Ouster و Velodyne با ادغام موافقت کردند که نشان دهنده ادغام در صنعت لیدار است
به گزارش اپ خونه، دو شرکت لیدار Ouster و Velodyne با ادغام در یک معامله کل سهام موافقت کرده اند. طبق قراردادی که در ۴ نوامبر امضا شد، هر دو Ouster و Velodyne پنجاه درصد از سهام شرکت جدید را حفظ خواهند کرد.
این ادغام در حالی صورت میگیرد که بسیاری از افراد در این صنعت، از جمله مدیرعامل شرکت فناوری خودروهای خودمختار کروز، کایل وگت، انتظار دور دیگری از ادغام در فضای لیدار را داشتند. این تا حدی به این دلیل است که تعداد زیادی شرکت لیدار وجود دارد که تعداد زیادی از OEM ها حسگر را برای برنامه های رانندگی خودران پیاده سازی می کنند. همچنین به این دلیل است که بسیاری از این شرکتها، از جمله Ouster و Velodyne، از طریق اکتساب با هدف ویژه (SPAC) در ارزشگذاریهای بالقوه تورمی که بر اساس درآمد پیشبینیشده بود، نه درآمد واقعی، عمومی شدند.
در اوایل سال جاری، Velodyne هوش مصنوعی و شرکت لیدار Bluecity.ai را خریداری کرد و سال گذشته، Ouster استارتآپ لیدار Sense Photonics را خریداری کرد. شرکت AV Aurora در سال ۲۰۱۹ بلک مور را خریداری کرد و کروز Strobe را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد.
هم Velodyne و هم Ouster در سال گذشته با کاهش شدید قیمت سهام دست و پنجه نرم کرده اند و هیچ یک هنوز نتوانسته اند به سود خود دست یابند. این شرکت ها در سه ماهه دوم به ترتیب با زیان خالص ۴۴.۳ و ۲۸ میلیون دلار پایان دادند. شرکتهای زیانآور اغلب میتوانند اعتماد سرمایهگذاران را حفظ کنند، اگر حداقل افزایش منظمی در درآمد ایجاد کنند، کاری که اوستر سال به سال انجام داده است. اما به نظر نمی رسد که درآمد Velodyne در سال گذشته اصلاً رشد نکرده باشد. بلکه ۴۱ درصد کاهش یافت.
به گفته تد توکسبری، مدیر عامل Velodyne، شرکتها امیدوارند با ادغام نیروها را ترکیب کرده و مقیاسی را «برای رشد درآمد سودآور و پایدار» ایجاد کنند.
این شرکت ها می گویند که این ادغام به آنها امکان می دهد تا حداقل ۷۵ میلیون دلار صرفه جویی سالانه در هزینه های ۹ ماه پس از بسته شدن معامله و همچنین ۳۳۵ میلیون دلار به صورت نقدی ترکیبی برای سه ماهه سوم داشته باشند.
این ادغام همچنین ممکن است راه نجاتی برای Velodyne باشد، شرکتی که در طول سال گذشته با مجموعهای از درامهای داخلی، از جمله استعفای آناند گوپالان، مدیرعامل آن در جولای گذشته، دست و پنجه نرم کرده است. (Tewskbury در نوامبر مسئولیت او را بر عهده گرفت.) Velodyne هرگز نگفت که چرا گوپالان استعفا داد، اما بر اساس گزارش درآمد سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، ترک او ۸ میلیون دلار به عنوان غرامت سهام برای Velodyne تمام شد.
پیش از آن، دیوید هال، بنیانگذار Velodyne از ریاست هیئت مدیره برکنار شد و همسرش، مارتا توما هال، پس از تحقیقات هیئت مدیره از این دو به دلیل “رفتار نامناسب”، نقش خود را به عنوان مدیر بازاریابی از دست داد. هزینه های قانونی برای درام ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ ۳.۷ میلیون دلار برای Velodyne هزینه داشت. در ماه مه سال گذشته، هال نامه ای نوشت و در آن SPAC را که Velodyne با آن ادغام شد، Graf Industrial Corp. را به خاطر عملکرد ضعیف مالی شرکت مقصر دانست.
مسیر جدیدی در پیش است
هیئت مدیره شرکت ترکیبی متشکل از هشت عضو خواهد بود، چهار عضو از هیئت مدیره Ouster و چهار نفر از Velodyne. آنگوس پاکالا، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل فعلی Ouster، مدیرعامل این شرکت جدید خواهد بود. توکسبری به عنوان رئیس اجرایی هیئت مدیره فعالیت خواهد کرد.
اوستر در بیانیه ای گفت که ادغام کارایی عملیاتی را افزایش می دهد، به احتمال زیاد با خلاص شدن از شر مازاد. این معمولاً به این معنی است که اخراج ها به دنبال خواهد داشت، اما شرکت ها به موقع به درخواست TechCrunch برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
اوستر گفت که شرکت جدید با ردپای تجاری و شبکه توزیع ترکیبی، انتظار دارد حجم بالاتری از محصول را با هزینه های کاهش یافته ارائه دهد.
انتظار میرود این ادغام، که سهام Velodyne با ۰.۸۲۰۴ سهم Ouster مبادله میشود، در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تکمیل شود و در انتظار تایید سهامداران توسط هر دو شرکت است. Ouster و Velodyne تا زمانی که معامله کامل شود، به فعالیت مستقل خود ادامه خواهند داد.