YouTube برنامه صدور گواهینامه را برای کانال های مرتبط با سلامت باز می کند
به گزارش اپ خونه، یوتیوب امروز اعلام کرد که به کانالهای متخصصان بهداشتی دارای مجوز مانند پزشکان، پرستاران یا درمانگرانی که محتوای مرتبط با سلامت تولید میکنند، گواهی میدهد.
سال گذشته، این شرکت برچسبی را معرفی کرد که در آن اشاره می کرد که اطلاعات موجود در کانال از یک متخصص مراقبت های بهداشتی معتبر است. بهعلاوه، ویدیوهایی از این کانالهای تأییدشده را در چرخ و فلک جدیدی به نام «از منابع سلامت» نشان داد که در بالای نتایج جستجو نشان داده میشود.
در حالی که این ویژگیها در هنگام راهاندازی برای مؤسسات منتخبی مانند مؤسسات آموزشی، بخشهای بهداشت عمومی، بیمارستانها و نهادهای دولتی در دسترس بودند، این شرکت اکنون برنامه را گسترش میدهد و از پدیدآورندگان سلامت مستقر در ایالات متحده دعوت میکند تا برای این برنامه درخواست دهند.
یوتیوب از دستورالعملهای تعیین شده توسط شورای انجمنهای تخصصی پزشکی، آکادمی ملی پزشکی و سازمان بهداشت جهانی پیروی میکند تا چارچوبی پیرامون منابع معتبر برای محتوای مرتبط با سلامت در این پلتفرم ایجاد کند. همه مؤسسات و سازندگان مرتبط با سلامت باید این قوانین را هنگام ساختن ویدیو در یوتیوب رعایت کنند.
این پلتفرم در یک پخش مجموعه ای از الزامات را برای سازندگانی که برای این گواهینامه درخواست می کنند تعیین کرده است: آنها باید در درجه اول محتوای سلامت در کانال داشته باشند. آنها باید بیش از ۲۰۰۰ ساعت تماشای ویدیوهای عمومی در ۱۲ ماه گذشته داشته باشند. و آنها باید گواهی دهند که یک پزشک، پرستار یا متخصص بهداشت روان دارای مجوز هستند.
یوتیوب کانال را مطابق با دستورالعملهایش بررسی میکند و همچنین با مقامات بررسی میکند تا تأیید کند متقاضیان دارای مجوز پزشکی معتبر هستند. پس از تأیید کانال ها، برچسب ویژه ای دریافت می کنند که آنها را به عنوان منبع “یک متخصص مراقبت های بهداشتی مجاز” ذکر می کند، و همچنین ویدیوهای آنها در قفسه های محتوای بهداشتی در بالای نتایج جستجوی مرتبط ظاهر می شود. یوتیوب گفت که این نتایج جستجو را در اکثر شرایط به غیر از بیماریهای نادر پوشش میدهد (مشخص نکرد کدام یک از بیماری ها).
اخطار این است که اگر سازنده ویدیویی بسازد که مستقیماً به مراقبتهای بهداشتی مرتبط نیست، کانال همچنان برچسب را حفظ میکند و اگر سازنده از کلمات کلیدی مرتبط با یک بیماری استفاده کند، ممکن است ویدیو در قفسه محتوای بهداشتی نیز نمایش داده شود.
دکتر گارث گراهام، رئیس جهانی YouTube Health، در تماسی با TechCrunch، گفت که مسئولیت ساخت ویدیوهای مرتبط با سلامت بر عهده سازنده است. با این حال، این شرکت در صورتی که بخواهد یک ویدیوی نامرتبط را علامت گذاری کند، هیچ تغییری ارائه نمی دهد.
قابل ذکر است، یوتیوب ماه گذشته برنامه ای را راه اندازی کرد که در آن هنگام جستجوی کاربران برای بیماری های سرطان و شرایط سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی، داستان های شخصی بیماران یا بستگان آنها را در یک پانل جداگانه نمایش می دهد. اما این احتمال وجود دارد که داستان شخصی یک خالق سلامت به جای پانل داستان های شخصی، در پانل منابع سلامت نشان داده شود.
همچنین نگرانی در مورد کانال های معتبر مرتبط با سلامتی وجود دارد که اطلاعات نادرست را منتشر می کنند. دکتر گراهام اصرار داشت که این شرکت از ترکیبی از فرآیندها (AI) و افراد (مرورکنندگان) برای سنجش آنها بر اساس دستورالعملهای یوتیوب استفاده میکند.
«اگر کانالی که برای این ویژگیها واجد شرایط است، اخطار دستورالعملهای انجمن دریافت کند یا محتوایی به دلیل نقض خطمشیهای ما حذف شود، واجد شرایط بودن خود را از دست خواهند داد. اگر مشکلات «دستورالعملهای انجمن» برطرف شده باشد، کانالها میتوانند ظرف ۹۰ روز دوباره درخواست دهند. این شبیه نحوه عملکرد برنامه شریک یوتیوب ما است که بسیاری از سازندگان با آن آشنا هستند.»
این شرکت همچنین سالانه این کانالها را بررسی میکند تا مطمئن شود که قوانین یوتیوب را برای محتوای مرتبط با سلامتی رعایت میکند و در صورت لزوم آنها را از برنامه حذف میکند.
به غیر از ایالات متحده، یوتیوب همچنین روند درخواست را برای موسسات مراقبت های بهداشتی و افراد در آلمان باز می کند. پس از تایید اولین مجموعه کانالها، کاربران آن منطقه در اوایل سال آینده شروع به دیدن برچسبهای گواهی مراقبتهای بهداشتی و چرخ فلک محتوای سلامت خواهند کرد.