اخبار کسب و کارها

خرید ۱.۷ میلیارد دلاری iRobot آمازون توسط بریتانیا در زمینه رقابت مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش اپ خونه، سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) تایید کرده است که در حال ارزیابی پیشنهاد میلیارد دلاری آمازون برای ساخت ربات جاروبرقی iRobot است.

این پرونده هنوز در ابتدایی ترین مرحله ممکن است، جایی که CMA اساساً نظرات سهامداران مربوطه را درخواست می کند تا مشخص کند که آیا ممکن است در نتیجه خرید iRobot توسط آمازون “کاهش قابل توجه رقابت” در بریتانیا وجود داشته باشد یا خیر.

CMA هیچ بازه زمانی یا ضرب الاجل خاصی برای اعلام اینکه آیا به تحقیقات رسمی ادامه می دهد یا خیر ارائه نکرده است.

iRobot که حدود ۳۰ سال پیش از مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) تأسیس شد، احتمالاً بیشتر به خاطر جاروبرقی‌های خودران با نام تجاری Roomba معروف است، اگرچه محصولات مماس با قابلیت تمیز کردن کف را نیز ارائه می‌کند .

با هجوم تدریجی آمازون به خانه های هوشمند ، و همچنین فعالیت های خود در رباتیک خانگی از جمله ادغام با Roombas ، لزوماً تعجب بزرگی نبود که iRobot یک پیشنهاد وسوسه انگیز برای آمازون باشد، که مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار را برای خرید عمومی ارائه کرد.

در سراسر سرزمین اصلی اروپا، طبق گزارش‌ها، تنظیم‌کننده‌های اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی برای بررسی خرید iRobot آمازون به دلایل حفظ حریم خصوصی هستند، زیرا این نگرانی‌ها در مورد اینکه چگونه آمازون ممکن است داده‌های این دو شرکت را برای به دست آوردن مزیت رقابتی ترکیب کند، وجود دارد.

در همین حال، در بازار داخلی خود، آمازون در حال حاضر به عنوان بخشی از تحقیقات چند وجهی که شامل خرید، رقابت، حریم خصوصی و موارد دیگر می شود، در کانون تنظیم کننده ها قرار دارد.

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در حال حاضر در حال بررسی یک تحقیق رسمی در مورد معامله iRobot خود است، اگرچه FTC اخیراً به خرید ۳.۹ میلیارد دلاری آمازون One Medical اشاره کرده است.

در مورد بریتانیا، این کشور در حال حاضر قراردادهای ضد انحصاری زیادی دارد که باید با آنها مبارزه کند.

همین دیروز، رگولاتور Ofcom فاش کرد که در حال آماده شدن برای ارجاع به بازار زیرساخت ابری بریتانیا برای بررسی عمیق، با تمرکز AWS آمازون و مایکروسافت است.

پیشنهاد ۶۸.۷ میلیارد دلاری مایکروسافت برای Activision نیز در خط دید CMA است ، همانطور که Broadcom برنامه ریزی شده برای خرید VMware به ارزش ۶۱ میلیارد دلار است .

حدود ۱۸ ماه پیش، CMA به متای مادر فیسبوک دستور داد تا Giphy را که سال قبل به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرده بود، بفروشد .

بنابراین، در حالی که اخبار امروز لزوماً به این معنی نیست که معامله iRobot آمازون در خطر است، واضح است که بریتانیا اشتهای بازجویی از تلاش‌های M&A Big Tech را دارد.

و با توجه به اینکه رگولاتورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز به دنبال تحقیقات عمیق بالقوه هستند، اگر بریتانیا تصمیم به انجام تحقیقات رسمی بگیرد، چندان تعجب آور نخواهد بود.

یکی از سخنگویان آمازون گفت که این شرکت «در بررسی ادغام با تنظیم‌کننده‌های مربوطه همکاری می‌کند» و افزود که مصرف‌کنندگان «گزینه‌های زیادی برای انتخاب در هنگام خرید وکیوم دارند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا