» اخبار اینترنت » Yope ؛ رقیب جدید اینستاگرام و تیک‌تاک؟
اخبار اینترنت

Yope ؛ رقیب جدید اینستاگرام و تیک‌تاک؟

اسفند 6, 1403 0۰1

به گزارش اپ خونه، اپلیکیشن‌های عکس و ویدئو با قابلیت‌های اجتماعی که جوانان را هدف قرار می‌دهند، این روزها فراوان‌اند. اما آن‌هایی که توانایی جلب توجه گروه سنی ۱۸ تا بیست‌وچندسال را دارند، معمولاً سرمایه‌گذاران را جذب می‌کنند. این سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال پیدا کردن نسل بعدی اینستاگرام یا تیک‌تاک هستند.

در جدیدترین نمونه، اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس Yope که امکان ارسال تصاویر ثابت به گروه‌های خصوصی را فراهم می‌کند، اعلام کرده که تعداد کاربران فعال ماهانه‌اش به ۲.۲ میلیون نفر و کاربران فعال روزانه‌اش به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

این اپ در شش ماه گذشته رشدی ۳۰ برابری داشته و مهم‌تر از آن، نرخ نگهداری کاربران تا روز هفتم آن ۴۰٪ است؛ یعنی ۴۰٪ از افرادی که این اپ را نصب کرده‌اند، بعد از هفت روز همچنان از آن استفاده می‌کنند.

همه این آمارها باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VCs) شده است.

TechCrunch تأیید کرده که استارتاپ سازنده Yope در اولین دور سرمایه‌گذاری خود، مبلغ ۴.۶۵ میلیون دلار را با ارزشی ۵۰ میلیون دلاری جذب کرده است. این دور سرمایه‌گذاری توسط Goodwater Capital هدایت شده و شرکت‌های Inovo VC و Redseed نیز در آن شرکت داشته‌اند.

از جمله سرمایه‌گذاران فردی این پروژه می‌توان به ژان دو لا روشبروشارد، گرگ تکاچنکو (فروشنده شرکت AI Factory به اسنپ‌چت در سال ۲۰۲۰)، دیما شوتز (هم‌بنیان‌گذار Reface و یکی از افراد مورد اعتماد a16z) و آندری تکاچنک (محقق سابق گوگل) اشاره کرد.

یکی از منابع TechCrunch گفت:
«Yope سرمایه‌گذاران را دیوانه کرده است. بعضی از آن‌ها با خوش‌بینی از آن به عنوان “اینستاگرام جدید” یاد می‌کنند.»

رابط کاربری Yope بسیار ساده است:

۱. می‌توانید در داخل اپلیکیشن عکس بگیرید یا یکی از عکس‌های گالری خود را انتخاب کنید.
۲. سپس، عکس را به چت گروهی که ایجاد کرده‌اید یا در آن عضو هستید، ارسال می‌کنید.
۳. در این چت، می‌توانید عکس‌های سایر اعضای گروه را ببینید، به آن‌ها واکنش نشان دهید و گفتگو کنید.

همچنین، هر گروه دارای یک بخش “دیوار” (Wall) است. Yope با استفاده از هوش مصنوعی، عکس‌ها را برش می‌زند و در یک کولاژ بی‌پایان ترکیب می‌کند.

برای افزایش تعامل کاربران، این اپ از شبکه‌های اجتماعی دیگر الهام گرفته است:

  • ویجت صفحه قفل که جدیدترین عکس‌های گروه را نشان می‌دهد.
  • ویژگی استریک (Streak) که کاربران را تشویق می‌کند تا هر روز پست بگذارند.
  • ویژگی Recap که مانند گوگل فوتوز و اپل فوتوز، نمایش اسلایدی از تصاویر به اشتراک گذاشته‌شده ایجاد می‌کند.

اما هنگام ثبت‌نام اولیه، خروج از این ویژگی‌ها عمداً کمی گیج‌کننده طراحی شده، هرچند امکان غیرفعال‌سازی آن‌ها وجود دارد.

Yope برای تبلیغ و جذب کاربران جدید، یک برنامه سفیران راه‌اندازی کرده است. در این برنامه، کاربران پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام در ازای انتشار محتوای مربوط به Yope، پاداش دریافت می‌کنند.

