» نرم افزار موبایل » Neptune؛ رقیب تازه‌نفس تیک‌تاک با تمرکز بر خلاقیت به‌جای دنبال‌کننده
نپتون
نرم افزار موبایل

Neptune؛ رقیب تازه‌نفس تیک‌تاک با تمرکز بر خلاقیت به‌جای دنبال‌کننده

فروردین 26, 1404 0۰2

به گزارش اپ خونه، نپتون (Neptune) یکی از جدیدترین اپلیکیشن‌های ویدئویی کوتاه‌مدت است که در تلاش برای رقابت با پلتفرم‌های بزرگی همچون تیک‌تاک، Reels اینستاگرام و YouTube Shorts وارد میدان شده است.

این اپلیکیشن که در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد، توجه صدها هزار کاربر را به خود جلب کرده است؛ به‌طوری‌که بنا بر اعلام شرکت، تاکنون ۹۷۰ نفر به‌عنوان آزمایش‌کننده فعال در آن شرکت کرده‌اند و ۴۰۰ هزار نفر نیز در فهرست انتظار قرار دارند.

این اپلیکیشن اعلام کرد که در حال آماده‌سازی برای عرضه رسمی این اپلیکیشن در هفته آینده در فروشگاه اپ‌استور اپل است و پیش‌بینی می‌شود نسخه اندروید آن نیز طی شش ماه آینده در گوگل پلی منتشر شود.

این استارتاپ توسط «اشلی دارلینگ» تأسیس شده است؛ او سابقه فعالیت به‌عنوان مدیر استعدادیابی در آژانس OPTYX را دارد، جایی که با اینفلوئنسرهای کم‌توجه‌شده (underestimated) همکاری می‌کرد. دارلینگ هدف خود از توسعه این پلتفرم را تمرکز بر خلاقیت، نه تعداد دنبال‌کننده‌ها، اعلام کرده است.

او بیان کرد:
«سال‌ها با تولیدکنندگان مستقل محتوا همکاری کردم، هم به‌عنوان یک اینفلوئنسر و هم در مسیر کمک به برندها. مدام از سوی تولیدکننده‌ها و کاربران یک جمله را می‌شنیدم: ‘دلم برای روزهایی تنگ شده که شبکه‌های اجتماعی سرگرم‌کننده بودند. زمانی که خلاقیت مهم بود، نه رقابت.’ پس به‌جای اینکه منتظر بمانم یک پلتفرم گوش کند، خودم یکی ساختم.»

با توجه به آینده نامشخص تیک‌تاک، Neptune امیدوار است بتواند میزبان تولیدکنندگانی شود که به‌دنبال راهی جایگزین برای کسب درآمد هستند؛ فضایی که کیفیت و ارتباطات انسانی را در اولویت قرار می‌دهد، نه تعداد دنبال‌کننده‌ها. این اپلیکیشن قصد دارد مدل‌های درآمدی متنوعی از جمله دریافت انعام (tips)، پخش زنده و اشتراک‌گذاری را ارائه دهد.

مانند سایر رقبا، Neptune نیز ابزار اکتشاف محتوا (discovery) و فید عمودی برای مرور ویدئوهای کوتاه به‌صورت پیمایشی (swipe) فراهم کرده و کاربران می‌توانند از طریق بخش نظرات تعامل داشته باشند.

همچنین، امکان افزودن تصویر کاور به پروفایل کاربران فراهم شده است که مشابه امکانات ارائه‌شده در پلتفرم‌هایی همچون X (توییتر سابق) است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد Neptune ، امکان پنهان‌سازی تعداد دنبال‌کننده‌ها و لایک‌ها توسط تولیدکنندگان محتواست؛ قابلیتی که به‌نام «معیارهای روحی» (ghost metrics) شناخته می‌شود.

البته این قابلیت اختیاری است و به کاربران کمک می‌کند تا از فشارهای روانی ناشی از آمارهای رقابتی دوری کنند، در عین حال این امکان را هم برای برخی فراهم می‌سازد که اگر تمایل دارند، آمار خود را به نمایش بگذارند.

بر اساس گفته‌های شرکت، الگوریتم Neptune به‌جای تمرکز بر محبوبیت تولیدکننده، به علایق کاربران و کیفیت محتوا اولویت می‌دهد.

در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی رایج، الگوریتم‌ها بر اساس میزان تعامل (engagement) تصمیم‌گیری می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تولیدکنندگان کمتر شناخته‌شده یا اصطلاحاً «میکرواینفلوئنسرها» از میدان رقابت عقب بمانند.

«تیمور توگبرک»، مدیر ارشد بازاریابی Neptune اظهار کرد:
«ما قدرت را دوباره به دست همان کسانی می‌دهیم که اینترنت را ساختند؛ نه شرکت‌های بزرگ، نه الگوریتم‌ها. Neptune برای ارتباط است، نه برای شهرت.»

یکی دیگر از قابلیت‌های شاخص Neptune، امکان «بازگشت به ادامه تماشا» (Hop Back) است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت ترک اپلیکیشن یا رفرش شدن آن، ویدئوها را دقیقاً از همان نقطه‌ای که رها کرده بودند، ادامه دهند.

در حال حاضر Neptune هنوز در مرحله بتاست و همه امکانات نهایی خود را ارائه نداده است. نسخه کنونی، ساده و مینیمال طراحی شده و تنها شامل فید ویدئویی و قابلیت جست‌وجو است. هنگام آزمایش اپلیکیشن، مشخص شد که هنوز ابزار ویرایش درون‌برنامه‌ای و پیام‌رسانی مستقیم نیز ارائه نشده‌اند.

این شرکت اعلام کرده است که در حال کار بر روی اضافه کردن قابلیت پخش زنده، امکان ایجاد فهرست پخش (playlist) و یکپارچه‌سازی با موسیقی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×