اخبار اینترنت

داموس پس از دو روز از اپ استور اپل در چین خارج شد

به گزارش اپ خونه، Damus، یکی از سریع‌ترین گزینه‌های جایگزین توییتر، تنها دو روز پس از تایید اپلیکیشن توسط اپل ، از اپ استور چین خارج شد .

این برنامه که در بالای پروتکل شبکه اجتماعی غیرمتمرکز تحت حمایت جک دورسی اجرا می‌شود، بنا به درخواست سازمان نظارت بر اینترنت کشور، از اپ استور چین حذف شد زیرا «شامل محتوایی است که در چین غیرقانونی است».

غیرمتمرکز بودن به این معنی است که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که تصمیم بگیرد چه کسی می تواند در پلتفرم شرکت کند یا چه چیزی بگوید.

این امر در ابتدا فرآیند تأیید Damus را دشوار کرد، زیرا اپل به سرویس‌ها نیاز دارد که مکانیزمی برای پرچم‌گذاری محتوای اعتراضی داشته باشند، اما Damus در نهایت راهی برای ثبت نام در فروشگاه App اپل در ۱ فوریه ابداع کرد .

ماهیت غیرمتمرکز این اپلیکیشن بدون شک منجر به معرفی کوتاه مدت آن در چین شد، جایی که اطلاعات تحت کنترل شدید دولت است.

شبکه‌های اجتماعی که به طور قانونی در چین فعالیت می‌کنند، همگی دارای ابزارهای سانسور هستند تا محتوای غیرقانونی یا اطلاعات ممنوع شده توسط مقامات را حذف کنند. ناشناس بودن وجود ندارد زیرا ثبت نام کاربر به هویت واقعی افراد مرتبط است.

این مرجع توزیع Damus را در کشور از طریق اپ استور قطع کرده است. اما به نظر می رسد دسترسی تا کنون دست نخورده است.

کسانی که قبلاً Damus را در تلفن های خود دارند، همچنان می توانند از تاریخ ۳ فوریه، بدون نیاز به دور زدن دیوار آتش بزرگ، سیستم سانسور کشور که وب سایت های خارجی خاص را مسدود یا کند می کند، پست ها را مشاهده کرده و در مورد آنها نظر بدهند.

Nostr به گونه‌ای ساخته شده است که از طریق «رله‌ها» در برابر سانسور مقاوم باشد، نوعی شبکه که مسئول دریافت پست‌ها و توزیع آن‌ها بین شرکت‌کنندگان شبکه است.

کاربران می‌توانند پست‌های خود را در چند رله منتشر کنند و فقط در رله‌هایی که به آن وصل می‌شوند، محتوا را می‌بینند. بنابراین اگر یک رله سانسور شده باشد، می توانند محتوای خود را از طریق دیگری ارسال کنند.

اما داشتن شبکه های رقیب تأثیرات شبکه پلتفرم را نیز تضعیف می کند، به این معنی که Damus واقعاً جایگزین ایده آل توییتر نیست.

فرانک هو، مدیر عامل در آزمایشگاه ByteTrade ، یک استارت آپ زیرساخت وب ۳ که توسط صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر SIG آسیا حمایت می شود ، می گوید: «این بیشتر شبیه یک گروه خبری، گروه علاقه مند یا باشگاه طرفداران است .»

«کاربران می‌توانند رله‌ها را انتخاب کنند و باید از کدهای آنجا تبعیت کنند. رله ها با هم رقابت می کنند و صاحبان رله نیز رقابت می کنند. بر اساس این رقابت، سازندگان می‌توانند انجمن‌های مختلفی را بسازند – پولی یا رایگان، سانسور شده یا بدون سانسور، که طرفداران اینفلوئنسرها یا ستاره‌های پورن را هدف قرار می‌دهند. این یک بازار آزاد مبتنی بر رله است.»

آیا راهی برای مسدود کردن تک تک رله ها وجود دارد؟ هو معتقد است که سانسور Damus، که بر روی “سرورهای متمرکز چندگانه” به جای یک زیرساخت “کاملاً غیرمتمرکز” اجرا می شود، چالش برانگیز خواهد بود.

اکنون حدود ۳۰۰ رله دارد و مردم می‌توانند رله‌های خود میزبان بسازند، بنابراین خاموش کردن آن بسیار دشوار است.

جالب است که ببینیم استفاده از این اپلیکیشن در چین طی چند هفته آینده چگونه تغییر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا