اخبار کسب و کارها

فلیسیس در سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ معاملات مالی انجام داد، زیرا برخی از آنها همچنان در حال افزایش بودند و می‌گوید پشیمان نیست

به گزارش اپ خونه، Felicis ، یک شرکت سرمایه گذاری ۱۷ ساله مستقر در سانفرانسیسکو و منلو پارک ، اعلام کرد که نهمین صندوق اصلی خود را با ۸۲۵ میلیون دلار بسته است، در مقایسه با صندوق اصلی ۶۰۰ میلیون دلاری که در تابستان ۲۰۲۱ اعلام کرد.

این وسیله نقلیه کل دارایی های شرکت تحت مدیریت را دقیقاً به ۳ میلیارد دلار رساند و جمع آوری آن فقط سه ماه طول کشید.

این یک شاهکار در بازار فعلی است، اما جوانا روپ، مدیر سهام خصوصی در دانشگاه شیکاگو – که از شرکای محدود فلیسیس است – پیشنهاد می کند که آن را به اعداد خلاصه می کند و در بیانیه ای گفت که فلیسیس دارد.

نتایج قوی برای وقف به دست آورد. (برخی از خروجی های Felicis شامل IPO های Shopify، Adyen، Recursion و Matterport، به همراه خریدهایی مانند فروش Credit Karma به Intuit و فروش Fitbit در سال ۲۰۲۱ به Google پس از اولین بار عرضه عمومی در سال ۲۰۱۵ است.)

سوال این است که آیا بازگشت فلیسیس در سال های آینده به همان اندازه قوی به نظر می رسد؟ جدیدترین صندوق آن به شدت در کف‌ترین بازار ثبت شده از نظر دلار سرمایه‌گذاری شده و ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری شد.

سرمایه گذار Chamath Palihapitiya ترس بسیاری از سرمایه گذاران نهادی را در کنفرانس سرمایه گذاری اخیر خلاصه کرد و گفت:

“علیرغم مقدارهای متوالی سرمایه که استارت آپ ها در طول همه گیری همه گیر جمع آوری کردند و خزش ارزش گذاری متعاقب آن از آن لذت بردند، این به چیزی ترجمه نمی شود. پول واقعی این است که [VCها] قرار است پس بگیرند.”

آیدین سنکوت، بنیانگذار شرکت، در مصاحبه ای گفت که او نگران نیست و پیشنهاد کرد که بهترین بازده برای فلیسیس ممکن است هنوز در راه باشد، در درجه اول به دو دلیل:

اولا، اگرچه شرکای شرکت پول زیادی را در یک بازه زمانی کوتاه وارد بازار کردند، اما بیشتر آن را در شرکت‌های مرحله اولیه سرمایه‌گذاری کردند.

یکی از اینها Prenuvo است، یک استارت آپ مستقر در Redwood City، کالیفرنیا، که جایگزینی برای تصویربرداری رزونانس مغناطیسی سنتی ایجاد کرد که می تواند برای غربالگری و تشخیص بیش از ۵۰۰ بیماری، از جمله اکثر تومورهای جامد در مرحله ۱، و در پاییز گذشته استفاده شود.

راند ۷۰ میلیون دلاری سری A را که فلیسیس رهبری می کرد، جمع آوری کرد .

دیگری Meilisearch، خالق چهار ساله مستقر در پاریس است که پشت یک پروژه موتور جستجوی منبع باز به همین نام قرار دارد و پاییز گذشته یک دور سری A 15 میلیون دلاری را به رهبری فلیسیس بسته بود.

Senkut می‌گوید: «وقتی کمی زودتر کج می‌شوید، اندازه چک‌ها به‌طور متوسط ​​کمی بیشتر کاهش می‌یابد و شما [شرکت بیشتری را] در معامله دریافت می‌کنید».

فلیسیس همچنین روی برندگان شرط می‌بندد، او اصرار می‌کند، و در تجربه‌اش، اگر روی اسب‌های مناسب شرط‌بندی کنید، قیمت «ورودی» مهم نیست.

سنکوت می‌گوید: «افرادی که فقط به ارزیابی‌ها نگاه می‌کنند، بخش بزرگی از معادله را از دست می‌دهند. او می افزاید: “نقطه ورود مهم است، اما این شرکت هایی است که انتخاب می کنید و اینکه آیا آنها خارج می شوند یا نه.»

او خاطرنشان می‌کند که وقتی فلیسیس در سال ۲۰۱۴ در معامله‌ای ۱۰۰ برابر درآمد سرمایه‌گذاری کرد، «همه فکر می‌کردند که ما دیوانه هستیم»، اما او ادامه می‌دهد، «درآمد شرکت از آنجا ۱۰۰۰ برابر شد.»

این معامله سرمایه‌گذاری در شرکتی بود که به با ارزش‌ترین شرکت خصوصی استرالیا تبدیل شد، Canva، که در پاییز ۲۰۲۱ توسط سرمایه‌گذاران ۴۰ میلیارد دلار ارزش داشت، اگرچه یکی دیگر از بزرگترین سرمایه‌گذاران Canva، Blackbird، ارزش خود را از این شرکت کاهش داد.

شرکت‌های دیگری که اخیراً چک‌های بزرگی را از Felicis جذب کرده‌اند – و شرکت Senkut پیشنهاد می‌کند که دوباره آن را بنویسد – عبارتند از Supabase، یک شرکت دو ساله پایگاه داده منبع باز به‌عنوان سرویس (DBaaS) مستقر در Pleasanton در کالیفرنیا.

که ۸۰ میلیون دلار از بودجه سری B به رهبری فلیسیس در ماه می سال گذشته جمع آوری کرد . Weights & Biases ، یک شرکت عملیات یادگیری ماشین ۴.۵ ساله مستقر در سانفرانسیسکو که در پاییز ۲۰۲۱ ۱۳۵ میلیون دلار بودجه سری C به رهبری فلیسیس جمع آوری کرد.

 Runway ML ، یک سازنده نرم‌افزار ویرایش ویدیوی مستقر در نیویورک، چهار ساله که یکی از دو استارت‌آپ مدل محبوب تبدیل متن به تصویر هوش مصنوعی Stable Diffusion است و ۵۰ میلیون دلار از بودجه سری C به رهبری فلیسیس در دسامبر است.

در واقع، در مکالمه، Senkut با افتخار از شایستگی‌های هر یک صحبت می‌کند، به عنوان مثال، در مورد Runway می‌گوید که این دقیقاً نوعی سرمایه‌گذاری است که فلیسیس دوست دارد، زیرا «خالق اصلی IP» است که بر روی آن ساخته شده است، و پایگاه بزرگ و رو به رشدی از مشتریان، از جمله انواع شرکت های Fortune 500 که در حال حاضر از فناوری آن مانند “Late Show with Stephen Colbert” CBS و New Balance استفاده می کنند.

اینکه آیا شرکت‌ها بازدهی را که فلیسیس انتظار دارد تولید می‌کنند، احتمالاً سال‌ها طول خواهد کشید.

در عین حال، انتظار بیشتری از تیم داشته باشید، که جدیدترین اضافه شدنش خاویر سولترو، شریک سرمایه‌گذاری ارشد است که قبلاً شرکت‌هایی را به VMware و مایکروسافت می‌فروخت و اخیراً کسب‌وکارهای همکاری Google را به‌عنوان معاون و GM Google Workspace اداره می‌کرد.

Senkut می‌گوید گفتن اینکه شما نسبت به هزینه‌ها آگاه هستید “به نظر هوشمندانه به نظر می‌رسد و برای برخی از LPها باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشند.”

“اما وقتی در شرکتی سرمایه گذاری می کنید که یک در ۱۰۰۰۰ است” از نظر پتانسیل آن، نمی توانید نگران ارزش گذاری باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا