Spotify مجموعه ای از ۱۵۰ هزار کتاب صوتی را به اشتراک Premium خود اضافه می کند
به گزارش اپ خونه، Spotify از آینده خدمات کتاب های صوتی خود رونمایی کرد.
در رویدادی که در دفاتر نیویورک برگزار شد، این شرکت مدل کسبوکار جدیدی را معرفی کرد که در آن اکنون به مشترکان Spotify Premium دسترسی به زیرمجموعهای از فهرست کتابهای صوتی خود – در مجموع ۱۵۰,۰۰۰ عنوان – بدون هزینه اضافی ارائه میدهد.
این سرویس ابتدا در بریتانیا و استرالیا راه اندازی می شود و اواخر سال جاری در ایالات متحده راه اندازی می شود و بازارهای بیشتری در پی خواهد داشت.
“کتابهای صوتی امروزی دارای یک پخشکننده بزرگ هستند و درست مانند موسیقی و پادکست، ما معتقدیم که بسیاری از مصرفکنندگان میخواهند کتابهای صوتی مصرف کنند و میخواهند به کتابهای صوتی گوش دهند.”
« ما واقعاً هیجانزده هستیم که میتوانیم همه ابزارهای شگفتانگیزی را که برای سازندگان و مصرفکنندگان ساختهایم تا امکان کشف بیشتر این کتابهای صوتی شگفتانگیز را به کل جهان بیاوریم.»
Spotify با خرید توزیعکننده کتابهای صوتی دیجیتالی Findaway ، اولین بار در سپتامبر ۲۰۲۲ کتابهای صوتی را با کاتالوگی از ۳۰۰۰۰۰ عنوان در ایالات متحده راهاندازی کرد تا قبل از گسترش به دیگر بازارهای انگلیسیزبان در اواخر سال و کانادا در اوایل سال ۲۰۲۳ شروع شود .
در اولین عرضه این سرویس در سال گذشته، Spotify از پتانسیل این شرکت برای استفاده از یک بازار رو به رشد تبلیغ کرد و اشاره کرد که کتاب های صوتی تنها ۶ تا ۷ درصد از سهم بازار گسترده کتاب را تشکیل می دهند، اما این دسته نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد می کند.
صفحه نمایش کتاب های صوتی Spotify در ۴ تلفن همراه
با این حال، استفاده از سرویس Spotify آنچنان که میتوانست برای مصرفکنندگان بینظیر باشد نبود، زیرا این شرکت تلاش کرد قوانین فروشگاههای اپلیکیشن را در مورد خریدهای درونبرنامهای با الزام کاربران به خرید کتابهای صوتی از وبسایت Spotify به منظور پخش آنها در برنامه خود، دور بزند.
به علاوه، Spotify نمیتوانست مشتریان را به وبسایت هدایت کند، زیرا قوانین «ضد فرمان» فروشگاههای برنامه، مانع از اشاره توسعهدهندگان برنامه به روشهای جایگزین برای پرداخت خارج از مکانیسمهای پرداخت خود فروشگاههای برنامه میشود.
با دسترسی به کتاب های صوتی به عنوان بخشی از سرویس Premium، گوش دادن به کتاب ها برای کاربران نهایی آسان تر می شود.
Ek (الکس نورستروم) اشاره کرد که این تغییر با افزایش تعامل کاربران با Spotify و همچنین کاهش ریزش به شرکت کمک خواهد کرد. علاوه بر این، او گفت که “انعطاف پذیری زیادی به تجارت ما می دهد که در نهایت به درآمد و سود ما کمک می کند.”
این شرکت همچنین پیشنهاد کرد که بازار کتابهای صوتی امروز یک مشکل توزیع و کشف دارد، که هدف Spotify این است که روشی را که برای موسیقی و پادکست انجام میشود حل کند.
الکس نورستروم، رئیس و مدیر ارشد تجاری Spotify گفت: «دهها میلیون مشترک Premium در حال حاضر علاقهمند به گوش دادن به کتابهای صوتی هستند. آنها فقط به فرصت نیاز دارند.»
وی همچنین خاطرنشان کرد که برآوردها نشان می دهد که امسال ۲ میلیارد نفر کتاب خواهند خواند، اما برش کتاب صوتی آن کم است.
اگرچه فهرست گستردهتر کتابهای صوتی Spotify با ۳۰۰۰۰۰ عنوان راهاندازی شد، تنها نیمی از آنها از طریق اشتراک Premium در دسترس هستند.
در حالی که مشترکین می توانند هر تعداد کتاب که بخواهند بخوانند، این سرویس به ۱۵ ساعت در ماه محدود خواهد شد. اما کاربران می توانند با خرید ۱۰ ساعت اضافی به عنوان «top-off» زمان بیشتری بخرند.
در کنار راهاندازی، Spotify توصیههای سرمقالهای از کتابها و همچنین پیشنهادهای شخصیسازی شده بر اساس سلیقه کاربران را ارائه میکند.
«ما توصیههای سرمقالهای را ارائه خواهیم کرد که توسط تیمی متفاوت از کارشناسان مدیریت میشوند و اینها در مرکز کتابهای صوتی ظاهر میشوند . این مرکز شامل قفسههایی است که ژانرهای محبوب را نیز برجسته میکند.»
او ادامه داد: “ما همچنین می خواهیم توصیه هایی را ارائه دهیم که بر اساس یک سلیقه ساده هدایت شوند.”
“این چیزی است که هر شنونده به محض دسترسی به برنامه خود دریافت می کند و کاربران را ترغیب می کند تا برخی از عناوین مورد علاقه خود و برخی از ژانرهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند. به این ترتیب ما شروع به یادگیری خواهیم کرد که چگونه میخواهیم عناوین مناسب را به هر شنونده پیشنهاد کنیم.”
او گفت که آزمایشهایی برای شخصیسازی توصیههای کتاب صوتی قبلاً در حال انجام است و آنها همچنین در فید Home برنامه ظاهر میشوند، که روزانه آنها را در مقابل دهها میلیون نفر قرار میدهد.
در همین حال، نویسندگان به ابزارهای جدیدی مانند کارت های تبلیغاتی که می توانند با تصاویر سفارشی سازی کنند، دسترسی خواهند داشت و می توانند از آنها برای جلب توجه کاربران استفاده کنند.
بعد ها، Spotify روی ابزارهای پیشرفته تری کار خواهد کرد که به نویسندگان اجازه می دهد تا عملکرد عناوین خود را درک کنند.
با انتشار این ویژگی در بازارهای پشتیبانی شده، کتابهای صوتی موجود که با پیشنهاد Premium ارائه میشوند، پرچمی در کنار خود دارند تا مشترکین بدانند که میتوانند کتاب را بدون پرداخت هزینه پخش کنند.
کاربران همچنین می توانند کتاب های صوتی مورد علاقه خود را در رسانه های اجتماعی با ابزارهای اشتراک گذاری داخلی به اشتراک بگذارند و می توانند لیست های پخش کتاب های صوتی را مدیریت کنند.
او گفت: «همه این موارد به افزایش تعداد افرادی که به کتابهای صوتی گوش میدهند کمک میکند و به شنوندگان کمک میکند تا با فرمت با اصطکاک کمتری تعامل کنند.»