اخبار اینترنت

ترفند بعدی ایلان ماسک؟ انتخاب دعوا با اپل

به گزارش اپ خونه، پس از از بین بردن نیروی کار توییتر، به خطر انداختن زیرساخت های آن و خالی کردن خزانه تبلیغاتی آن در اولین ماه حضورش در این شرکت، ایلان ماسک به سراغ کار بعدی می رود.

این میلیاردر نامنظم روز دوشنبه در مجموعه‌ای از توییت‌ها با اپل درگیر شد و خود را برای نبردی آماده کرد – یا شاید فقط یک توئیت دیگر – که به راحتی مالک همیشه رنجیده توییتر را به عنوان دیوید به جالوت اپل نشان می‌دهد.

ماسک اکنون ادعا می‌کند که اپل تهدید کرده است که توییتر را از اپ استور «محفوظ می‌دارد»، به این معنی که سازنده آیفون ممکن است علیه این برنامه اجتماعی نسبت به تغییرات تحت مالکیت جدید آن بدون ارائه هیچ مدرکی اقدام کند. TechCrunch برای شفاف سازی با اپل تماس گرفته است، اما در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا اپل واقعاً به دلیل نگرانی های مربوط به تعدیل محتوا با توییتر تماس گرفته است یا چیز دیگری.

اپل همچنین تهدید کرده است که توییتر را از اپ استور خود دریغ خواهد کرد، اما دلیل آن را به ما نمی گوید

— ایلان ماسک (@elonmusk) 28 نوامبر ۲۰۲۲

اپل بیشتر تبلیغات در توییتر را متوقف کرده است. آیا آنها از آزادی بیان در آمریکا متنفرند؟

— ایلان ماسک (@elonmusk) 28 نوامبر ۲۰۲۲

مالک جدید توییتر همچنین ادعا می‌کند که اپل بیشتر تبلیغات خود را روی این پلتفرم انجام داده است، که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه چه تعداد از خریداران اصلی تبلیغات دیگر از زمان تصاحب ماسک همین کار را انجام داده‌اند، ممکن است یا حتی محتمل است و به نگرانی‌ها در مورد امنیت برند و تغییرات تعدیل محتوا اشاره می‌کند.

هر چه واقعاً اینجا می گذرد، چند چیز درست است. برای اولین بار، توییتر باید در اپ استور بماند و برای انجام این کار باید نوار پایین اپل را برای تعدیل محتوا پاک کند، کاری که Truth Social و Parler – برنامه‌هایی با سیستم‌های تعدیل محتوای الگوریتمی بسیار بالغ‌تر – موفق به انجام آن شده‌اند. حتی با وجود تغییر سیاست های تهدید شده ماسک و کاهش عمیق او در تیم های اعتدال، توییتر احتمالاً همچنان در سمت مثبت اپل باقی می ماند اگر این برنامه ها آن را متوقف کنند.

همچنین این درست است که قوانین اپل در مورد اینکه چه چیزی یک برنامه را از اپ استور حذف می کند، مبهم است و خودسرانه اجرا می شود. اپل نسبت به «محتوای توهین‌آمیز، غیر حساس، ناراحت‌کننده، با هدف منزجر کردن، با طعم استثنایی بد، یا فقط ترسناک» هشدار می‌دهد، که به نظر می‌رسد بسیاری از برنامه‌های اجتماعی، از جمله توییتر قبل از ماسک را رد می‌کند، اگر واقعاً آمده باشد.

همزمان که ماسک اپل را به عنوان یک سانسورکننده معرفی می‌کند، او همچنین از هزینه‌هایی که این شرکت از برنامه‌هایی که در اکوسیستم آن کار می‌کنند دریافت می‌کند، انتقاد می‌کند. ماسک این را «مالیات ۳۰ درصدی مخفی» می‌نامد، اما در واقع کاهش اپل کاملاً مستند است و بسیار مورد بحث قرار گرفته است. اپیک گیمز و اپل در سال ۲۰۲۰ بر سر هزینه های اپل به دادگاه رفتند و اپیک استدلال کرد که سازنده آیفون قدرت انحصاری را در بازار نرم افزار در اختیار دارد.

چه عمدی و چه غیر عمدی، ماسک جنگ ضد انحصار اپ استور را دوباره به راه انداخته است. مبارزه مداوم Epic با اپل دوباره در دادگاه تجدید نظر آغاز می شود و کنگره ممکن است آماده فشار دیگری برای تصویب قانون بازارهای باز باشد، یک لایحه دو حزبی که اپ استور را باز می کند و با توجه به حامیان آن  “دیوارهای ضدرقابتی اجباری در اقتصاد برنامه ها را خراب می کند.”

همچنین ممکن است اپل در واقع به ماسک هشدار داده باشد که بازگرداندن هزاران حساب کاربری که به دلیل مواردی مانند سخنان مشوق عداوت و آزار و اذیت ممنوع شده اند، ممکن است برنامه را با الزامات بسیار ملایم اعتدال محتوا در فروشگاه App مغایرت دهد. در این صورت، ماسک می‌تواند خود را به عنوان یک قهرمان برجسته در میان جمعیت ضد اپل قرار دهد، و به همه چیز Epic بپیوندد و با تنظیم‌کننده‌هایی که به حق نگران برنامه‌های توییتر ماسک (یا فقدان آن‌ها) هستند، خوب رفتار کند.

اما حتی در آن زمان، توییتر هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت به اپل نیاز دارد و اپل مطمئناً به توییتر نیازی ندارد. و جنگیدن در یک جبهه دیگر توجه ماسک را بیشتر جلب می‌کند، زمانی که احتمالاً باید روی اصول اولیه تمرکز کند، مانند اداره شرکت‌های بی‌شمار دیگر یا مثلاً عدم ورشکستگی توییتر. ممکن است دیوانه شوید که اپل ۳۰ درصد از چیزی را که در آیفون می‌سازید می‌گیرد، اما ۳۰ درصد صفر همچنان صفر است.

در پایان روز، ماسک، ثروتمندترین مرد جهان و سازنده ماشین‌ها و سفینه‌های فضایی لوکس، عموماً به نظر می‌رسد از نمایش دادن خود به‌عنوان یک تازه‌کار در حال مبارزه با قدرت‌های بزرگ‌تر لذت می‌برد.

اگر ماسک بخواهد دوباره این پویایی را در توییتر ایجاد کند، اپل یکی از تنها نهادهایی است که هنوز هم می‌تواند این شرکت بسیار تاثیرگذار رسانه‌های اجتماعی را شبیه پسر کوچک کند. ماسک ممکن است در حال حاضر رئیس توییتر باشد، اما او می‌داند که برگرداندن همه علیه رئیس بزرگ راه خوبی برای حفظ رضایت طرفداران اینترنتی متفرقه است که اعتقادات موجود او را تأیید می‌کنند و در نظرسنجی‌های توییتی عمیقا غیرعلمی او رای می‌دهند .

هر آنچه که الهام بخش جنجال ضد اپل او شد، جنگ علیه اپل احتمالاً یک مبارزه باخت است. اما این یک تضاد تازه است که توجه را از رژه شرم آور و به ظاهر بی پایان ماسک از فجایع منحرف می کند، زیرا او سیاست، پرسنل و محصولات توییتر را به طور یکسان زیر پا می گذارد و احتمالاً یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی جهان را در این فرآیند اجرا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا