Google Assistant و Alexa به خوبی همکاری می کنند – اما فقط در یک ردیف بلندگو
به گزارش اپ خونه، هارمن افزودههای جدیدی را به مجموعه بلندگوهای JBL Authentics خود اعلام کرد که هم دستیار گوگل و هم الکسا را ادغام میکند – اولین دستگاههای موجود در بازار که این کار را انجام میدهند.
Authentics 200، Authentics 300 و Authentics 500 که همگی دارای تنظیم خودکار خودکار، بلوتوث و پخش چند اتاقه هستند، از ۱۷ سپتامبر در دسترس خواهند بود.
برای سالها، گوگل از اینکه سازندگان – حداقل خارج از Sonos – قادر به ساخت دستگاههای هوشمندی با Google Assistant و Alexa باشند، مقاومت کرده است.
این امر آمازون را به افزایش فشار سوق داد – نه لزوماً از روی حس نوع دوستی، بلکه آنچه را که بهعنوان یک زمین بازی ناهموار تصور میکرد، یکسان کرد.
در حالی که الکسا پایگاه نصب قابل احترامی دارد – حدود ۵۰۰ میلیون دستگاه تا اوایل سال جاری – گوگل برای مدت طولانی از عرضه Google Assistant به عنوان دستیار پیش فرض در تلفن های هوشمند اندرویدی سود می برد.
(این رفتار ترجیحی زمانی موضوع تحقیقات ضد انحصار اتحادیه اروپا بود.) در سال ۲۰۱۹، گوگل اعلام کرد که Google Assistant در بیش از ۱ میلیارد دستگاه در دسترس است.
بنابراین در سال ۲۰۱۹، آمازون برنامه قابلیت همکاری صوتی را راهاندازی کرد، برنامهای با هدف اطمینان از اینکه محصولات دارای قابلیت صوتی مانند بلندگوهای هوشمند، تلفنهای هوشمند و نمایشگرهای هوشمند به کاربران اجازه میدهند از میان دستیارهای صوتی متعدد انتخاب کنند.
گوگل به همراه سامسونگ و اپل از پیوستن به آن خودداری کردند. اما اکنون غول جستجو در حال تغییر آهنگ خود است.
در یک مصاحبه ایمیلی، ماریسا چاکو، مدیر مدیریت محصول Google Assistant، تاریخچه تحقیرآمیز آمازون و گوگل را نادیده گرفت و به نظر میرسید میگوید: «چرا که نه؟»
او گفت: « دستیارهای صوتی بخشی از زندگی روزمره ما شده اند. گوگل و آمازون هر دو میخواستند دسترسی همزمان به هر یک از این سرویسهای صوتی را برای کاربران آسان کنند… ما سعی نمیکنیم شکافهای توانایی را جبران کنیم، بلکه به کاربران حق انتخاب می دهیم.»
در JBL Authentics و بلندگوهای جدید آن ، Google Assistant و Alexa به جای هم کار خواهند کرد. کاربران میتوانند از الکسا بخواهند که مثلاً یک تایمر تنظیم کند، و وقتی زنگ میزند، از دستیار Google بخواهند آن را متوقف کند (و بالعکس).
این به لطف چیزی است که آمازون آن را دستورات دستگاه جهانی (UDC) می نامد، عملکردی که توسط مجموعه ابزار تجربه چند عاملی آمازون هدایت می شود، که برخاسته از ابتکار عمل تعامل صوتی است.
با استفاده از UDC، کاربر میتواند از الکسا و دستیار گوگل بخواهد کارهای خاصی مانند موسیقی، تایمر، یادآوری و زنگ هشدار را متوقف کنند، بدون اینکه به یاد بیاورند کدام دستیار درخواست را آغاز کرده است یا بخواهد درخواست به دستیار دیگر تحویل داده شود.
شاید به همان اندازه مهم، دستیاران سعی نکنند در مورد یکدیگر صحبت کنند. بلندگوهای Authentics به طور خودکار «فوکوس صوتی» را در لحظه مناسب تغییر میدهند تا مثلاً الکسا از صحبت کردن با تایمر دستیار Google جلوگیری کند.
آرون روبنسون، معاون الکسا، از طریق ایمیل گفت که آمازون و گوگل UDC را در طول آزمایشات بتا آزمایش کرده اند.
او گفت:
«مشتریان ممکن است ترجیح دهند برای استفاده از خدمات آمازون و گوگل مورد علاقه خود به الکسا یا دستیار گوگل دسترسی داشته باشند. شما ممکن است از دستیار گوگل برای جایگزینی مناسب برای شیر بخواهید و سپس از الکسا بخواهید آن را از Amazon.com خریداری کند. یا اعلان تحویل بسته آمازون را از الکسا دریافت کنید و سپس از دستیار Google بخواهید یادآوری در مورد تحویل به تقویم Google شما اضافه کند.»
اما آیا اکنون که هر دو دستیار در یک دستگاه هستند، گوگل و آمازون نگران تعامل با دستیار گوگل یا الکسا نیستند؟ ظاهرا نه در یک تغییر قابل توجه در لحن، روبنسون و چاکو می گویند که آنها دستیاران را به جای رقابت با یکدیگر، “مکمل” می دانند.
روبنسون گفت :
«در حالی که ما مطمئناً میخواهیم تعامل با الکسا را افزایش دهیم، تمرکز این ادغام ایجاد یک تجربه مشتری عالی است که در آن مشتریان به هر دو دستیار دسترسی یکپارچه داشته باشند . ما کاملاً از مشتریان انتظار داریم که از الکسا و دستیار گوگل به تنهایی یا در کنار یکدیگر در بلندگوهای JBL Authentics 200، ۳۰۰ و ۵۰۰ استفاده کنند.»
چاکو افزود:
«ما به ایجاد یک اکوسیستم خانه هوشمند قوی معتقدیم و در نهایت میخواهیم دسترسی افراد به دستیارهای دلخواه خود را آسانتر کنیم… ما میدانیم که بسیاری از خانوادهها ترجیحات دستیار صوتی و چندین دستگاه مختلف دارند که میتواند دشوار باشد. میتوانید آن را مدیریت کنید. ما همراه با آمازون و هارمن، دیدگاه مشترکی برای این ادغام داشتیم تا با ارائه دسترسی همزمان به چندین دستیار صوتی در یک دستگاه، ارزش و انتخاب را برای کاربران فراهم کنیم.»
اما مدتی است که فروش اسپیکرهای هوشمند کاهش یافته است. محموله ها در سه ماهه اول ۲۰۲۳، ششمین کاهش متوالی سه ماهه، ۳۰ درصد کاهش یافت و طبق نظرسنجی UpCity، فهرست خدمات کسب و کار به کسب و کار، تنها نیمی از مصرف کنندگان ایالات متحده روزانه از جستجوی صوتی استفاده می کنند.
به عبارت ساده تر، خطرات کمتر از قبل است – به ویژه با توجه به اینکه آمازون و گوگل تلاش های دستیار صوتی خود را کاهش داده اند.
طبق گزارش ها ، آمازون تنها در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ میلیارد دلار در الکسا و سایر دستگاه ها از دست می دهد.
و Google سرمایهگذاریهای خود را در Google Assistant هم برای دستگاههای شخص ثالث و هم برای مجموعه سختافزاری خود کاهش داده است و اخیراً بازیها و برنامههای صوتی شخص ثالث را از نمایشگرهای هوشمند Nest Hub حذف کرده است .
کاهش فروش احتمالا تنها دلیلی برای سرزنش برای تغییر اولویت های شرکت نیست. همانطور که مشخص است، کسب درآمد با دستیارهای صوتی دشوار است.
گفته می شود که آمازون در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۲ میلیون دلار از برنامه های الکسا به دست آورده است که از هدف ۵ میلیون دلاری شرکت فاصله دارد.
اما هر چه که باشد، همکاری هارمن/آمازون ممکن است یکباره باشد. Chacko متعهد به ادغام دستیار گوگل و الکسا در آینده نیست، به این معنی که بستگی به نحوه دریافت آن دارد.
او گفت: «برای تعیین تأثیر این ادغام زود است. در حالی که ما هیچ برنامه ای برای اشتراک گذاری در مورد ادغام های آینده نداریم، ما هیجان زده هستیم که ببینیم چگونه [کاربران] از دسترسی همزمان به Google Assistant و Alexa در خانه استفاده می کنند.»
به عبارت دیگر، این یک اتحاد موقت است – نه یک آتش بس پایدار.