Lyft هزینه زمان انتظار را از مسافران دریافت می کند – اما رانندگان از این پاداش بهره نمی برند
به گزارش اپ خونه، سرانجام Lyft در ماه دسامبر شروع به دریافت هزینههای زمان انتظار ازمسافران کرد ، اما رانندگان شکایت دارند که این هزینهها وارد کیف پول آنها نمیشوند. حداقل الان که نمی شوند.
هزینههای زمان انتظار Lyft، یا هزینههایی که مسافران متحمل میشوند در صورتی که راننده مجبور شود هنگام تحویل گرفتن منتظر آنها بماند، دو دقیقه بعد از رسیدن به موقع برای کرایههای استاندارد و پنج دقیقه بعد از Black and Black XL شروع میشود. هزینه ها بر اساس هر دقیقه محاسبه می شود.
رانندگان در چندین بازار ایالات متحده که در Reddit پست گذاشتهاند و با TechCrunch صحبت کردهاند، میگویند که هنوز مشاهده نکردهاند که این هزینهها به حسابهایشان ختم میشود.
Lyft به TechCrunch گفت که تأخیر عمدی نیست و رانندگان در برخی بازارها در واقع این هزینه ها را دریافت می کنند. به گفته Lyft، بقیه باید در هفته های آینده منتظر شوند.
Lyft هرگز به طور رسمی زمان انتظار جدید را اعلام نکرد. شرکت فقط بی سر و صدا آنها را پیاده سازی کرد و وب سایت آنها را به روز کرد و هرگز قول نداد که پول به رانندگان برسد.
این موضوع رانندگانی را که از دریافت «Gryfted» عصبانی هستند، تسکین نداده است، اصطلاحی که برخی در انجمن Reddit برای توصیف دیدگاههای خود در مورد از دست دادن پول اضافی استفاده میکنند.
رانندگان استدلال میکنند که افزایش هزینههای مسافران در واکنش به روندهای اقتصاد کلان به یک امر عادی در صنعت تبدیل شده است. اما این همیشه به این معنی نیست که هزینه های اضافی به رانندگان منتقل شده است.
در مارس ۲۰۲۲، زمانی که تهاجم روسیه به اوکراین باعث افزایش سرسام آور قیمت گاز شد، هم لیفت و هم اوبر برای کمک به پوشش هزینه سوخت، هزینههای اضافی موقتی به سواری اضافه کردند.
در آن صورت، تمام آن پول نصیب رانندگانی شد که با افزایش قیمت بنزین دست و پنجه نرم می کردند. با این حال، زمانی که Lyft برای مقابله با افزایش هزینه های بیمه راننده در ماه اکتبر تلاش می کرد، این شرکت هزینه های خدماتی را که مسافران در ایالات متحده برای هر سواری می پردازند افزایش داد و پول را به جیب زد.
رانندگانی که با TechCrunch صحبت کردند، گفتند که هزینه زمان انتظار باید به آنها تعلق گیرد، نه به Lyft، زیرا هر بار که مسافری دیر میآید، دقایق درآمدزایی گرانبهایی را از دست میدهد.
رانندگان همچنین گفتند که انتظار دارند دو شرکت رقیب راید-هیلینگ از دستورالعمل های مشابه پیروی کنند.
طبق گفته چند راننده ای که با TechCrunch صحبت کردند، اوبر هزینه زمان انتظار خود را به رانندگان می دهد. آنها گفتند اوبر در واقع مدت مهلت را برای مسافران تاخیری از پنج دقیقه به هفت دقیقه افزایش داد.
Lyft به TechCrunch گفت که در بازارهایی که “اطلاعات سواری اولیه” دارند، رانندگان اکنون مبلغ زمان انتظار را دریافت می کنند. (اطلاعات سواری به این معنی است که رانندگان می توانند قبل از پذیرش مسافر ببینند سفر به کجا می رود. مناطقی که این سفر فعال است شامل نیویورک، ایالت واشنگتن، پورتلند، تورنتو و ونکوور است.)
کتی کیم، سخنگوی Lyft به TechCrunch گفت هر بازار دیگری یک منطقه “پرداخت اولیه” در نظر گرفته می شود و رانندگان در آن مناطق در هفتههای آینده در کیف پولهای خود شاهد پرداخت زمان انتظار خواهند بود.
کیم تایید نکرد که آیا Lyft بهطور عطف به ماسبق هزینههای زمان انتظاری را که طی دو ماه گذشته متحمل شدهاند به رانندگان پرداخت میکند.
Lyft ماه اکتبر گذشته، چند ماه پس از راهاندازی ویژگی مشابه اوبر در ماه جولای، پرداخت اولیه را معرفی کرد .
این ویژگی به رانندگان این امکان را میدهد تا اطلاعات سواری و آنچه را که قبل از پذیرش سواری به دست میآورند، ببینند.
در حالی که این شرکتها دستمزد اولیه را به رانندگان به عنوان یک ابزار شفافسازی به بازار عرضه کردهاند، برخی از رانندگان میگویند که این فقط یک کاهش دستمزد پنهان است .
رانندگانی که میگویند از زمان معرفی این ویژگی درآمدشان کاهش یافته است، حدس میزنند که مدل پرداخت پیشفرض در واقع بهعنوان یک حراجی طراحی شده است، جایی که Lyft یا Uber مساف ررا با کمترین کرایه ممکن نشان میدهند و میبینند که با کدام راننده همراه میشود.
برخی از رانندگان با این سیستم آزمایش کرده اند تا ببینند آیا می توانند با آن بازی کنند:
“من درخواستی را که ۲۸ مایل (۳۴ دقیقه) بود به قیمت ۱۰.۲۶ دلار رد کردم و حدود ۴۰ ثانیه بعد همان سواری ۲۱.۷۴ دلار بود . “
برخی دیگر خواستار اقدام گسترده رانندگان برای انکار سواری یکپارچه شده اند تا زمانی که هزینه پرداخت اولیه منعکس کننده چیزی باشد که به نظر آنها کرایه معقولی است.
اوبر و لیفت هر دو این اتهام را رد کردند که پرداخت اولیه برای ارائه کمترین کرایه به رانندگان طراحی شده است.
هر دو شرکت همچنین گفتند که درآمد راننده بالا است و در حدود ۳۵ دلار در هر ساعت زمان درگیر است. توجه داشته باشید که زمان درگیر شدن به معنای زمانی است که راننده برای سوار کردن یا پیاده کردن مسافر در حال رانندگی است و زمان صرف شده برای رانندگی و انتظار برای یک کنسرت را شامل نمی شود.
بسیاری از رانندگان می گویند که این بدان معناست که زمان درگیر شدن منعکس کننده دستمزد واقعی ساعتی نیست.
اوبر و لیفت به تازگی از بحران کمبود راننده بیرون آمده اند که هزینه های بیشتری را به همراه داشت.
در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، Lyft گزارش داد که در سه سال اخیر بیشترین رانندگان را در شبکه خود دارد و رانندگان زمان بیشتری را نسبت به سه ماهه سوم ۲۰۲۲ یا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ صرف رانندگی کرده اند.
وادار کردن رانندگان برای بازگشت به پلت فرم پس از کووید. -۱۹ صدها میلیون دلار مشوق برای Lyft و Uber هزینه کرد که بخشی از حاشیه آنها را از بین برد و باعث شد قیمت سهام آنها سقوط کند .
امروزه به نظر می رسد که شرکت های حمل و نقل سواری کمی قدرت بیشتری دارند. رانندگان به دلیل انگیزه ها به پلت فرم بازمی گردند.
رکود اقتصادی قریب الوقوع همراه با تورم که خرید مواد غذایی را به اندازه رفتن به شام گران کرده است، رانندگان را برای بازگشت به اپلیکیشن ترغیب کرده است.
این به Lyft اجازه می دهد تا در مورد نحوه پرداخت پول به رانندگان خود در کوتاه مدت کمی فکر کند. سوال این است که آیا ارزش ریسک از دست دادن رانندگان به اوبر در دراز مدت را دارد؟
نیکلاس کولی، تحلیلگر Third Bridge، یک شرکت تحقیقاتی سرمایهگذاری جهانی، گفت:
«اگر رانندگان به دنبال دستمزد بالاتر همراه با افزایش فرصتهای درآمدی که اوبر با تحویل ارائه میدهد هستند، کاهش مشوقها میتواند به نفع اوبر باشد. کارشناسان ما متوجه شدهاند که دوگانگی بین اوبر و لیفت هر دو بازیکن را تحت کنترل نگه میدارد، که در نهایت برای مسافران، رانندگان و صنعت اشتراک سواری مفید است.»
“اگر یکی قیمت ها را افزایش دهد، دیگری سود می برد. اگر یکی انگیزه های راننده را کاهش دهد، دیگری سود می برد. یک بازیکن نمی تواند تغییرات چشمگیری را به دور از تعادل بازار بدون منفعت دیگری ایجاد کند.”
این همان تلاقی است که باعث شد سهام Lyft پس از گزارش درآمدهای سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ کاهش یابد.
Lyft انتظارات برای درآمد را در سه ماهه اول کاهش داد، تا حدی به این دلیل که شرکت انتظار دارد آب و هوای نامناسب بر تقاضا تأثیر بگذارد. با این حال، Lyft همچنین مجبور شد کمی قیمت را کاهش دهد تا “در صنعت رقابتی باقی بماند”