طبق اعلام شرکت، ویدئوهای تولیدشده توسط این سفیران بیش از ۵۶ میلیون بازدید داشته است. با این حال، شرکت اعلام نکرده که این ویدئوها چه تعداد نصب جدید برای اپلیکیشن ایجاد کرده‌اند. اما به‌طور کلی، ۷۰ تا ۸۰٪ کاربران جدید، از طریق دعوت دوستان‌شان به Yope ملحق شده‌اند.

بحرام اسماعیل‌اوف، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Yope اعلام کرده که این شرکت قصد دارد تا سال آینده، تعداد کاربران فعال ماهانه خود را به ۵۰ میلیون نفر برساند.

Yope قصد دارد در آینده امکانات جدیدی اضافه کند، از جمله:

  • پشتیبانی از ویدئو (که هنوز راه‌اندازی نشده اما در دست توسعه است).
  • قابلیت یادآوری روزانه که کاربران را تشویق می‌کند تا به گروه خود سر بزنند و عکس‌های جدید را مشاهده کنند.
  • تعامل بیشتر در بخش “دیوار” با اضافه شدن استیکر، طراحی با قلم، و امکان بزرگ‌نمایی روی تصاویر برای نمایش رویدادهای گذشته (روزها، ماه‌ها و سال‌ها).
  • عکس‌های محوشونده که با تایمر روی صفحه قفل نمایش داده می‌شوند.
  • قابلیت “گروه‌های خانوادگی” برای گسترش کاربرد اپلیکیشن فراتر از کاربران اصلی آن که عمدتاً نسل Z هستند (در حال حاضر میانگین سنی کاربران Yope ۱۸ سال است).

از سوی دیگر، Yope به دنبال روش‌های درآمدزایی است و احتمالاً مدل اشتراک پولی را در آینده راه‌اندازی خواهد کرد.

با اینکه Yope اخیراً مورد توجه قرار گرفته، اما این استارتاپ مدت‌ها پیش تأسیس شده است و مسیر رشد آسانی نداشته است.

بحرام اسماعیل‌اوف و پاول رودکوسکی که با هم در دانشگاه ایالتی بلاروس در مینسک تحصیل کرده بودند، در سال ۲۰۲۱ این شرکت را تأسیس کردند. آن‌ها چندین سال به آزمایش ایده‌های مختلف پرداختند، اما موفقیت چندانی کسب نکردند.

آن‌ها ابتدا اپلیکیشنی به نام Salo را توسعه دادند که یک چت اجتماعی جدید بود. بعداً اپلیکیشنی با چندین دوربین هم‌زمان (مشابه BeReal) ساختند. در سال ۲۰۲۳، به یک محصول دیگر برای ضبط پادکست‌های ویدئویی ناهمزمان روی آوردند. سرانجام، در سپتامبر ۲۰۲۴، تصمیم به محوریت Yope گرفتند.

برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ و اسنپ‌چت امکان ساخت گروه‌های خصوصی را فراهم می‌کنند. برخی نیز در اینستاگرام حساب‌های خصوصی گروهی ایجاد کرده‌اند. اما اشتراک‌گذاری عکس در گروه‌های خصوصی، تمرکز اصلی این اپلیکیشن‌ها نیست.

حتی اینستاگرام هم از ایده گروه‌های خصوصی دست کشید؛ ویژگی Flipside که برای همین منظور طراحی شده بود، تنها پنج ماه بعد از عرضه کنار گذاشته شد.

اسماعیل‌اوف می‌گوید:
«اینستاگرام و اسنپ‌چت به پلتفرم‌هایی برای محتوای گزینشی تبدیل شده‌اند. در حالی که کاربران نسل Z تعداد زیادی عکس می‌گیرند، فقط ۱٪ از آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند.»

البته، بسیاری از شرکت‌ها قبلاً این ایده را امتحان کرده‌اند، از جمله Retro (با سرمایه‌گذاری Thrive Capital) و Sunshine (ساخته ماریسا مایر). اما اکثر این پروژه‌ها موفق نشده‌اند.

با این حال، Yope معتقد است که زمان مناسبی برای احیای این ایده فرا رسیده است.

یکی از شرکای Goodwater Capital گفت:
«Yope در حال ایجاد یک رفتار اجتماعی جدید و مهم است. رشد انفجاری آن، نشان‌دهنده قدرت تیم و محصول‌شان است.»

با این حال، بزرگ‌ترین چالش Yope این است که آیا می‌تواند رشد خود را حفظ کند؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×