Vision Pro SDK اپل اکنون در دسترس است، آزمایشگاههای توسعهدهنده حضوری ماه آینده راهاندازی میشوند
به گزارش اپ خونه، اپل اعلام کرد که کیت توسعه نرمافزار visionOS آن اکنون در دسترس است و به طرفهای سه بعدی اجازه میدهد تا شروع به ساخت محتوا برای vision پرو کنند .
SDK حداقل نیم سال قبل از عرضه رسمی هدست در ایالات متحده با قیمت ۳۵۰۰ دلار در دسترس است.
این شرکت بر روی علاقه توسعه دهندگان سرمایه گذاری می کند تا به ایجاد هیجان در سراسر سیستم کمک کند، که در اوایل ماه جاری در WWDC با استقبال گرمی مواجه شد .
محتوا برای سالها توسعه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یک نقطه گیر مهم بوده است، اما اپل بدون شک تا زمانی که سیستم در اوایل سال ۲۰۲۴ وارد بازار میشود، از یک فروشگاه App ذخیره شده استفاده میکند.
سوزان پرسکات، معاون وزیر در مصاحبه ای گفت:
«توسعه دهندگان می توانند با استفاده از چارچوب های قدرتمندی که از قبل می شناسند، شروع به ساخت اپلیکیشن های visionOS کنند و با ابزارها و فناوری های نوآورانه جدیدی مانند Reality Composer Pro، توسعه خود را حتی بیشتر از این پیش ببرند تا تجربیات کاملاً جدیدی را برای کاربران خود طراحی کنند.
محاسبات فضایی با بهرهگیری از فضای اطراف کاربر، فرصتهای جدیدی را برای توسعهدهندگان ما باز میکند و آنها را قادر میسازد تا راههای جدیدی را برای کمک به کاربران خود در ارتباط، بهرهوری و لذت بردن از انواع سرگرمیهای جدید تصور کنند.»
SDK بر روی همان چارچوب اولیه سیستم عامل های مختلف دیگر اپل ساخته شده است و از ابزارهای توسعه دهنده آشنا، از جمله Xcode، SwiftUI، RealityKit، ARKit و TestFlight استفاده می کند.
این شرکت به وضوح امیدوار است که مانع ورود توسعه دهندگان فعلی را کاهش دهد. به نظر می رسد مسیر کمترین مقاومت، به طور موثری نرم افزار موجود را به پلتفرم جدید منتقل می کند.
بهطور پیشفرض، برنامهها به فضای اشتراکگذاری راهاندازی میشوند، جایی که در کنار هم وجود دارند – بسیار شبیه به برنامههای متعدد روی دسکتاپ Mac است.
برنامهها میتوانند از پنجرهها و حجمها برای نمایش محتوا استفاده کنند و کاربر میتواند این عناصر را در هر کجا که دوست دارد تغییر مکان دهد.
برای تجربه ای همه جانبه تر، یک برنامه می تواند یک فضای کامل اختصاصی را باز کند که فقط محتوای آن برنامه نمایش داده شود. در داخل یک فضای کامل، یک برنامه میتواند از پنجرهها و حجمها استفاده کند، محتوای سهبعدی نامحدود ایجاد کند، پورتالی را به دنیایی متفاوت باز کند یا حتی افراد را به طور کامل در یک محیط غوطهور کند.
سوالاتی در مورد اینکه چنین پورتهایی در نهایت در یک صفحه سه بعدی یا بوم بینهایت مؤثر خواهند بود باقی میماند.
این شرکت از ماه آینده شروع به افتتاح “آزمایشگاه های توسعه دهنده” در شهرهای مختلف از جمله کوپرتینو، لندن، مونیخ، شانگهای، سنگاپور و توکیو خواهد کرد.
این تا حدی برای رفع یکی از بزرگترین نقاط ضعف در حال حاضر طراحی شده است: دریافت یک هدست بسیار گران قیمت و عرضه نشده در مقابل توسعه دهندگان.
تیمها میتوانند برنامه خود را روی سختافزار موجود در سایت آزمایش کنند یا برای کیتهای توسعهدهنده سختافزار برای آزمایش خارج از مکانهای رسمی درخواست دهند.
علاوه بر ابزارهای توسعهدهنده موجود، اپل در حال معرفی Reality Composer Pro است.
ویژگی Xcode پیش نمایش مدل های سه بعدی، تصاویر، صداها و انیمیشن ها را در هدست آسان تر می کند.
یک شبیه ساز نیز وجود دارد که یک تقریب مجازی را بدون سخت افزار واقعی ارائه می دهد. ابزارهای توسعه یونیتی از ماه آینده به ترکیب اضافه خواهند شد. این خبر خوبی است، زیرا تجربیات بازی به وضوح در ارائه اصلی گم شده بودند.
اعلامیه همچنین به این مفهوم اعتبار می دهد که سازمانی قرار است تمرکز کلیدی برای اولین نسخه Pro باشد.
Stephen Prideaux-Ghee، مدیر توسعه محصول دیجیتال AR/VR گفت:
«تولیدکنندگان میتوانند از راهحلهای AR از PTC برای همکاری در مشکلات مهم تجاری با آوردن محتوای سه بعدی تعاملی به دنیای واقعی – از یک محصول واحد تا یک خط تولید کامل استفاده کنند.
شرکت، PTC. با Apple Vision Pro، ذینفعان در سراسر بخش ها و در مکان های مختلف می توانند محتوا را به طور همزمان بررسی کنند تا تصمیمات طراحی و عملیات را بگیرند. این قابلیت سطحی از همکاری را باز می کند که قبلاً ممکن نبود.»
اپل قول داده است که اطلاعات و ابزارهای بیشتری در ماه های آینده ارائه کند.