Groupon که ۹۹.۴ درصد از ارزش خود را از زمان عرضه اولیه سهام خود از دست داده است، یک مدیر عامل جدید را در جمهوری چک معرفی کرد
به گزارش اپ خونه، دهها سال پیش، Groupon به شهرت رسید و فرمت خرید گروهی آنلاین را محبوب کرد، با اطمینان پیشنهاد خرید ۶ میلیارد دلاری گوگل را رد کرد و در عوض با ارزش بازار ۱۷.۸ میلیارد دلاری بهعنوان عمومی درآمد .
این شرکت اکنون میگوید ۱۴ میلیون کاربر فعال دارد، اما تقریباً به طور مداوم در دهه گذشته، وضعیت مالی آن با رکود در مدل اصلی کسبوکار، موفقیت کم در تلاشها برای تنوع، کاهش درآمد و زیانهای مداوم در کاهش آهسته بوده است .
و امروز آخرین فصل از آن داستان می آید. این شرکت مستقر در شیکاگو که امروز دارای ارزش بازار فقط ۱۰۳ میلیون دلار است (افت ۹۹.۴ درصدی نسبت به اولین بازار عمومی خود)، دوسان سنکیپل، یکی از اعضای فعلی هیئت مدیره را به عنوان مدیرعامل موقت منصوب کرده است.
Senkypl شرکت را در خارج از جمهوری چک اداره خواهد کرد.
این شرکت امروز در بیانیه ای اعلام کرد که انتصاب او بلافاصله اجرایی می شود.
او جایگزین کیدار دشپنده می شود که تنها ۱۵ ماه مدیرعامل گروهون بود. قبل از Groupon ، دشپانده بیش از یک دهه در Zappos مدیر اجرایی بود و پس از اینکه او شغل Groupon را به دست گرفت، همچنان در خارج از لاس وگاس مستقر بود.
این شرکت گفت که او برای کمک به انتقال ۶۰ روز دیگر در خدمت خواهد بود.
Senkypl یکی از بنیانگذاران Pale Fire Capital یک شرکت PE مستقر در پراگ است .
بیشتر سرمایهگذاریهای Pale Fire در مشاغل خارج از کشور خود و سایر بخشهای اروپا است. اما در حال حاضر بزرگترین سهامدار Groupon است – نقشی که منفعلانه ایفا نکرده است: این دو کسب و کار در سال گذشته درگیر جنگ فعالی شدند که منجر به کسب دو کرسی هیئت مدیره در شرکت شد که یکی از آنها Senkypl در اختیار دارد.
تد لئونسیس، رئیس Groupon ، در یک برداشت خوش بینانه از این خبر خاطرنشان کرد:
از زمانی که او به هیئت مدیره ملحق شد، دوسان به عنوان مدیر بسیار درگیر بوده و نظارت مهمی بر استراتژی و نقاط قوت Groupon انجام داده و به شرکت کمک می کند تا مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کند. .
در واقع. در ماه نوامبر، Pale Fire اعلام کرد که به Groupon کمک می کند تا کل تیم فناوری خود را بازسازی کند، که با انتصاب یک CTO جدید از یکی از دیگر شرکت های پرتفوی شروع شد.
این شرکت همچنین بازسازیهای نسبتاً شدید دیگری را انجام داده است، در حالی که فشارهای گستردهتر بر بخش فناوری و اقتصاد به طور کلی به موقعیت آن کمک نکرده است:
در دو بخش در آگوست ۲۰۲۲ و ژانویه ۲۰۲۳ ، حدود ۱۰۰۰ کارمند یا تقریباً ۳۰ درصد نیروی کار را اخراج کرد.
Groupon به طور خاص در طول سال ها با چالش های زیادی روبرو بوده است. مفهوم خرید گروهی بر اساس مفهوم هیپ ساخته شده است، که ممکن است نقطه شروع سرنوشتساز و نه چندان امیدوارکنندهای باشد.
حتی در اوایل، و با وجود پیشبینیها مبنی بر تهدیدی برای گوگل و آمازون، دیگران در مورد اینکه آیا میتوان آن را به درستی یک شرکت فناوری در نظر گرفت، بحث کردند.
اما فراتر از این، Groupon – علیرغم انجام بیش از ۴۰ خرید، از جمله مجموعهای از کلونها در بازارهای بینالمللی، بهعلاوه تعدادی از تجارت الکترونیک جالب و کسبوکارهای فینتک – نتوانست قلابهای دیگری برای تنوعبخشی پیدا کند.
در همین حال، یک مسیر بازاریابی کلیدی برای شرکت – ایمیل – زمانی که Google نحوه طبقهبندی ایمیلهای اشتراک را تغییر داد (و راحتتر نادیده گرفته میشوند) به مرگ خود پایان داد .
و البته، دهها پلتفرم و نوآوری دیگر ظهور کردهاند که مشتریانی را هدف قرار میدهند که به دنبال خرید تجربهها و خدماتی هستند که شرکتهایی مانند Groupon میفروشند.
Senkypl و Groupon یک دستور بلند در پیش دارند تا همه اینها را برگردانند. اما مدیر عامل جدید معتقد است که هنوز فرصتی برای رفع مشکل وجود دارد.
Senkypl در بیانیهای گفت:
«از فداکاری که برای ساخت این شرکت انجام شده است قدردانی میکنم و مفتخرم که Groupon را در مسیر تحول و چرخش آن راهنمایی کنم. Groupon با موجودی منحصربفرد محلی، بیش از ۱۴ میلیون مشتری محلی فعال و میلیونها جلسه بازدیدکننده در ماه، داراییهای ارزشمندی دارد که میتوانند در کنار برتری عملیاتی، رشد قابل توجهی را تقویت کنند.
من هیجان زده هستم که بر روی این پایه ایجاد کنم تا بازار شرکت را افزایش دهم و ارزش را برای همه سهامداران افزایش دهم. من چندین کسبوکار را از ابتدا ایجاد کردهام که در مقیاس با صدها میلیون کاربر کار میکردند، و معتقدم میدانم که باید در Groupon چه کاری انجام دهیم تا شرکت را به سطح بعدی ببریم.»
برای برخی زمینهها در این اعداد ۱۴ میلیون ممکن است عدد بزرگی به نظر برسد، اما به یاد بیاورید که زمانی که این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اعلام عمومی کرد، گفت که بیش از ۸۳ میلیون مشترک ثبتشده دارد که حدود ۱۵.۸ میلیون نفر از آنها خرید کردهاند.
معاملات Groupon کارهای زیادی برای انجام دادن به دلیل جلب توجه دوباره مردم دارد.