) با کارت ماتیاس مورر فضانورد آلمانی جفت شد. بنابراین میانبرهای فنی مستعد خطا چیز جدیدی نیستند.
با این حال، قدرت هوش مصنوعی مولد برای خودکار کردن تعاملات بسیار بیشتر – و در این مورد، پاسخ به انواع دیگر جستجوها – می تواند با گسترش قابل ملاحظه توانایی پلتفرم ها برای اعمال چنین میانبرهایی که باعث افزایش قابل توجهی در چشم انداز اطلاعاتی می شود، انحراف بیشتری در چشم انداز اطلاعات ایجاد کند. احتمال اینکه کاربرانشان با خطاهای ناشی از فناوری مواجه شوند.