اخبار اینترنت

اسکوترها در پاریس بر سر دوراهی قرار دارند و جهتی که همه چیز پیش می رود می تواند آینده ریزموبایل را در همه جا شکل دهد

به گزارش اپ خونه، قرار است چه اتفاقی برای ۱۵۰۰۰ اسکوتر برقی رنگارنگ بیفتد که در حال حاضر در خیابان های پاریس ریخته می شوند؟

در ۲۳ مارس، سرنوشت آنها می تواند به شدت تغییر کند زیرا پایتخت فرانسه در حال بررسی تمدید یا عدم تمدید مجوز برای سه شرکت اسکوتر در حال حاضر در شهر است.

و این فقط بر Dott، Tier و Lime وابسته به Uber تأثیر نمی گذارد – سه شرکتی که از سال ۲۰۲۰ این مجوزها را دارند . این تصمیم سابقه ای را برای بسیاری از شهرهای سراسر جهان ایجاد می کند که اسکوترها را نیز به خیابان های خود راه داده اند.

 اگر اوضاع بر وفق مراد خود پیش نرود، یک تصمیم منفی در پاریس می‌تواند تأثیری هولناک بر استارت‌آپ‌های میکروموبیلتی در سطح جهان داشته باشد.

پاریس در مسابقه اسکوترهای الکتریکی یک ضربان ساز بوده است. به عنوان یکی از اولین شهرهایی که استفاده از آنها را در محیط های باز شهر تأیید کرد، ساکنان شهر (و بازدیدکنندگان) از آنها به عنوان راهی مناسب برای حرکت در اطراف توقف ترافیک و حمل و نقل عمومی شلوغ استفاده کردند.

اسکوترها در پاریس نقطه مقابل این ادعاها را ارائه کردند که در آن ها با حروف بزرگ، VC های غیرقابل تخیل و یک فلش در تابه بزرگ شده بودند.

“این برای همه مهم است. ماتیو فور، مدیر بازاریابی و ارتباطات دات به من گفت که پاریس از نظر اندازه کسب و کار بسیار مهم است – از نظر تجاری، این بزرگترین شهر جهان است. و حتی از نقطه نظر نمادین، پاریس مهم است.”

از سپتامبر ۲۰۲۲، زمانی که معاونان شهردار شهر دیوید بلیارد و امانوئل گرگوار درخواست ملاقات با سه اپراتور حمل و نقل کردند، اوضاع شروع به لرزان کرد.

آنها گفتند که Dott، Lime و Tier در مورد ایمنی و شلوغی شهری به اندازه کافی کار نمی کنند. اما این اولین بار نبود که شهر پاریس اعلام می کرد از این خدمات راضی نیست.

از ابتدا، هیچ مقررات مناسبی وجود نداشت و در ابتدا منجر به راه اندازی دوجین استارتاپ مختلف اسکوتر در پاریس شد – Bird, Bolt, Bolt by Usain Bolt ( oui, deux Bolts ), Circ, Dott, Hive, پرش، آهک، ردیف، صدای صوتی، بشقاب پرنده و باد.

این در نهایت منجر به فرآیند مناقصه و مجموعه قوانین جدیدی شد – حداکثر سرعت مجاز ۲۰ کیلومتر در ساعت و برخی از فضاهای پارک اختصاصی.

سپس در سال ۲۰۲۱، تراژدی زمانی رخ داد که یک عابر پیاده در یک تصادف اسکوتر کشته شد . که منجر به محدودیت های بیشتری در خدمات اسکوتر شد. شرکت‌های اسکوتر با اجرای صدها منطقه کند با محدودیت سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت در مناطق خاص – خیابان‌های عابر پیاده، میادین عمومی و مناطق عاری از ماشین موافقت کردند.

در یک مقطع، شهر پاریس حتی به این فکر کرد که کل شهر را به یک منطقه کند تبدیل کند، اما این طرح را کنار گذاشت.

همچنین سوال تغییر آب و هوا وجود دارد – و اینکه آیا این واقعاً یک نقطه فروش کافی است یا خیر. مروجین اسکوتر دوست دارند بگویند که آنها یک گزینه سبز برای رفت و آمد هستند.

اما همانطور که Rebecca Bellan از TechCrunch اشاره کرده است ، اسکوترها لزوماً در مورد اهداف زیست محیطی در مناطق شهری خاص کمک نمی کنند. در پاریس چنین است.

شهری بسیار متراکم با شبکه مترو کارآمد و خدمات اشتراک دوچرخه یارانه ای با بیش از ۴۰۰۰۰۰ مشترک، زمانی که مردم ساکن پاریس نیاز به رفتن از A به B دارند، گزینه های زیادی دارند.

برخی از افرادی که سوار اسکوترهای برقی می‌شوند، از موتور سیکلت خود استفاده می‌کردند یا درخواست اوبر می‌کردند، اما بسیاری از آنها به جای مترو از اسکوتر استفاده می‌کردند، که مسلماً در مقایسه با اسکوترهای برقی یک روش حمل‌ونقل سبزتر است.

با این حال، هم گردشگران و هم پاریسی‌ها اسکوترهای برقی را به شکلی گسترده پذیرفته‌اند.

در اکتبر ۲۰۲۲، Dott، Lime و Tier بیش از ۲ میلیون سواری را ثبت کردند. از ۴۰۰۰۰۰ کاربر پراکنده در این سه سرویس در پاریس، ۸۵ درصد آنها در شهر زندگی می کنند.

اپراتورها هرکدام دارای ۵۰۰۰ اسکوتر هستند، یعنی تقریباً ۱۵۰۰۰ اسکوتر در خیابان های پاریس وجود دارد. طبق گزارش Fluctuo ، نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ اسکوتر مشترک در ۳۳ شهر اروپایی وجود دارد.

اما هر اسکوتر به طور گسترده در پاریس استفاده می شود – چندین بار در روز. در اینجا نموداری از تعداد کل اسکوتر سواری در هر ماه در پاریس آمده است:

وعده معیارهایی مانند این منجر به ارزش‌گذاری‌های عظیم و دورهای تأمین مالی شده است. بر اساس گزارش Crunchbase، تا به امروز، Lime، یکی از شرکت هایی که مفهوم اسکوترهای شناور آزاد را رایج کرد، ۱.۵ میلیارد دلار جمع آوری کرده است.

دات موفق شد ۲۱۰ میلیون دلار کسب کند در حالی که Tier نزدیک به ۶۵۰ میلیون دلار به دست آورد .

مطمئناً، در بخش تامین مالی این شرکت‌ها در سال گذشته عمدتاً ساکت بوده است. تا حدودی به این دلیل است که قابل مشاهده ترین شرکت از این شرکت ها، Bird، که مشخصاً در پاریس نیست اما در بازار نیویورک معامله می شود، کاملاً تمام شده است.

(با ارزش بازار خود در حال حاضر کمتر از ۸۶ میلیون دلار – در مقایسه با بیش از ۲ میلیارد دلار که در مارس ۲۰۲۱ عمومی شد – هفته گذشته Bird از تزریق ۳۲ میلیون دلار پول نقد از طریق اسکناس های قابل تبدیل و سرمایه گذاری های شخصی توسط بنیانگذار و رئیس تراویس وندرزاندن و رئیس جمهور خبر داد.

مدیر عامل شرکت شین تورچیانا. این پول در همان زمانی به دست آمد که برد پرنده کانادا را که قبلاً تولید شده بود خریداری کرد و اقدامات دیگری برای تقویت مالی خود انجام داد.)

پس از بازگشت به پاریس، پس از نشست سپتامبر ۲۰۲۲، سه شرکت فعال اسکوتر (Lime، Dott و Tier) این پیام مدنی را دریافت کردند: آنها نباید مجوزهای اسکوتر را در سال ۲۰۲۳ تمدید کنند.

قطعاً با فضای بازار گسترده تر. به نفع آنها نبود، اثبات اینکه آنها شرکت های محترمی در شهر خیمه شب بازی خود هستند، اولویت شماره یک شد.

در اکتبر ۲۰۲۲، این سه اپراتور فهرستی از ۱۱ پیشنهاد را گردآوری کردند که ایمنی و ادغام فضای عمومی را بهبود می بخشد، از ممنوعیت کاربرانی که قوانین ترافیک جاده را رعایت نمی کنند تا استفاده از سیستم های تشخیص پیاده رو مبتنی بر دوربین.

Dott، Lime و Tier حتی شروع به اجرای برخی از این موارد کردند. آنها یک سیستم تأیید سن اضافه کردند و از کاربران آن خواستند که از شناسه خود عکس بگیرند. به همین ترتیب، اکنون روی هر اسکوتر یک پلاک ثبت نام وجود دارد.

به این ترتیب اگر دو نفر به طور همزمان اسکوتر سوار شوند، پلیس می تواند پلاک ثبت نام و ساعت فعلی را یادداشت کند. سپس شرکت‌های اسکوتر می‌توانند بفهمند چه کسی در آن زمان خاص از یک اسکوتر خاص استفاده می‌کرده است.

«ما در ماه دسامبر تصمیم گرفتیم که به طور فعال دو مورد از این موارد را به‌ویژه در مورد تأیید هویت و پلاک‌های خودرو عرضه کنیم.»

اروان لو پیج، مدیر سیاست عمومی اروپای غربی در Tier گفت: پس از ۳۰ روز، ما اکنون ۱۰۰٪ اسکوترهای الکترونیکی مشترک در پاریس داریم که دارای پلاک هستند و بیش از ۱۶۰۰۰۰ شناسه تأیید و بررسی شده است.

بعدش چی شد؟ هیچ اتفاقی نیفتاد.

تاکتیک مذاکره سکوت

شهر پاریس بر اساس مقررات اسکوتر تقسیم شده است. معاون شهردار دیوید بلیارد یکی از مخالفان سرسخت بوده است. او مرتباً ادعا می کند که اسکوترها باید ممنوع شوند و حرف هایش سنگین است: از جمله، او مسئول حمل و نقل است.

اما اینکه او با استفاده از مصاحبه های رسانه ای می گوید که اسکوتر باید ممنوع شود، ثابت می کند که همه اعضای شورای شهر با او موافق نیستند.

متیو فاور از دات گفت: «این یک نظر شخصی است، او مخالف اسکوترهای مشترک است. ما واقعاً نمی‌دانیم چرا. او هیچ توضیح منطقی نمی دهد.»

به طور خاص، آن هیدالگو، شهردار پاریس، در مورد اسکوترها چه فکر می کند؟ هیچ کس با اطمینان نمی داند.

شورای شهر هنوز هیچ تصمیمی را اعلام نکرده است. یکی از سخنگویان Lime به من گفت تا به امروز، شهر به هیچ یک از درخواست‌های ملاقات و نامه‌های ارسال شده توسط Lime یا دو اپراتور دیگر پاسخ نداده است.

ما هنوز از پاریس خبری نداریم. قرارداد ما در ۲۳ مارس به پایان می رسد.

اگر بین خطوط را درست بخوانم، آن هیدالگو در نهایت باید تصمیم بگیرد که آیا مجوز اسکوتر باید تمدید شود یا خیر. هر چیز دیگری که در این موضوع می شنوید فقط نویز است.

و هنوز دلیلی برای ارتباط با شرکت های اسکوتر وجود ندارد. شرکت های اسکوتر در حال حاضر ایمنی خدمات خود را بهبود می بخشند زیرا شهردار پاریس سکوت می کند.

به عبارت دیگر، گفتن چیزی بهترین استراتژی برای دریافت پیشرفت از اپراتورها در حال حاضر است.

کاهش وابستگی به اسکوتر در پاریس

برخلاف روزهای اولیه اسکوترهای مشترک، شرکت‌های micromobility عمدتاً برای تعمیر، تعویض و جابجایی وسایل نقلیه و تعویض باتری به کارمندان تمام وقت روی آورده‌اند.

در حال حاضر ۸۰۰ نفر برای Dott، Lime و Tier در پاریس مشغول به کار هستند. ۲۰۰ نفر دیگر به طور غیر مستقیم با این سه اپراتور کار می کنند. به ویژه، یک شرکت پیمانکاری فرعی در خیابان های پاریس گشت می زند و با هر سه شرکت کار می کند.

و این مدل به خوبی کار کرده است. دات می‌گوید که در حال حاضر در پاریس سودآور است که تمام هزینه‌های ثابت و متغیر مرتبط با عملیات پاریس، از جمله استهلاک و استهلاک خودرو (EBIT سودآور) را در نظر بگیرید.

در حالی که Dott، Lime و Tier در حال حاضر در ده‌ها شهر زندگی می‌کنند، پاریس همچنان بخش خوبی از درآمد این شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد. احتمالاً به همین دلیل است که تصمیم گرفتند خدمات اشتراک دوچرخه را با دوچرخه های الکتریکی شناور رایگان راه اندازی کنند.

یکی از سخنگویان لایم گفت: “ما در حال حاضر ۷۰۰۰ [دوچرخه] را در پاریس کار می کنیم و قصد داریم به این کار ادامه دهیم.” به طور مشابه، Dott ناوگانی متشکل از ۳۵۰۰ دوچرخه دارد، در حالی که Tier 2500 دوچرخه الکتریکی را مدیریت می کند.”

این بار هیچ پروسه مناقصه ای برای دوچرخه های شناور آزاد برگزار نشد، اما اپراتورها همچنان باید با شهر پاریس قرارداد امضا می کردند. آنها همچنین هزینه مجوز پرداخت می کنند.

اضافه کردن دوچرخه های برقی یک حرکت هوشمندانه است، زیرا بین اسکوترها و دوچرخه ها هم افزایی وجود دارد.

به عنوان مثال، Lime از باتری‌های مشابهی برای اسکوترها و دوچرخه‌های خود استفاده می‌کند، به این معنی که تیم عملیات می‌تواند باتری‌ها را با همه وسایل نقلیه در هنگام پرسه‌زنی در خیابان‌های پاریس تعویض کند.

اما واضح است که Dott، Lime و Tier همچنان می خواهند اسکوترهای پس از ۲۳ مارس ارائه دهند. روز چهارشنبه گروهی از کارمندان دات، لایم و تیر در مقابل شهرداری اعتراض کردند . آنها خواستار جلسه ای با مسئولان شهری بودند تا شفاف سازی کنند.

بار دیگر مطالبات آنها با سکوت مواجه شد. حتی اگر به نظر می رسد شهر پاریس به پوشش رسانه ای در مورد تمدید مجوز اهمیتی نمی دهد، مهلت قریب الوقوع به این معنی است که شهردار پاریس باید زودتر تصمیم بگیرد.

و بسیاری از شرکت های حمل و نقل کوچک و دولت های محلی توجه خود را به این معطوف کرده اند که این پاسخ چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا