اخبار اینترنت

سیستم بازی Dungeons & Dragons با ۴۰۳ صفحه اکنون تحت مجوز Creative Commons است

به گزارش اپ خونه، اکنون رسمی است: Dungeons & Dragons تحت مجوز Creative Commons است.

کایل برینک، تهیه کننده اجرایی Dungeons & Dragons، در یک پست وبلاگ نوشت، این بازی محبوب نقش آفرینی رومیزی را “رایگان برای هر کاربری در دسترس قرار می دهد.”

همین چند هفته پیش، این نتیجه غیرممکن به نظر می رسید. حدود یک ماه پیش، Wizards of the Coast (WoTC) – ناشر Dungeons & Dragons و یکی از شرکت‌های تابعه Hasbro – سندی را با مجوز بازی باز جدید (OGL) برای تولیدکنندگان برتر محتوای Dungeons & Dragons ارسال کرد و از آنها خواست تا آنچه را امضا کنند.

آنها “OGL 1.1” را نامیدند. OGL موجود، که از سال ۲۰۰۰ در حال اجرا بود، این امکان را برای سازندگان شخص ثالث فراهم کرد تا از سیستم گسترده بازی برای فروش کتاب‌های طلسم، ماژول‌ها، میزهای مجازی (VTTs) و سایر محتوایی که به بازی کمک کرده‌اند استفاده کنند.

موفقیت بزرگی که امروز است. اما شرایط خاص در سند به روز شده ادامه فعالیت این مشاغل مستقل را غیرممکن می کرد. برخی از سازندگان در اعتراض به این سند فاش کردند و شرایط غارتگرانه آن را افشا کردندکه جامعه هواداران پرکار را خفه می کند.

بیش از ۷۷۰۰۰ سازنده و طرفدار نامه ای سرگشاده علیه این تغییرات امضا کردند و برخی تا آنجا پیش رفتند که اشتراک خود را در D&D Beyond ، یک پلتفرم آنلاین برای بازی، لغو کردند.

در نهایت، WoTC اعتراف کرد که آنها ” یک ۱ رول کردند ” یا به عبارت دیگر، خیلی بد به هم ریختند.

هفته گذشته، وقتی برینک اعلام کرد که شرکت در حال برنامه ریزی برای انتشار مواد بازی تحت مجوز Creative Commons است، طرفداران خوشایند غافلگیر شدند.

اما پس از دریافت بازخورد از بیش از ۱۵۰۰۰ طرفدار، Dungeons & Dragons به طور رسمی سیستم بازی را تحت این مجوز ملایم و در تمام ۴۰۳ صفحه شکوه خود منتشر کرد.

این شرکت حتی نگرانی‌هایی را در مورد اینکه چگونه پیشنهاد اولیه Creative Commons در هفته گذشته بر VTTها یا نرم‌افزارهایی که امکان اجرای TTRPG از راه دور را برای مردم امکان‌پذیر می‌کند و تأثیر می‌گذارد، پرداخت.

در حال حاضر، WoTC حتی از این مقررات عقب نشینی کرده است، در حالی که OGL اصلی را نیز در حال اجرا نگه داشته است.

برینک در پست وبلاگ امروز خود نوشت:

«این مجوز Creative Commons محتوا را به صورت رایگان برای هر کاربری در دسترس قرار می دهد . ما آن مجوز را کنترل نمی کنیم و نمی توانیم آن را تغییر دهیم یا لغو کنیم. به گونه ای باز و غیرقابل برگشت است که نیازی به قبول حرف ما ندارد. و باز بودن آن به این معنی است که نیازی به سیاست VTT نیست. قرار دادن [سند مرجع سیستم] تحت مجوز Creative Commons یک درب یک طرفه است. راه برگشتی نیست.»

همانطور که مشخص است، جوامع طرفداران وقتی با هم جمع می شوند می توانند کارهای زیادی انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا