T. Rowe Price سهام خود در Canva را ۶۷.۶٪ کاهش داده است
به گزارش اپ خونه، تابستان گذشته، بلک برد، یکی از بزرگترین عملیات های سرمایه گذاری استرالیا، ارزش یکی از با ارزش ترین سهام خود را در پلت فرم طراحی Canva مستقر در سیدنی کاهش داد.
بلک برد که در پاییز ۲۰۲۱ در دور ۲۰۰ میلیون دلاری توسط سرمایه گذاران ۴۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شد ، ارزش خود را از شرکت ۳۶ درصد به ۲۵.۶ میلیارد دلار تغییر داد .
اکنون، T. Rowe Price – صندوق مشترک Goliath که تقریباً یک دهه پیش شروع به سرمایهگذاری تهاجمی بر روی استارتآپهای مرحله آخر کرد، به تامین مالی آنها در طول همهگیری ادامه داد و دور ۴۰ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۱ رهبری کرد – ارزش سهام خود را کاهش داده است.
در Canva حتی به طرز چشمگیری، آن را با ۶۷.۶٪ تنظیم می کند . صندوق رشد بلو چیپ T. Rowe که دارای چندین کلاس از سهام Canva اما عمدتاً سهام سری A است، تا به امروز ۹۹.۱ میلیون دلار در Canva سرمایه گذاری کرده است و در آخرین دفترچه خود به تاریخ ۳۱ مارس اعلام کرده است که اکنون این سهام را بر اساس یک ارزش گذاری ارزش گذاری می کند. بر اساس هزینه تعدیل شده در ۳۲.۱ میلیون دلار است.
سخنگوی Canva این رقم را کم اهمیت جلوه داد و در ایمیلی نوشت:
«به عنوان یک شرکت سودآور با ذخایر نقدی بسیار سالم، ما در موقعیت خوش شانسی هستیم که تمرکز خود را بر ایجاد یک شرکت بادوام برای بلندمدت ادامه می دهیم.
صرف نظر از محیط اقتصاد کلان، ما در موقعیت خوبی قرار داریم که به دو برابر کردن ابتکارات کلیدی، از جمله رشد تیم خود و گسترش محصولات و تلاشهای نوآوری در هوش مصنوعی ادامه دهیم.»
سخنگو اضافه کرد:
«ما در تمام معیارهای خود رشد سریع و پرشتابی را تجربه می کنیم و اخیراً از ۱۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه فراتر رفته ایم.
تعیین ارزش Canva بر اساس هر یک از سرمایه گذاران به صورت جداگانه نادرست است، و با رشد و سرعت عرضه محصولات جدید، مطمئن هستیم که بدون توجه به شرایط بازار، از آخرین ارزش گذاری خود در بازار فراتر خواهیم رفت. درست است و رشد ما ادامه دارد.»
سرمایه گذاری T. Rowe در Canva نشان دهنده مقدار کمی پول برای شرکت سرمایه گذاری گسترده است.
صندوق رشد بلو چیپ آن در پایان سه ماهه اول سال جاری تقریباً ۵۳ میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت داشت که در مقایسه با ۶۳ میلیارد دلار در سال قبل، در ژوئن ۲۰۲۲، کاهش یافته است.
با این حال، قابل توجه است که یکی از باهوش ترین مدیران دارایی در ایالات متحده فکر می کند شرکتی که برای مدتی پنجمین استارت آپ با ارزش روی کره زمین بود، در حال حاضر ارزش بسیار کمتری دارد – اساساً ۱۳ میلیارد دلار و نه ۴۰ میلیارد دلار است.
به طور طبیعی، Canva پس از صعود به ارتفاعات جدید ارزش گذاری در سال ۲۰۲۱، به تنهایی از نظر حامیان خود به شدت پایین نیست.
Klarna، ارائه دهنده “خرید-اکنون-پرداخت-بعد” مستقر در استکهلم، یک سال پیش شاهد کاهش شدیدتر بود و ۸۵ درصد کاهش داشت .
با این کاهش Klarna به ۶.۷ میلیارد دلار رسید، از ۴۵.۶ میلیارد دلار ارزش گذاری که در سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود.
Klarna که به طور فعال کاهش ارزش گذاری خود را پذیرفته است، از آن زمان استانداردهای وام دهی خود را تشدید کرده و هزینه ها را از جمله از طریق اخراج های مکرر کاهش داده است و می گوید اکنون ” به شدت در مسیر ” رسیدن به سودآوری ماهانه در نیمه دوم سال است.
مانند بسیاری از موردهای دیگر در حال حاضر، هر دو شرکت به طور فعال توسط هوش مصنوعی مولد تغییر شکل میدهند و به دنبال استفاده از آن هستند.
در یک بیانیه مطبوعاتی در اواخر هفته گذشته، Klarna بخشی از شتاب فعلی خود را به OpenAI نسبت داد و گفت که ادغام با مدل زبان بزرگ خود، “توسعه Klarna را به یک دستیار مالی دیجیتال تسریع می کند.”
در تلاش برای حفظ موقعیت پیشرو خود در دنیای همکاری طراحی گرافیک، Canva همچنین هوش مصنوعی مولد را در مجموعه محصولات خود ادغام کرده است و در ماه مارس به Fast Company گفته است که بسیاری از آنچه اکنون در سراسر جهان تزریق می شود، در داخل کشور ساخته شده است.
اگرچه Canva تا حدی به مدلهای بزرگ زبانی بزرگ نیز تکیه میکند – سخنگوی آن میگوید:
“یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت ملانی پرکینز به FC گفت که عمداً کمتر به کار دیگران اتکا کرده است تا بتواند به کاربران قول دهد که هر چیزی که شما داشته باشید. ایجاد در Canva متعلق به شماست.”
به نظر می رسد مشتریان آن چیزی را که می بینند دوست دارند. طبق گفته Canva، بیش از ۲۰۰ میلیون تصویر با ارائه متن به تصویر آن تولید شده است، بیش از ۱ میلیارد کلمه با تولید کننده متن هوش مصنوعی آن نوشته شده است و نزدیک به ۲ میلیارد پس زمینه با محصول حذف پس زمینه آن حذف شده است.
در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر ارزش گذاری Canva در آینده، باید دید. در حالی که سهامداران عمومی در نهایت تصمیم میگیرند که ارزش شرکت چیست، به هر حال هنوز پیشنهادی در راه نیست.
سخنگوی Canva در پاسخ به سوالی درباره عرضه اولیه اولیه سهام احتمالی، گفت که هیچ برنامه ای در دست نیست.
در همین حال، در ماه مارس، یکی از بنیانگذاران Canva و COO Cliff Obrecht، به Barron’s پیشنهاد کرد که اکنون بسیار مورد توجه این شرکت ۱۱ ساله است.