Plugo، یک پلت فرم پشتیبانی تجارت الکترونیک برای مارک های D2C در جنوب شرقی آسیا، سری A نه میلیون دلاری را خریداری می کند.
به گزارش اپ خونه، استارتآپ Plugo که مقر آن در سنگاپور است، ۹ میلیون دلار را در دور سرمایهگذاری سری A تضمین کرده است. این شرکت طیف کاملی از خدمات پشتیبانی تجارت الکترونیک را برای برندهای مستقیم به مصرف کننده (D2C) از ساخت وب سایت، راه اندازی سیستم پرداخت و مدیریت بازاریابی گرفته تا حمل و نقل، انبارداری و تدارکات ارائه می دهد. به عبارت دیگر، Plugo تاجران D2C را قادر می سازد تا روی محصولات خود تمرکز کنند و از فرآیندهای دیگر پشتیبانی می کند.
دور سری A توسط Altos Ventures با مشارکت BonAngels Ventures Partners، Access Ventures، Mahanusa Capital، Prodigy Investment و Pearl Abyss Capital هدایت شد. این شرکت ارزش خود را در هنگام درخواست افشا نکرد.
کیونگ مین بنگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Plugo، گفت که این استارتاپ قصد دارد از درآمد حاصله برای تقویت تیم تحقیق و توسعه خود و استخدام مهندسان بیشتر استفاده کند و افزود که در حال حاضر حدود ۳۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.
بنگ دو ماه پیش Plugo را با پنج عضو موسس تأسیس کرد. تقریباً ۲۰۰ برند D2C در حال حاضر استفاده از سرویس بتا Plugo را در اندونزی آغاز کرده اند. این استارت آپ مستقر در سنگاپور با دفاتری در اندونزی و کره جنوبی قصد دارد خدمات خود را در سه ماهه اول سال آینده به طور رسمی در اندونزی راه اندازی کند.
بنگ به TechCrunch گفت که این شرکت می خواهد برای ۱۲ ماه آینده بر بازار اندونزی، یکی از بزرگترین بازارهای جنوب شرقی آسیا تمرکز کند، سپس به دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند مالزی، ویتنام، تایلند و فیلیپین گسترش یابد.
بنگ خاطرنشان کرد: این شرکت با مجموعه ای از شرکت های لجستیک از جمله JNE Express، SiCepat و J&T مستقر در اندونزی و یک مرکز پرداخت مانند Nicepay Indonesia شریک شده است.
بنگ، یک کارآفرین سریالی، پس از درک بازار D2C اندونزی، که کمتر از ۱٪ از کل تجارت الکترونیکی را تشکیل می دهد، الهام گرفت تا یک سیستم مدیریت سرتاسر برای برندها و بازرگانان D2C در اندونزی ارائه دهد تا فروشگاه های آنلاین راه اندازی کند. کشور نوپا است اما به سرعت در حال رشد است.
بنگ خاطرنشان کرد: انتظار میرود بازار D2C اندونزی پتانسیل زیادی برای رشد داشته باشد، با چهارمین جمعیت بزرگ، از جمله افزایش جمعیت جوان در سالهای آینده و نفوذ سریع کاربران گوشیهای هوشمند در این کشور.
بنگ گفت: «کسب و کارهای محلی [در اندونزی] به دلیل نوآوری در اکوسیستم تجارت الکترونیک و تغییرات پویا در رفتار مصرف کننده، پذیرش فناوری دیجیتال خود را تسریع کرده اند.»
بنگ توضیح داد که در اندونزی، پلتفرمهای D2C به روند جدیدی در صنعت تجارت الکترونیک از پلتفرم تجارت به مصرفکننده (B2C) تبدیل شدهاند که در دهه گذشته بر بازار تجارت الکترونیک غالب بوده است.
به نظر می رسد این استارتاپ بازیکنان تجارت الکترونیک مانند Shopify را در جنوب شرقی آسیا به چالش بکشد.
«من معتقدم که ما پتانسیل بسیار زیادی داریم زیرا هنوز فضای زیادی برای رشد و شکافهای بزرگ [در تجارت D2C] وجود دارد که غولهای بزرگ تجارت الکترونیک مانند Shopify هنوز [در آسیای جنوب شرقی] نتوانستهاند برطرف کنند. بهعنوان مثال، ما میتوانیم خدمات سفارشیسازی شده، بهویژه برای بازرگانان کوچک مانند شرکتهای کوچک و متوسط در منطقه ارائه دهیم و آنها را برای فروش آنلاین توانمند کنیم.»
چارلز ریم، مؤسس و شریک عمومی Access Ventures، گفت: «ما معتقدیم زمان مناسب برای تولد Plugo است، زیرا چشمانداز تجارت الکترونیک با تلاطمی مواجه است که اختلالات مثبتی را ایجاد میکند و به نفع فروشندگان و مصرفکنندگان مشتاق است.»
بنگ قبلاً از دو استارتاپ خارج شد: فعال کننده تجارت الکترونیک اندونزیایی TokoTalk اپراتور CodeBrick که تجارت الکترونیکی سنگاپور در سال ۲۰۲۱ در هر Pitchbook خریداری کرد و بازی کره ای رایانه شخصی آنلاین J2MSoft (J2M) که Electronic Arts در سال ۲۰۰۸ آن را خریداری کرد. (بر اساس گزارش Tech در آیسا، سی از اکتبر سرویس TokoTalk را در تلاش برای کاهش هزینه ها در میان عدم اطمینان اقتصادی گسترده تر، تعطیل کرده است.)
Moon-Suk Oh، شریک Altos Ventures در بیانیه ای گفت: “ماموریت Plugo با ماموریت خود ما برای ایجاد ارزش اقتصادی قابل توجه و در عین حال کمک مثبت به جامعه مطابقت دارد.”
Plugo مجموعه ای بی بدیل از قابلیت های دیجیتالی را ارائه می دهد که آینده تجارت الکترونیک در اندونزی را متحول می کند.