اخبار کسب و کارها

بانک Silicon Valley به پای خود شلیک می کند

به گزارش اپ خونه، ممکن است در کتاب‌های تاریخ در مورد Silicon Valley ثبت شود: زمانی که برجسته‌ترین بانک آن، بانکی که تقریباً ۴۰ سال قبل از آن تأسیس شده بود، چنان صدمات شدیدی به خود وارد کرد که مجبور شد توسط بانک دیگری نجات یابد، در غیر این صورت خطر نابودی در شعله‌های آتش در یک روز در کمین آن بود.

ما هنوز نمی دانیم که آن “شوالیه سفید” چه کسی خواهد بود، اما می توان شرط بندی کرد که در حال حاضر گفتگوهای زیادی در مورد اینکه چه کسی وارد عمل می شود و بانک Silicon Valley را خریداری می کند، موسسه ای که سهام آن تقریباً بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است، در حال انجام است.

معاملات پس از ساعت کاری از جایی که در ابتدای دیروز بودند نه به این دلیل که بانک در حال از هم پاشیدن است، به این دلیل که برخی از پیام‌های مهم را در بدترین زمانی که می‌توان تصور کرد، کاملاً ناپدید کرد.

دوستان به این میگن گل به خودی.

اگر به دنبال عقب افتادن هستید، اتفاقی که افتاد این است: بانک Silicon Valley مبلغ ۱.۸ میلیارد دلار در فروش اوراق خزانه آمریکا و اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن که در آنها سرمایه گذاری کرده بود، به دلیل افزایش نرخ بهره ضرر کرد.

این بانک همچنین با کاهش سپرده‌های مشتریان خود دست و پنجه نرم می‌کند، زیرا پایگاه مشتریانش که عمدتاً استارت‌آپ‌ها هستند، در حال حاضر پول کمتری برای پارک کردن در یک مؤسسه مالی دارند.

از آنجا که در این نقطه قرار دارد، تصمیم گرفت برای محافظت از تجارت خود مقداری پول جمع آوری کند.

این برنامه قرار بود ۱.۲۵ میلیارد دلار از سهام عادی خود را به سرمایه گذاران، ۵۰۰ میلیون دلار سهام ترجیحی قابل تبدیل و ۵۰۰ میلیون دلار از سهام عادی خود را در یک معامله جداگانه به شرکت سهام خصوصی جنرال آتلانتیک بفروشد.

هدف ظاهری این بود که تصور کنیم بانک محافظه کار است و این پول را برای تثبیت خود جمع آوری می کند.

با این حال، با توجه به اینکه بانک رمزنگاری Silvergate اعلام کرده بود که عملیات خود را متوقف می کند، چگونه نتیجه معکوس داشت و چه کسی می تواند شگفت زده شود.

ممکن است تصور کنید که شخصی در بانک Silicon Valley مکث کرده و فکر می‌کند: «هوم، شاید امروز زمان مناسبی برای اعلام اینکه در حال حفظ ترازنامه‌مان هستیم نیست.» ظاهراً این کار را نکردند.

در عوض در پایان بازار دیروز، آنها یک بیانیه مطبوعاتی پیچیده منتشر کردند که با استقبال بسیار بدی روبرو شد که تقریباً خنده دار بود.

با این تفاوت که بانک Silicon Valley یک شریک مالی قابل اعتماد برای بسیاری از استارت آپ ها و شرکت های سرمایه گذاری است که اکنون به شدت در حال تقلا هستند تا بفهمند چه کاری باید انجام دهند.

مطمئناً برای ۶۵۰۰ کارمند تخمینی بانک Silicon Valley یا گرگ بکر، مدیر عامل آن، که خود را مجبور به تماس با زوم  برای تسکین دادن به مشتریان وحشت زده که تنها یک انتشار خبری کوچک است، خنده دار نیست!

عملکرد مطمئنی نبود. بکر به تعداد نامحسوسی از بینندگان که فرصت پرسیدن سوال نداشتند گفت: “خواهش من فقط این است که آرام بمانم، زیرا این چیزی است که مهم است.”

وی افزود:” بانک Silicon Valley حامی دیرینه شما، شرکت های جامعه سرمایه گذاری خطرپذیر بوده است، و بنابراین آخرین کاری که ما باید انجام دهید این است که وحشت کنید.”

یکی از آن مشتریان که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مثل پایان «خانه حیوانات» است. وحشت نکنید؟هه.»

از اینجا چه اتفاقی می‌افتد، این سوال است و با توجه به سرعت سقوط سهام بانک، باید به سرعت اتفاقی بیفتد.

بانک Silicon Valley فقط در تلاش برای “تقویت موقعیت مالی خود” بود. دارای «سرمایه خوب»، «ترازنامه با کیفیت بالا و نقدینگی»، «نسبت‌های سرمایه پیشرو» و غیره و غیره است.

باز هم شرط می‌بندیم که بانکی مانند گلدمن ساکس روی میز حاضر می‌شود، معامله یک عمر را به ثمر رساند و کارمندان بانک Silicon Valley را از دویدن برای خروج باز می‌دارد. به زودی خواهیم فهمید.

در این بین، هر کسی که در روابط سرمایه گذار کار می کند ممکن است بخواهد به دنبال شغل جدیدی باشد.

شاید همین امر در مورد بکر نیز صادق باشد، که باید کارهای بیشتری برای تنوع بخشیدن به تجارت بانک انجام می داد (این موضوعی است که سال ها در معرض دید عموم پنهان شده بود) و در عوض فقط به معامله گران و صندوق های تامینی روش جدیدی برای تجارت با کاهش فعلی ارائه می کرد.

تنها امید او اکنون این است که مشتریان باقی مانده بانک را متقاعد کند که همه چیز خوب است و امیدوار است که آن را بخرند.

آن پنجره به سرعت بسته می شود. طبق گزارشات ، صندوق موسس و سایر شرکت ها  به شرکت های پرتفوی خود توصیه کردند که پول خود را برداشت کنند .

حتی VCهایی که از بانک حمایت می‌کنند باید به صورت خصوصی همین کار را می‌کردند، مبادا شرکت‌های پرتفوی آنها ریسک از دست دادن سرمایه گرانبهای خود را داشته باشند.

بکر قبلاً در تماس زوم گفت: «ما نقدینگی کافی برای حمایت از مشتریان خود داریم، به استثنای یک استثنا».

سپس بکر، که اخیراً بخش عظیمی از سهام خود را فروخت، افزود: “اگر همه به یکدیگر بگویند که SVB در مشکل است، این یک چالش خواهد بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا