اخبار اینترنت

دولت ایالات متحده کمپین فشار خود را علیه TikTok افزایش می دهد

به گزارش اپ خونه، دولت بایدن در حال تشدید کمپین فشار خود علیه TikTok است و تهدید می کند که در صورت عدم جدایی این شرکت از مالکیت چینی، محبوب ترین برنامه جهان را ممنوع می کند.

نگرانی‌های عمومی دولت فعلی در مورد این اپلیکیشن پرطرفدار در روزهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وال استریت ژورنال این هفته گزارش داد که دولت ایالات متحده دوباره به دنبال جدا کردن این برنامه از صاحبان چینی آن است و خواستار فروش آن از طریق کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) است.

TikTok با این استدلال که راه حل پیشنهادی نگرانی های دولت ایالات متحده را برطرف نمی کند، از تقاضای جدید کاخ سفید عقب نشینی کرد.

TikTok ادعا می‌کند که ژست غیرمعمول خود این شرکت در خودتنظیمی – انجام ممیزی توسط غول فناوری مستقر در ایالات متحده، اوراکل ، در میان سایر اقدامات – وضوح بیشتری را ارائه می‌دهد.

مورین شاناهان، سخنگوی TikTok گفت:

«اگر هدف حفاظت از امنیت ملی باشد، واگذاری مشکل را حل نمی‌کند: تغییر مالکیت هیچ محدودیت جدیدی بر جریان داده یا دسترسی ایجاد نمی‌کند. بهترین راه برای رسیدگی به نگرانی‌ها در مورد امنیت ملی، حفاظت شفاف و مبتنی بر ایالات متحده از داده‌ها و سیستم‌های کاربران ایالات متحده، با نظارت، بررسی و راستی‌آزمایی قوی شخص ثالث است که ما در حال حاضر در حال اجرای آن هستیم.»

این برنامه که به عنوان پروژه تگزاس شناخته می شود، بخشی از تهاجم جادویی TikTok در ایالات متحده است که به دنبال شفاف و پاسخگو بودن عملیات این شرکت در ایالات متحده است.

این کمپین با حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه زیرساختی و سازماندهی مجدد شرکت برای ایجاد دیوار آتش بین تجارت ایالات متحده و مالکیت چینی آن همراه است.

در مصاحبه ای با ژورنال، شو زی چو، مدیر عامل TikTok، استدلال کرد که پروژه تگزاس داده های ایالات متحده را خارج از دسترس دولت چین قرار می دهد.

او از پاسخ دادن به این سوال که آیا بنیانگذاران شرکت مادر TikTok، آماده واگذاری هستند، خودداری کرد.

چو در این مصاحبه گفت: “من از بازخورد در مورد خطر دیگری که ما در مورد آن صحبت می کنیم که توسط این مورد بررسی نمی شود، استقبال می کنم.تاکنون چیزی نشنیده ام که واقعاً با این حل نشود.”

حماسه امنیت ملی TikTok در زمان دولت ترامپ آغاز شد. تهدیدهای کاخ سفید ترامپ علیه این شرکت در نهایت به طرحی برای وادار کردن TikTok به فروش عملیات ایالات متحده خود به Oracle در اواخر سال ۲۰۲۰ ختم شد.

در آن زمان، TikTok همچنین پیشنهاد خرید مایکروسافت را رد کرد، اما در نهایت به اوراکل نیز نفروخت.

این قرارداد با روی کار آمدن بایدن در سال بعد به مدت نامعلومی متوقف شد که نتیجه تغییر اولویت‌های کاخ سفید و چالش‌های موفقیت‌آمیز دادگاه توسط شرکت مادر TikTok، ByteDance بود.

سال گذشته، رابطه عجیب و غریب TikTok با اوراکل صفحه جدیدی را باز کرد و این شرکت اطلاعات کاربران مستقر در ایالات متحده را به سرورهای داخلی اوراکل منتقل کرد .

تقریباً در همان زمان، یک داستان انفجاری از BuzzFeed بحث‌های داخلی TikTok را مستند کرد که در آن کارمندان چینی اعتراف کردند که دسترسی آزاد به داده‌های کاربران آمریکایی دارند – گزارشی که برخلاف اطمینان‌های شرکت بود.

از آن زمان، دولت بایدن نگرانی‌های خود را در مورد اپلیکیشن چینی پرطرفدار، که جهان را در معرض طوفان قرار داده و متصدیان رسانه‌های اجتماعی مستقر در ایالات متحده را برکنار کرده است، ابراز کرده است.

 امیلی بیکر وایت، که تعدادی داستان روشن درباره TikTok و نگرانی‌های امنیت ملی منتشر کرده است، گزارش داد که FBI و وزارت دادگستری هر دو در حال تحقیق از این شرکت به دلیل نگرانی‌هایی هستند که روزنامه‌نگاران آمریکایی را زیر نظر گرفته است .

بریتانیا همچنین ممنوعیت TikTok را برای دستگاه های دولتی اعلام کرد – اقدامی که دولت ایالات متحده قبلاً اجرا کرده بود.

در ماه‌های اخیر، برخی از کالج‌های مستقر در ایالات متحده نیز با پیروی از دستورالعمل‌های صادر شده توسط دستورات اجرایی سطح ایالتی که برنامه را محدود می‌کند، از این روش پیروی کرده‌اند.

در یک جلسه استماع اطلاعاتی اخیر در سنا، کریس رای، مدیر FBI، نگرانی های خود آژانس خود را در مورد این برنامه و پیوندهای آن با یک کشور مستبد با روابط خصمانه فزاینده ای با Wray ایالات متحده ابراز کرد و اعتقاد خود را تأیید کرد که دولت چین می تواند عملیات TikTok ایالات متحده را مجبور به ارائه آن کند.

کنترل نرم افزار، که میلیون ها آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این اتفاق بیفتد، Wray استدلال می‌کرد که ممکن است «نشانه‌های بیرونی» وجود نداشته باشد که نشان دهد برنامه اصلاً به خطر افتاده است.

رای گفت: “چیزی که در کشور ما بسیار مقدس است – تفاوت بین بخش خصوصی و بخش دولتی – این خطی است که در نحوه عملکرد وجود ندارد.”

احتمالاً زمان تلاش‌های جدید دولت بایدن برای هشدار درباره TikTok تصادفی نیست. هفته آینده، مدیر عامل TikTok، شو زی چو، در مقابل کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان شهادت خواهد داد که اولین بار است که مدیر اجرایی در مقابل کنگره حضور می یابد.

به گفته کمیته کنونی تحت رهبری جمهوری‌خواهان، جلسه استماع، که برای ۲۳ مارس برنامه‌ریزی شده است، «روش‌های حفظ حریم خصوصی مصرف‌کنندگان و امنیت داده‌ها، تأثیر پلتفرم بر کودکان و رابطه آن‌ها با حزب کمونیست چین» را بررسی خواهد کرد.

کتی مک موریس راجرز، رئیس کمیته گفت: «آمریکایی‌ها سزاوار این هستند که بدانند این اقدامات چگونه بر حریم خصوصی و امنیت داده‌هایشان تأثیر می‌گذارد، و همچنین چه اقداماتی را TikTok انجام می‌دهد تا فرزندانمان را از آسیب‌های آنلاین و آفلاین ایمن نگه دارد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا