استارتاپ

 استارت‌آپ‌های Y Combinator در حال تلاش برای ایجاد ChatGPT برای X هستند

به گزارش اپ خونه، هیاهو در مورد ChatGPT ، چت ربات ویروسی مبتنی بر هوش مصنوعی OpenAI، هنوز به اوج خود نرسیده است.

این حسی است که از مجموعه زمستان ۲۰۲۳ Y Combinator به دست می‌آید، که کمتر از چهار استارت‌آپ که ادعا می‌کنند یک ChatGPT برای X می‌سازند، را شامل می‌شود.

با توجه به ویروسی بودن ChatGPT، اینکه سرمایه‌گذاری‌های جدید به قطار تبلیغاتی ChatGPT می‌پرند، تعجب‌آور نیست.

با یک معیار ، ChatGPT سریعترین برنامه در حال رشد در جهان است که در دو ماه اول راه اندازی به ۱۰۰ میلیون کاربر رسیده است.

ارتباط با برنامه‌ای که قابل مشاهده است، به‌ویژه برنامه‌ای که در فضای AI مولد داغ است ، حتماً توجه را به خود جلب می‌کند – واقعیتی که این مقاله گواهی بر آن است.

اولین استارت‌آپ تحت تأثیر ChatGPT که توجه ما را به خود جلب کرد Yuma بود ، که جمعیت‌شناسی مشتریان آن عمدتاً – اما نه منحصراً – بازرگانان Shopify هستند.

پلتفرم Yuma سیستم‌های هوش مصنوعی ChatGPT مانندی را ارائه می‌کند که با نرم‌افزار Help Desk ادغام می‌شوند و پیش‌نویس‌هایی از پاسخ‌ها را به بلیط‌های مشتری پیشنهاد می‌کنند که هم «مرتبط و هم سفارشی‌شده برای عوامل پشتیبانی» (در تئوری) هستند.

جالب اینجاست که به گفته گیوم لوسیسانو بنیانگذار Yuma این پلتفرم به طور تصادفی شروع به کار کرد.

او در ورودی پایگاه داده Y Combinator برای Yuma می نویسد: «این سومین راه اندازی YC من بعد از Socialcam و Triplebyte است ».

از نظر پس‌زمینه، Socialcam یک برنامه اشتراک‌گذاری عکس تلفن همراه بود که Autodesk در سال ۲۰۱۲ خریداری کرد، در حالی که Triplebyte یک پلت فرم استخدام و غربالگری فنی است که هدف آن شرکت‌های فناوری سازمانی است.

Luccisano گفت:

“من Yuma را به عنوان یک نمونه اولیه برای سرگرمی در اواسط دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کردم و با درخواست های نمایشی غرق شدم. آن موقع بود که فهمیدم به چیزی علاقه دارم و باید یک بار دیگر آن را به یک شرکت واقعی تبدیل کنم.”

Yuma به وضوح شبیه ChatGPT نیست، بلکه از زیربنای فنی چت بات الهام می گیرد: مدل های هوش مصنوعی تولید متن.

مشتریان می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی Yuma را بر روی بلیط‌های تاریخی، با تقلید از سبک نوشتن یک برند و به صورت اختیاری ترجمه خودکار بین زبان‌ها برای نمایندگی‌های خدمات آموزش دهند.

هزاران تاجر Shopify در سراسر جهان وجود دارند که بیش از ۱۰ میلیون دلار در سال درآمد دارند.

لوسیسانو می نویسد:

“بسیاری از آنها برخی از جایگاه ها را تصاحب کرده اند و در کاری که انجام می دهند یعنی فروش محصولات خود عالی هستند. . اما همه آنها یک چیز مشترک دارند:

همه آنها از پشتیبانی مشتری متنفرند. این برای آنها یک بار سنگین است و یک منبع عظیم هزینه است، زیرا آنها صدها درخواست در روز دریافت می کنند … Yumi این مشکل را از چند راه حل می کند.”

لازم به ذکر است که Yumi در رقابت با Writer وجود دارد که مدل‌های نوشتاری هوش مصنوعی خانگی را برای تقویت نسخه‌های سازمانی به کار می‌گیرد.

در جاهای دیگر، Forethought در تلاش است تا چت ربات‌های خدمات مشتری دقیق‌تری را با مدل‌های AI محدود بسازد و این فقط نوک کوه یخ است – سرمایه گذاری هایی مانند Lang ، Neuron7 و Ultimate.ai را ببینید .

همه آنها به دنبال بازار نرم افزار خدمات مشتری هستند که تا سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵۸.۱ میلیارد دلار خواهد رسید، با این فرض که پیش بینی نسبتاً خوش بینانه Acumen Research محقق شود.

آیا Yumi – و فناوری الهام‌گرفته از ChatGPT آن – برای به دست آوردن بخشی از آن جلوتر می‌آیند؟ فقط زمان می تواند بگوید. در هر صورت، فروش قابل قبولی است.

استارت‌آپ دیگری که «ChatGPTبرای X» را ایجاد می‌کند، Baselit است که از یکی از مدل‌های درک متن OpenAI، به‌ویژه GPT-3 استفاده می‌کند تا به کسب‌وکارها اجازه دهد تحلیل‌های به سبک چت‌بات را برای مشتریان خود جاسازی کنند.

Baselit با تنظیم دقیق GPT-3 بر روی “اطلاعات متنی” از جمله طرح پایگاه داده، به کاربران اجازه می دهد پرس و جوهای پایگاه داده را به زبان انگلیسی ساده بدون نیاز به دانستن هیچ کدی انجام دهند  .

بازلیت

Baselit

برای مثال، با Baselit، یک بازار می‌تواند به فروشندگان خود اجازه دهد که بپرسند «کدام یک از محصولات من بیشتر از همه از بین می‌رود؟» و پاسخ را به زبان طبیعی دریافت کنید.

یا یک مدیر محصول می تواند پاسخ سوالی مانند “چرا ارزش ناخالص کالای ما در ماه گذشته کاهش یافته است؟” بدون اینکه به تیم داده خود تکیه کنند.

شوبهام رانا، یکی از بنیانگذاران آن، در پست وبلاگی که Baselit را اعلام می کند ، می نویسد:

«Baselit [یک] خلبان هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل است . تیم های محصول و کسب و کار [می توانند] از Baselit برای پرس و جو و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از انگلیسی ساده استفاده کنند.»

نحوه کار به این صورت است: مشتریان Baselit را به پایگاه‌های داده خود – اعم از Postgres، Snowflake، Redshift یا BigQuery – متصل می‌کنند و با پایگاه داده مذکور چت می‌کنند تا پاسخ سؤالات خود را دریافت کنند.

Baselit زبان پرس و جوی ساختاریافته مربوطه را به صورت خودکار تولید می کند. سپس، نتایج را می توان به انواع ابزارهای تجسم، از جمله Tableau، Excel، Google Sheets و Power BI صادر کرد.

مانند، Baselit Yumi آنقدرها هم بدیع نیست – استارت‌آپ‌های دیگری مانند Borealis AI و Y Combinator Defog (که در دسته زمستان ۲۰۲۳ نیز عرضه می‌شود) کمابیش همین کار را انجام می‌دهند، یا حداقل ادعا می‌کنند.

در واقع، موفقیت استارت‌آپ ممکن است در نهایت بیشتر به تلاش‌های جذب مشتری نسبت به فناوری آن بستگی داشته باشد.

این لزوماً در مورد Lasso، یکی از آخرین استارت‌آپ‌های همسو با ChatGPT که در دسته‌ای زمستان ۲۰۲۳ مشاهده کردیم، صدق نمی‌کند .

Lasso، به طور جالبی، یک رابط ChatGPT مانند را با اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) و یک برنامه افزودنی کروم ترکیب می کند.

مشتریان توضیحات یا ویدیوهای Lasso را از فرآیندهایی که می‌خواهند خودکار کنند ارسال می‌کنند و شرکت از ابزار داخلی خود برای ایجاد این اتوماسیون‌ها استفاده می‌کند.

کمند

Lasso

از پلتفرم Lasso می توان به عنوان مثال برای ارسال ایمیل برای مشتری بالقوه، نگاه کردن به ابزار جستجو و ذخیره نتایج خلاصه شده در یک سند استفاده کرد.

