» خودرو » robotaxi تسلا ممکن است اعتماد شما به خودروهای خودران را به پرتگاه بکشاند
ربات تاکسی
خودرو

robotaxi تسلا ممکن است اعتماد شما به خودروهای خودران را به پرتگاه بکشاند

خرداد 11, 1404 2۰12

به گزارش اپ خونه، به‌نظر می‌رسد زمان رونمایی از robotaxi تسلا فرا رسیده است؛ رویدادی که یا نقطه عطفی در صنعت خودروهای خودران خواهد بود، یا شکستی تمام‌عیار.

انتظار برای رونمایی از ربات‌تاکسی/robotaxi تسلا طولانی بوده است، اما اکنون به‌نظر می‌رسد نخستین خودروی واقعاً بدون راننده این شرکت آماده آزمایش در خیابان‌هاست.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تسلا ممکن است در تاریخ ۱۲ ژوئن از ربات‌تاکسی خود رونمایی کند. اگر نگاهی به تقویم بیندازید، متوجه خواهید شد که این تاریخ بسیار نزدیک است.

اگرچه این رونمایی در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد، اما مسیر دستیابی به این مرحله برای ربات‌تاکسی تسلا بسیار طولانی و پرچالش بوده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به‌طور رسمی از ایده تولید ربات‌تاکسی توسط این شرکت سخن گفت. به‌عبارت دیگر، نزدیک به یک دهه از زمانی که این مفهوم به ذهن مخاطبان معرفی شد، گذشته است.

اگرچه نمی‌توان با قطعیت گفت که تاریخ ۱۲ ژوئن قطعاً روز رونمایی خواهد بود، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اتفاق بسیار نزدیک است.

برخی از شهروندان گزارش داده‌اند که نمونه‌هایی از ربات‌تاکسی تسلا در خیابان‌های شهر آستینِ ایالت تگزاس مشاهده شده‌اند؛ همان‌جایی که گفته می‌شود مراسم رونمایی برگزار خواهد شد.

ایلان ماسک نیز در پلتفرم X (توییتر سابق)، که همواره محل بیان اظهارنظرهای جنجالی او بوده است، اعلام کرده که فعالیت‌های مهمی در آستین در جریان است و خودروهای مدل Y با فناوری خودران در حال آزمایش هستند — آن هم «یک ماه جلوتر از برنامه زمان‌بندی‌شده».

بنابراین، ممکن است اکنون زمان تحقق وعده ربات‌تاکسی‌های تسلا فرا رسیده باشد. این بار احتمال دارد ایلان ماسک واقعاً به وعده‌های خود عمل کند. هرچند هنوز نمی‌توان با اطمینان سخن گفت، اما تنها دو هفته دیگر مشخص خواهد شد که این پروژه چه دستاوردی به همراه دارد.

در هر صورت، این اتفاق صرفاً یک رویداد ساده نخواهد بود، بلکه می‌تواند لحظه‌ای سرنوشت‌ساز در مسیر توسعه خودروهای خودران باشد. اگر تسلا معتقد است که نسخه بتای سامانه رانندگی خودکار کامل (FSD) آن آماده بهره‌برداری عمومی است، در این صورت ربات‌تاکسی تسلا محک اصلی این فناوری خواهد بود.

نگارنده شخصاً نسبت به کارایی سامانه FSD تردید دارد. این نرم‌افزار گرچه از برخی جنبه‌ها عملکرد قابل قبولی داشته، اما در عین حال با حواشی و انتقادات فراوانی نیز همراه بوده است، از جمله دو سانحه مرگبار. همچنین سیستم کمک‌راننده Autopilot تسلا طی پنج سال گذشته با صدها تصادف غیرمرگبار در ارتباط بوده است.

با این حال، این احتمال وجود دارد که سامانه FSD طی سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری ارتقاء یافته باشد. تسلا با گسترش دسترسی عمومی به این نرم‌افزار، موفق به جمع‌آوری داده‌های گسترده‌ای شده است که می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد و آموزش این سیستم ایفا کند.

اگرچه پیش‌بینی می‌شود آزمایش اولیه ربات‌تاکسی‌ها در ابعاد کوچک انجام شود، اما اهمیت آن بسیار زیاد است؛ چراکه برای نخستین بار، خودرویی بدون حضور راننده پشت فرمان — یا حداقل به‌صورت رسمی — در خیابان‌ها تردد خواهد کرد.

بر اساس اظهارات یکی از تحلیل‌گران بانک مورگان استنلی که ظاهراً پیش‌نمایشی از عملکرد ربات‌تاکسی‌ها را مشاهده کرده است، این خودروها به‌طور گسترده از طریق «کنترل از راه دور» نظارت می‌شوند؛ به این معنا که یک اپراتور انسانی، سفرها را پایش کرده و در صورت لزوم می‌تواند مداخله نماید.

با این حال، حتی با وجود نظارت انسانی از راه دور، خطرات زیادی وجود دارد — نه فقط از نظر ایمنی عمومی، بلکه برای اعتبار تسلا به‌عنوان پیشتاز فناوری خودروهای خودران.

همان‌گونه که اخیراً شاهد بوده‌ایم، تسلا به‌دلیل دیدگاه‌های سیاسی ایلان ماسک و نزدیکی‌اش به شخصیت‌هایی چون دونالد ترامپ، با چالش‌هایی در حوزه عمومی و اقتصادی مواجه شده است. در چنین شرایطی، شکست در پروژه خودروهای خودران ممکن است وضعیت این شرکت را بیش از پیش تضعیف نماید و اعتماد عمومی به وعده‌های آن درباره رانندگی کاملاً خودکار را از بین ببرد.

بر شدت این رقابت می‌افزاید که شرکت‌هایی نظیر Waymo نیز به‌سرعت در حال پیشروی هستند و برنامه‌های ربات‌تاکسی خود را در شهرهایی همچون سان‌فرانسیسکو، فینیکس، لس‌آنجلس و آستین راه‌اندازی کرده‌اند.

اکنون نوبت تسلا و ایلان ماسک است تا تمام ادعاها و تبلیغات خود را در معرض آزمون واقعی قرار دهند — یا در مسیر تحقق آن‌ها، دچار شکست سنگینی شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×