Niantic در ورزش با NBA All-World تلاش می کند
به گزارش اپ خونه، نیانتیک، شرکتی که پشت پرفروش ترین Pokémon GO قرار دارد، به نقطه عطف رسیده است.
چه به دلیل خستگی همهگیر یا ناامیدی از محدودیتهای فناوری واقعیت افزوده امروزی، استارتآپ ایجاد شده توسط Google به شدت تلاش کرده است تا موفقیت GO را تکرار کند، بازیای که مدت کوتاهی پس از عرضه در جولای ۲۰۱۶ به یکی از سریعترین بازیهای تاریخ تبدیل شد.
Niantic تعطیل کردن هری پاتر: جادوگران متحد ، اولین عنوان پرمخاطب آن پس از GO، تنها دو سال پس از عرضه، در حالی که پروژه دیگری به نام Pikmin Bloom تنها کسری از دانلودهایی را که GO در همان بازه زمانی به دست آورد، ایجاد کرده است.
ژوئن گذشته، Niantic هشت درصد از کارکنان خود را – حدود ۸۵ تا ۹۰ نفر – اخراج کرد و چهار پروژه خود را لغو کرد، از جمله یک بازی Transformers که قبلاً وارد آزمایش بتا شده بود.
نیازی به گفتن نیست که در NBA All-World، آخرین تلاش Niantic برای دستیابی مجدد به ویروسی بودن iOS و Android، چیزهای زیادی وجود دارد.
در تابستان گذشته در یک اعلامیه مشترک با NBA و انجمن ملی بسکتبال بازیکنان، All-World – که از نظر بصری کاملاً شبیه به GO است – مملو از کالاها، تمجید از فرهنگ بسکتبال، مینیبازیها و فرصتهایی برای ملاقات با آواتارهای NBA در دنیای واقعی است. بازیکنانی مانند جردن پول، کارل آنتونی تاونز و اندرو ویگینز دارد.
“من اولین کسی خواهم بود که اعتراف می کنم که من جمعیت اصلی همه جهان نیستم. تنها تیمی که من تا به حال دنبال کرده ام، کلیولند کاوالیرز است، و این فقط به این دلیل است که من در نزدیکی کلیولند بزرگ شده ام (و خوب، ستاره بودن لبرون صدمه ای نداشت). از آنجایی که من چندان اهل ورزش نیستم – نوع بازی ترجیحی من شامل کنترلرها و صفحه نمایش است – به All World فکر نکرده بودم تا اینکه دارل اترینگتون، مدیر TechCrunch، به من مأموریت داد که اولین اثر را بنویسم.”
“بنابراین من به نسخه نمایشی خود در All-World که در یک بعد از ظهر خاکستری و تاریک و بارانی در Compound نزدیک Red Hook در بروکلین برگزار شد، کور رفتم. کامپاند، از طرف افراد روابط عمومی که این ماجرا را ترتیب دادند، مطلع شدم، توسط دی جی هیپ هاپ ست فری ریچاردسون از شهرت AND1 تاسیس شد.”
مرتب در هر صورت، فضای اتاق زیر شیروانی به زیبایی چیده شده بود، با فرشهایی با طرحهای شطرنجی، نقاشیهای پیکاسو و میز بیلی که طبقهبندی شده و آماده بازی بود.
“اما من برای استخر آنجا نبودم. پس از رسیدن و ریختن یک فنجان قهوه، روی یک مبل چرمی ضخیم کنار گلن چین، رئیس بازاریابی جهانی در Niantic، و مارکوس متیوز، تهیه کننده ارشد All-World نشستم تا روزی در سراسر جهان قدم بزنم. قبل از انتشار در پلی استور و اپ استور.”
من با این سوال واضح شروع کردم: چرا بسکتبال، در حال حاضر، برای Niantic؟ چرا استودیو این ورزش را برای سرمایه گذاری AR بعدی خود انتخاب کرد؟ چین در پاسخ صریح به این موضوع اشاره کرد که قراردادهای صدور مجوز با سازمانهای بینالمللی مانند NBA در مقایسه با کنفدراسیونهای مختلف فوتبال بسیار آسانتر است.
اما او و متیوز – که در مرکز شهر جکسونویل، فلوریدا با بسکتبال بزرگ شدهاند – مکرراً بر جنبه اشتراکی بسکتبال نیز تأکید کردند، بهویژه در شهرهایی با زمینهای عمومی که در آنها بچهها و نوجوانان جمع میشوند تا به طور معمولی چند حلقه شلیک کنند.
در تأکید بر شبکههای اجتماعی، تیم توسعهدهنده All-World گامهای GO را دنبال کرد که – فراتر از قدرت نام تجاری خالص پوکمون – به دلیل ترکیب قانعکنندهای از تجربیات مشترک و رقابتی که ارائه کرد، طنینانداز شد. (به نبردهای باشگاهی با غریبهها و ضربات دیوانهوار برای پوکمونهای کمیاب فکر کنید .)
این تنظیم دقیق یک فرمول آشنا است، البته با چند تغییر و اقتباس برای برآورده کردن انتظارات مخاطبان بازیکننده امروزی.
همانند GO، بازیکنان All-World میتوانند محلههای خود را برای کلکسیونها، قدرتها و سایر آیتمهای مختلف کشف کنند. کاوش نیاز به پیادهروی فیزیکی به مکانی دارد – بالاخره این یک بازی نیانتیک است – و پیمایش منوها با استفاده از ژستهای حرکتی مبتنی بر ضربه و کشیدن انگشت. در برنامه، شما با یک آواتار نشان داده میشوید.
All-World بر روی پلتفرم Lightship Niantic ساخته شده است که از موتور بازی Unity برای تقویت گرافیک و گیم پلی استفاده می کند.
HypGames مستقر در اورلاندو این تجربه را با Niantic توسعه داده است. مایک تارامیکین، مدیرعامل HypGames تا سال ۲۰۱۳ بهعنوان معاون و GM در فرنچایز تایگر وودز EA خدمت کرد.
در بالای نقشه دنیای واقعی از محیط اطراف بازیکن، All-World چیزهایی مانند قدرت، چالش ها، تجهیزات، تقویت ها و ارز درون بازی را لایه بندی می کند.
“زمانی که متیوز بازی را برای من نمایش داد، خیلی نزدیک به Compound نبود، اما او موفق شد مقداری مولا را انتخاب کند که میتوانست برای آواتارهای بازیکن NBA خود لباس بپوشد.”
یک مکانیک مرکزی در سراسر جهان در حال جذب بازیکنانی است که میتوانند آنها را «تراز» کنند تا «حاکمان» زمینهای بسکتبال محلی شوند. (بازی در حال حاضر دارای بیش از ۱۰۰۰۰۰ زمین است.)
بازیکنان می توانند یکدیگر را به ضربات سه نقطه ای و سایر مینی بازی های مبتنی بر زمان در بازی های تفریحی در زمین های واقعی به چالش بکشند، که نه تنها سطح جذب بازیکن را افزایش می دهد، بلکه تیم کلی آنها را نیز افزایش می دهد.
سطح تیم بهعنوان پایهای مبتنی بر شایستگی برای سقف حقوق در دنیای واقعی عمل میکند – هر چه سطح بالاتر باشد، بازیکنان سراسر جهان میتوانند بازیکنان NBA قویتری جذب کنند.
در کنار این، All-World دارای یک جزء تجاری قوی است. بازیکنان میتوانند «قطرههای» پیراهنها و موارد دیگر (a la Supreme ) را از برندهایی مانند آدیداس و نایک که منعکسکننده SKUهای دنیای واقعی هستند، جستجو کنند.
اعضای تیم درونبازی آنها از این کالا استفاده میکنند، که برخی از آنها آمار بازیشان را بهبود میبخشد. چین میگوید که برنامه همکاری با برندهای دیگر برای ایجاد و بازسازی اکسسوریها، توپها، لباسها و کفشهای کتانی و حتی کاهش زمان با عرضه محصولات در دنیای واقعی است.
چین و متیوز می گویند که مکانیک تجاری برای بازتاب – و احترام – دیوانگی طرفداران بسکتبال در مورد کلکسیون ها ساخته شده است.
“من در این واقعیت شک ندارم. اما یک انگیزه سود آشکار نیز وجود دارد. All-World ممکن است رایگان باشد، اما مطمئناً یک موسسه خیریه نیست.”
به عنوان یک مورد دیگر، Niantic همچنین قصد دارد با فروش “تقویت” برای آمار بازیکنان مانند حمله و دفاع، که عملکرد در مینی گیم ها را بهبود می بخشد، درآمد کسب کند.
چین و متیوز بازیکنانی را انکار نمیکنند که میتوانند از طریق جنبههای خاصی از All-World سریعتر پیشروی کنند. اما متیوز تاکید کرد که بازیکنان اگر نسبتاً اغلب بازی می کنند ، نیازی به پول نقد ندارند.
این مسئله بعدا بررسی خواهد شد. من فقط با نگاهی اجمالی به بازی مواجه شدم – که متأسفانه در طول نسخه ی نمایشی با برخی مشکلات انجماد مواجه شد. (متیوز استقبال ضعیف ساختمان کامپاند را مقصر دانست که بعید نیست – خوب نبود.)
سوال بزرگتر این است که آیا All-World قدرت ماندگاری دارد یا خیر – و در واقع، آیا می تواند سر و صدای کافی برای متمایز شدن در ساختمان ایجاد کند. بازار موبایل فوق العاده شلوغ است.
با All-World، Niantic هم بر روی قدرت برند NBA و هم جذابیت AR شرط بندی می کند. “به عنوان یک نادان ورزشی، نمی توانم در مورد موضوع قبلی صحبت کنم. اما در مورد دومی، من هنوز برای AR مداحی نخواهم نوشت. من استدلال می کنم که این فناوری تازه شروع شده است – به خصوص اگر روزی شایعاتی درباره هدست اپل منتشر شود.”
اگر نیانتیک بتواند با گیمپلی متقاعدکننده مبتنی بر واقعیت افزوده، همه جهان را تازه و جذاب نگه دارد، ممکن است شانس مبارزه داشته باشد. از سوی دیگر، اگر All-World به یک جمع آوری پول به برد پرداخت شود، نمیتوانیم ببینیم که برای مدت طولانی در صدر نمودارهای دانلود قرار میگیرد .
در مورد آنچه که موفقیت یا شکست All-World ممکن است برای Niantic بیان کند، لزوماً این شرکت را مخدوش نمی کند یا باعث می شود. Niantic پلتفرم Lightship خود را به عنوان یک سرویس پولی به توسعه دهندگان می فروشد.
GO همچنان (جناسی مورد نظر) قوی است، با درآمدی که تخمین زده میشود حدود ۱ میلیارد دلار باشد. علاوه بر این، Niantic در نوامبر ۲۰۲۱ با ارزش ۹ میلیارد دلاری ۳۰۰ میلیون دلار جمع آوری کرد که بیش از دوبرابر ارزش گذاری آن نسبت به سال ۲۰۱۸ است.
اما پس از سالها توسعه، بدون شک برای استودیو – و برای سرآمدان NBA که آشکارا به توانایی Niantic در چرخش جادوی ویروسی ایمان دارند، ناامیدکننده خواهد بود.