موبایل

شکایت اپل و آمازون به اتهام تبانی برای افزایش قیمت آیفون و آیپد در ایالات متحده

اپل و آمازون روز چهارشنبه در یک شکایت ضد انحصار متهم شدند که با حذف تقریباً سایر فروشندگان محصولات جدید اپل از وب سایت آمازون، برای افزایش قیمت آیفون و آیپد توطئه کردند.

دعوای دسته جمعی پیشنهادی در دادگاه فدرال سیاتل با توافقی که در ژانویه ۲۰۱۹ اجرایی شد، مخالفت کرد که بر اساس آن اپل به آمازون تا ۱۰ درصد تخفیف برای محصولاتش می داد، در ازای آمازون اجازه می داد تنها هفت نفر از ۶۰۰ فروشنده در پلتفرم خود باقی بمانند.

بر اساس این شکایت، آمازون پس از اینکه قبلاً تعداد محدودی از محصولات اپل را عرضه کرده بود، به فروشنده غالب آیفون‌ها و آی‌پدهای جدید در وب‌سایت خود تبدیل شد.

در این شکایت آمده است که قیمت‌ها بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت، در حالی که اپل قیمت‌هایی را که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی اعمال می‌کرد تثبیت کرد. تخفیف های ۲۰ درصدی یا بیشتر که زمانی رایج بود، دیگر وجود ندارد.

در این شکایت آمده است: ایجاد موانع برای ورود رقبا و افزایش قیمت ها در پی حذف آنها دقیقاً همان رفتاری است که کنگره برای جلوگیری از آن قوانین ضد انحصار وضع کرده است. پرونده باز و بسته است».

اپل و آمازون بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. مجموع درآمد محصول اپل مستقر در کوپرتینو، کالیفرنیا و آمازون مستقر در سیاتل در سه ماهه سوم امسال به بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار (تقریباً ۱۰.۲ لک کرور) رسید.

شکایت روز چهارشنبه شامل ساکنان ایالات متحده می شود که از ژانویه ۲۰۱۹ آیفون و آی پد جدید را در آمازون خریداری کرده اند.

این سازمان به دنبال خسارات سه گانه نامشخص، بازپرداخت و پایان دادن به به اصطلاح “بایکوت گروهی” شرکت ها است.

شاکی نامبرده، استیون فلوید از ویلیام اسپورت، پنسیلوانیا، گفت که او ۳۱۹.۹۹ دلار (تقریباً ۲۶۰۰۰ روپیه) برای آی پد جدیدی که از آمازون در وب سایت شرکت خریداری کرده است، پرداخت کرده است و از فرصتی برای پرداخت کمتر به دلیل خفه شدن رقابت محروم شده است.

ماه گذشته، یک دادگاه اداری ایتالیا جریمه ۱۷۳.۳ میلیون یورویی (تقریباً ۱۴۲۰ کرور) را علیه اپل و آمازون توسط رگولاتور ضد تراست ایتالیا به اتهام تبانی قیمتی لغو کرد.

پرونده فلوید علیه Amazon.com Inc و همکاران، دادگاه منطقه ای ایالات متحده، ناحیه غربی واشنگتن، شماره ۲۲-۰۱۵۹۹ است.

© تامسون رویترز ۲۰۲۲


اپل این هفته آی‌پد پرو (۲۰۲۲) و آی‌پد (۲۰۲۲) را در کنار تلویزیون اپل جدید عرضه کرد. ما آخرین محصولات این شرکت را به همراه بررسی آیفون ۱۴ پرو در Orbital، پادکست Gadgets 360 مورد بحث قرار می دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا