Waymo در نظر دارد از دوربینهای داخل خودرو برای فروش تبلیغات و آموزش هوش مصنوعی خود استفاده کند
به گزارش اپ خونه، کسبوکار رباتاکسی (خودروهای بدون راننده) آلفابت، Waymo، اعلام کرده است که ممکن است از ویدیوهای ضبط شده از مسافران توسط دوربینهای داخل خودرو برای فروش تبلیغات و آموزش مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده کند.
طبق گزارش ها، این سیاست هنوز منتشر نشده و ابتدا توسط محقق نرمافزار معتبر، جین منچون وونگ، شناسایی شد که در X در مورد آن پست گذاشت.
تصویری که وونگ به اشتراک گذاشته نشان میدهد شرایط استفادهای که این شرکت رباتاکسی از مسافران خواهد خواست تا به آن پایبند باشند. برای رعایت قانون حریم خصوصی کالیفرنیا، گزینهای برای عدم مشارکت (opt-out) نیز فراهم شده است.
به طور کامل مشخص نیست که چگونه وونگ به این سیاست جدید که هنوز به طور عمومی منتشر نشده دسترسی پیدا کرده است، اما وونگ به خاطر جستجو در نرمافزارهای شرکتها و پیدا کردن بهروزرسانیهای منتشر نشده معروف است.
تصویری که از سیاست منتشر شده است، حاکی از این است که: “Waymo ممکن است دادهها را برای بهبود و تجزیهوتحلیل عملکرد خود و تنظیم محصولات، خدمات، تبلیغات و پیشنهادات بر اساس علایق شما به اشتراک بگذارد. شما میتوانید از به اشتراکگذاری اطلاعات خود با طرفهای سوم خارج شوید، مگر اینکه این امر برای عملکرد سرویس ضروری باشد.”
وونگ همچنین اشاره کرده که این سیاست جدید گزینهای برای عدم مشارکت برای مسافران کالیفرنیا خواهد داشت تا با قانون حریم خصوصی مصرفکننده کالیفرنیا (CCPA) که یکی از معدود قوانین حریم خصوصی جامع ایالتی در کشور است، مطابقت داشته باشد.
CCPA به ساکنان این امکان را میدهد که به دادههای جمعآوری شده در مورد خود دسترسی پیدا کنند و آنها را حذف کنند.
در تصویری که منتشر شده، آمده است: “از Waymo یا شرکتهای وابسته آن، استفاده از اطلاعات شخصی شما (شامل دادههای دوربین داخلی مربوط به هویت شما) برای آموزش هوش مصنوعی عمومی (GAI) را لغو کنید.”
“این ویژگی که هنوز در حال توسعه است، تغییراتی در سیاست حریم خصوصی Waymo ایجاد نخواهد کرد، بلکه به مسافران این فرصت را میدهد که از جمعآوری دادهها برای اهداف آموزش مدلهای یادگیری ماشین (ML) خودداری کنند. این دادهها برای اهداف مختلفی از جمله آموزش مدلها برای ایمنی، اطمینان از تمیزی خودرو، پیدا کردن اشیاء گمشده، کمک در مواقع اضطراری، بررسی رعایت قوانین در خودرو و بهبود محصولات و خدمات استفاده میشود. سیستمهای یادگیری ماشین Waymo برای استفاده از این دادهها بهمنظور شناسایی افراد طراحی نشدهاند و هیچ برنامهای برای استفاده از این دادهها برای تبلیغات هدفمند وجود ندارد.”
Waymo به یکی از موفقترین شرکتهای رباتاکسی در بازار تبدیل شده است. با سقوط سریع رقیب اصلیاش، کرویز (که متعلق به جنرال موتورز است)، Waymo تبدیل به بازیگر غالب صنعت خودروهای خودران در کالیفرنیا شده است.
Waymo که در حال حاضر در تعدادی از شهرهای کشور فعال است، اخیراً با اوبر همکاری کرده است که نشاندهنده گسترش خدمات این شرکت است.
سایر شرکتها، از جمله تسلا متعلق به ایلان ماسک، نیز برنامههایی برای راهاندازی خدمات رباتاکسی در آینده مطرح کردهاند، هرچند هیچیک نتواستهاند به سطح موفقیت Waymo دست یابند.