لوکاس اوچوا، یکی از بنیانگذاران، در یک پست وبلاگ مقدماتی می نویسد:

“ما می خواهیم به هر کسی اجازه دهیم بدون در نظر گرفتن جدول زمانی یا بودجه، کاری را که انجام می دهد با استفاده از زبان طبیعی یا فرستادن ساده گردش کار در یک صفحه ضبط شده به صورت خودکار انجام دهد. “

Lasso با غول‌های RPA مانند UiPath و Automation Anywhere، همراه با سیل استارت‌آپ‌ها در RPA و فضای اتوماسیون گردش کار، روبه‌رو می‌شود .

اما Ochoa استدلال می کند که Lasso بسیاری از مشکلات راه اندازی مرتبط با راه حل های RPA فعلی را حل می کند در حالی که بدون مجوز باقی می ماند.

او می‌نویسد: «ساخت اتوماسیون‌های فرآیند ربات با استفاده از ابزارهای سنتی مانند UiPath بسیار زمان‌بر و پرهزینه است، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های راه‌اندازی اولیه مشاور، که اکثر مردم در صورت نداشتن منابع داخلی مجبور به پرداخت آن هستند. . Lasso ساخت هر گونه اتوماسیون فرآیند روباتیک را با استفاده از زبان طبیعی در کروم ارزان‌تر و سریع‌تر می‌کند.»

باید دید که Lasso در عمل چقدر خوب عمل می کند. اما تجربه تیم موسس اعتماد به نفس را القا می کند .

Ochoa و دیگر بنیانگذار Lasso، Gautom Bose، قبلاً در Google کار می کرد، جایی که تیم آنها وظیفه داشت مدل تولید متن LaMDA غول فناوری را برای محصولات تجاری به کار گیرد.

آنها به عنوان بخشی از Creative Lab 5 گوگل (یک گروه آزمایشی تحقیق و توسعه)، به راه اندازی برنامه هایی مانند AI Test Kitchen و Pixel Buds Pro کمک کردند .

به طور بالقوه به نفع Lasso، تمایل عمومی به ابزارهای اتوماسیون گردش کار است.

Formstackدر یک نظرسنجی اخیر اعلام کرد که ۶۲٪ از شرکت ها می گویند که از ابزارهای اتوماسیون گردش کار استفاده می کنند، در حالی که ۴۴٪ می گویند که کسب و کار آنها در طی ۱۲ تا ۲۴ ماه گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی در ابزارهای اتوماسیون گردش کار انجام داده اند.

به علاوه، در حالی که بودجه RPA VC از ارتفاعی که در سال ۲۰۱۸ به آن رسیده بود کاهش یافته است، همچنان بخش بزرگی است.

بر اساس گزارش Crunchbase ، در سال ۲۰۲۰، حامیان ۲۹۶.۴ میلیون دلار برای استارت آپ های فضای RPA سرمایه گذاری کردند .

در فضای RPA نیست، اما به طور قطعی شامل ChatGPT، BerriAI است ، که پلتفرم آن برای کمک به توسعه‌دهندگان طراحی شده است تا برنامه‌های ChatGPT را برای داده‌های سازمان خود از طریق اتصال دهنده‌های داده مختلف بچرخانند.

BerriAI به عنوان یک واسطه بین مشتریان و ChatGPT عمل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا با پیکربندی‌های مختلف ChatGPT نمونه‌سازی کنند، نمونه‌های اولیه را به اشتراک بگذارند و تنظیمات قالب را فشار دهند تا به صورت برنامه‌ریزی چندین نمونه را بچرخانند.

ChatGPT

ChatGPT

با BerriAI، یک شرکت می‌تواند یک رابط چت یا جستجو بسازد تا به کارکنان اجازه دهد درباره اسناد داخلی سؤال بپرسند یا ابزاری برای خودکارسازی درخواست‌های پشتیبانی مشتری با استفاده از ZenDesk و Jira Tickets به عنوان پایگاه دانش ایجاد کنند.

BerriAI قیمت گزاف ۹۹۹ دلار در ماه را برای این امتیاز دریافت می کند  .

اما با توجه به سر و صدایی که در مورد ChatGPT وجود دارد، آن – همراه با Writer، Baselit و Lasso – ممکن است یک پایگاه مشتری پرسود را جذب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا