استارتاپ

مطمئناً نیازی به تکرار سال گذشته نداریم

به گزارش اپ خونه، هفته گذشته، گزارش وضعیت فین تک ۲۰۲۲ CB Insights را بررسی کردیم . ما قبلاً در مورد اینکه بودجه فین‌تک نه تنها کاهش یافته، بلکه به شدت کاهش یافته است، بحث کرده‌ایم.

در عوض، من برخی از یافته‌های خاص آن گزارش را برجسته می‌کنم که برایم برجسته بود و قبلاً در مورد آنها ننوشته بودم.

بودجه وام های دیجیتال در سال ۲۰۲۲ با ۵۳ درصد کاهش به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسید. دلار افزایش یافت و حجم معاملات در سه ماهه چهارم به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ کاهش یافت – با ۱.۶ میلیارد دلار جمع آوری در ۱۲۱ معامله. این کاهش بزرگ حتی نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ است که در آن شاهد افزایش ۵.۳ میلیارد دلاری از ۱۹۸ معامله بودیم.

حدس زدن اینکه چرا اینطور بوده خیلی سخت نیست. در سال ۲۰۲۲، شاهد افزایش تورم و نرخ بهره بودیم و استارت‌آپ‌هایی با استانداردهای ضعیف پذیره نویسی بدون شک با افزایش معوقات و نکول‌ها بهای آن را پرداخت می‌کنند.

بنابراین وقتی سرمایه‌گذاران به این فکر می‌کنند که پول خود را کجا بگذارند، بعید است که استارت‌آپ‌های وام‌دهنده دیجیتال در فهرست‌هایشان قرار بگیرند.

اما حدس بزنید کجا شاهد کاهش بیشتر بودجه بودیم؟ بله بانکداری. بر اساس گزارش CB Insights، منابع مالی بانکی در سطح جهانی ۶۳ درصد یا تقریباً دو سوم کاهش یافت.

در تمام سال ۲۰۲۲، استارت آپ های بانکی ۹.۴ میلیارد دلار از طریق ۲۹۹ معامله جذب کردند. این در مقایسه با ۲۵.۳ میلیارد دلار جمع آوری شده از ۴۴۷ معامله در سال ۲۰۲۱ است.

در سال‌های اخیر بانک‌های رقیب زیادی متولد شده‌اند، جای تعجب نیست که آن بخش بیش از حد اشباع شده است. حدس این است که در سال ۲۰۲۳ و پس از آن شاهد بقای واقعی بهترین ها خواهیم بود.

هک، حتی دکاکورن چیم هم با مشکل مواجه شده است، همانطور که دور اخراجش در سه ماهه چهارم نشان می دهد.

در همین حال، پرداخت‌ها همچنان محبوب فضای فین‌تک هستند، با بخش پیشرو در کل بودجه و معاملات در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲. حدود ۳.۴ میلیارد دلار از ۱۸۸ معامله در فضای پرداخت در سه ماهه چهارم جمع‌آوری شد – تقریباً دو برابر ۱.۸ میلیارد دلار جمع‌آوری شده در ۶۲ سال. معاملات استارت آپ های بانکی در همین دوره سه ماهه. با توجه به اینکه کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان بیشتری تصمیم می‌گیرند برای چیزها به صورت دیجیتالی پرداخت کنند، حتی در دنیای پس از همه‌گیری، این امر چندان تعجب‌آور نیست.

 در نهایت، فناوری ثروت از نظر علاقه سرمایه گذاران نمایش چشمگیری داشته است. شرکت های فناوری ثروت در سه ماهه چهارم ۱.۷ میلیارد دلار از طریق ۱۶۴ معامله به دست آوردند.

 این نشان‌دهنده تلاش بیشتر همه نسل‌ها برای فکر کردن به آینده در مورد پولشان است، نه اینکه فقط برای رضایت کوتاه مدت زندگی کنند.

Anisha Kothapa ، تحلیلگر ارشد فین‌تک CB Insights معتقد است که اعداد بودجه در سال گذشته بیشتر منعکس‌کننده یک اصلاح هستند تا حباب.

البته هنوز معتقدیم فین تک در مراحل اولیه خود است، همچنین فکر می کنیم که مردم در سال ۲۰۲۱ کمی بیش از حد دیوانه و خیلی سریع رفتند و بسیاری از شرکت ها که احتمالاً نباید بودجه می گرفتند این کار را انجام دادند.

بنابراین واقعاً نمی توان گفت که آیا این یک اصلاح است یا حباب. در هر صورت، بیایید امیدوار باشیم که سال ۲۰۲۳ با دقت بیشتر، منیت کمتر و مدل‌های تجاری بادوام‌تر همراه باشد.

مطمئناً نیازی به تکرار سال گذشته نداریم.

اخبار هفتگی

استارت‌آپ فین‌تک محصور شده Bolt هفته گذشته برند جدیدی را معرفی کرد که شامل راه‌اندازی یک کمپین چندرسانه‌ای با تبلیغاتی بود که در Hulu، Peacock، ESPN، ABC، NBC، و شبکه‌های دیگر پخش می‌شود و همچنین یک تولیدکننده میم «برای هر کاربر اینترنتی» بود .

به گفته سخنگوی این شرکت به زودی یک کمپین تاثیرگذار راه اندازی خواهد کرد که در آن سازندگان با ساختن روایت هایی پیرامون #شاپرگنجرهای خود (عروسک های سفارشی شده برای شخصیت های منحصر به فرد خریداران خود) در دنیای مینیاتوری خود به #dolltok خواهند رفت.

AdAge حدس می‌زند که استارت‌آپ فین‌تک در تلاشی برای «ارتباط با Gen Z» از میم‌ها استفاده می‌کند.

پلتفرم تجارت خرده‌فروشی رابین‌هود در حال راه‌اندازی یک برند رسانه‌ای مستقل به نام شروود است که توسط سردبیر پیشکسوت فناوری و کارآفرین رسانه، جاشوا توپولسکی رهبری می‌شود.

این نهاد بر اساس موفقیت خبرنامه بازارهای روزانه محبوب Robinhood به نام Snacks استوار خواهد شد و به عنوان ابزار برندسازی و جذب مشتری عمل خواهد کرد.

شروود مدیا به‌عنوان یک LLC مستقل راه‌اندازی شده است که به عنوان زیرمجموعه Robinhood وجود خواهد داشت، تا حدی برای اطمینان از اینکه محتوای تولید شده در شروود از نظر سردبیری مستقل باقی بماند.

Snafus ممکن است حتی زمانی اتفاق بیفتد که مدیران فعلی و فین تک‌ها شریک شوند. شارلوت آبزرور گزارش می‌دهد :

« بانک آمریکا در روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه) در معاملات آنلاین از طریق Zelle با تاخیر مواجه شد ، اما این مشکلات تا بعد از ظهر برطرف شد. در ردیاب قطعی DownDetector.com، مشتریان خشمگین به دلیل مشکلات شبکه پرداخت دیجیتال، کمبود وجوه و موجودی منفی غیرمنتظره را گزارش کردند.»

چگونه استارت‌آپ‌های فین‌تک می‌توانند از زمستان VC دوام بیاورند؟ پیتر هزلهورست، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل استارتاپ BaaS Synctera ، نظرات خود را در این مقاله TC+ در اینجا به اشتراک می گذارد .

گزارش CFO Dive :

” nCino مستقر در ویلمینگتون NC اعلام کرد که مدیر مالی دیوید رودو از ۳۱ ژانویه ارائه دهنده بانک ابری را ترک می کند زیرا طبق بیانیه مطبوعاتی چهارشنبه و یک شرکت، این شرکت حدود ۷ درصد از نیروی کار خود یا ۱۱۷ کارمند خود را اخراج خواهد کرد. سخنگو گرگ اورنشتاین، مدیر ارشد توسعه و استراتژی شرکت، به کرسی مالی آن منتقل خواهد شد.”

بر اساس این توییت ، نیهار بابا از وارتون خارج شده است تا به شرکت سرمایه گذاری Better Tomorrow Ventures متمرکز بر فین تک به عنوان مدیر اصلی بپیوندد . طبق نمایه لینکدین او، او از ماه مارس گذشته شریک سرمایه گذاری در آنجا بوده است .

“هر کسی که اخیراً سعی کرده یک ماشین جدید بخرد از این موضوع قدردانی خواهد کرد. Upstart که به صورت عمومی معامله می شود، یک بازار وام دهی هوش مصنوعی (AI)، دو برنامه کاربردی جدید را به پلتفرم خرده فروشی خودکار خود اضافه کرده است – امور مالی دیجیتال و فروش آنلاین – تا به نمایندگی ها «تجربه بی نقص آنلاین تا خرید خودرو در فروشگاه، از جستجو تا امضای قرارداد» را ارائه دهد. “

میزگرد اخیر در میان VCs مرسدس بنت از شرکای Lightspeed Venture ، ویکتوریا تریگر از Felicis Ventures و Jillian Williams از Cowboy Ventures که توسط سردبیر TC و بنیانگذار StrictlyVC، Connie Loizos برگزار شد، به تعدادی از موضوعات داغ در دنیای فین‌تک پرداخت.

همانطور که Connie می‌نویسد: «اگر شما یک بنیان‌گذار، سرمایه‌گذار یا تنظیم‌کننده فین‌تک هستید، ممکن است بخواهید مکالمه کاملی را دنبال کنید – که همچنین به مقررات، استعدادها در صنعت و ارزهای دیجیتال در ویدیوی پیوند داده شده در اینجا اشاره می‌کند.»

اریک نیوکامر، روزنامه‌نگار فناوری بسیار با استعداد، پس از خرید ۱۷۵ میلیون دلاری استارت‌آپ و سپس متهم کردن مدیر عامل شرکت چارلی جاویس به «کمک به تقلبی کردن میلیون‌ها مشتری» همچنان «از تصمیم جی‌پی مورگان مبنی بر عمومی شدن و شکایت از بنیانگذار شرکت وام دانشجویی فرانک» شگفت زده است .

“در حالی که من جی پی مورگان را به دلیل پاسخگویی یک کلاهبردار ادعایی تحسین می کنم، بانک مطمئناً بسیار احمقانه به نظر می رسد زیرا قبل از خرید شرکت متوجه نشده است که بسیاری از مشتریان فرانک به آن توجه کرده اند. ظاهراً وقیحانه جعل شده است.”

همه این ها باعث می شود اریک بپرسد: ” با شکایت جی پی مورگان از بنیانگذار استارتاپ، آیا سال ۲۰۲۳ سال پاسخگویی خواهد بود؟ ”

بازار عمده فروشی Faire هفته گذشته اعلام کرد که آنچه را که به عنوان ” برنامه ای برای برندها ” توصیف می کند ساخته است تا به برندهای مستقل راهی برای مدیریت تجارت خود – “همه از طریق تلفن هایشان” ارائه دهد.

پس کراوات فین تک چیست؟ یکی از سخنگویان گفت: “با این برنامه برند جدید، مشتریان می توانند سفارشات را از هر کجا و در هر زمان مدیریت کنند – به این معنی که هرگز سفارشی را از دست نخواهند داد و در نتیجه پول بیشتری به دست می آورند.”

گزارش فین تک نیوز فایننس:

شرکت فین تک ترکیه “ Papara . . . [اعلام] راه اندازی بازوی بیمه ای خود. در حال حاضر محصولات بیمه موبایل و حیوانات خانگی فعال هستند و در نیمه اول سال بیشتر عرضه می شوند… این اولین گسترش مجموعه محصولات پاپارا خارج از بانکداری و محصولات مدیریت پول اصلی آن از زمان عرضه شش سال پیش است.

این نشان‌دهنده گام بعدی در ماموریت پاپارا برای تبدیل شدن به یکی از پیشروترین سوپراپلیکیشن‌های مالی اروپا است که تمامی خدمات مالی قابل دسترس و مقرون به صرفه را در یک مکان برای کاربران فراهم می‌کند.”

رابطه بین مدیران فعلی و تازه کارها مدت هاست که یک رابطه پیچیده بوده است. ایان فولی، کاریکاتوریست، شروع فرآیند ادغام و M&A را نشان می دهد که بازار فین تک به طور جدی در اینجا شروع می شود .

کانون توجه در آفریقا، توسط Tage Kene-Okafor

TeamApt فین‌تک نیجریه‌ای با پشتیبانی QED با استفاده از نام محصول شاخص خود، Moniepoint ، که در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یک پلتفرم بانکی آژانس که از دستگاه‌های POS برای برآورده کردن نیازهای مالی مشتریان دارای بانکداری ضعیف و بدون بانک در نیجریه استفاده می‌کند، یک برند جدید ایجاد کرده است.

با این حال، این پلتفرم از آن زمان به یک راه حل کامل بانکداری تجاری تبدیل شده است.

Moniepoint در حالی که هسته بانکداری آژانس خود را حفظ می کرد، به کسب و کارهای کوچکی که هنوز به عنوان نماینده عمل می کنند، ابزارهای بانکی و عملیاتی مانند سرمایه در گردش، وام های توسعه کسب و کار، مدیریت هزینه (کارت های پرداخت تجاری)، راه حل های حسابداری و حسابداری و بیمه را آغاز کرد.

ماهیت رابط Moniepoint بین هزاران کسب‌وکار کوچک و میلیون‌ها مشتری انفرادی، آن را به معروف‌ترین برند TeamApt تبدیل کرده است که شامل یک محصول بانکداری دیجیتال با برچسب سفید برای بانک‌ها و نرم‌افزار سازمانی برای مدیریت مشاغل کوچک می‌شود.

“زمانی که در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کردیم، اساساً زیرساخت های پرداخت پشتیبان را برای بانک ها فراهم می کردیم و به یک تیم مناسب نیاز داشتیم، از این رو TeamApt نام گرفت. از آن زمان، ما به طور قابل توجهی تکامل یافته ایم و راه حل اصلی بانکداری تجاری ما، Moniepoint، به تمرکز اصلی ما و جایی که آینده را می بینیم تبدیل شده است.”

برند Moniepoint نیز بیشترین درآمد را از فین تک کسب کرد. در حال حاضر بیشتر تراکنش‌های POS در نیجریه را با حجم کل پرداخت‌های سالانه (TPV) بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار و پایگاه مشتری بیش از ۶۰۰۰۰۰ کسب‌وکار پردازش می‌کند و این امکان را به آن می‌دهد تا درآمد سالانه خود را در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر کند.

این پلتفرم همچنین اعتباری را راه‌اندازی کرد. ارائه در سال ۲۰۲۲، که قبلاً بیش از ۱.۴ میلیارد دلار وام سرمایه در گردش پرداخت کرده است.

با در نظر گرفتن همه اینها، به راحتی می توان نام تجاری مجدد را مناسب دید. Moniepoint که اکنون یک شرکت مستقر در لندن است، ادعا می کند که سودآور است (از سال ۲۰۲۰ می گوید).

این اولین سرمایه‌گذاری آفریقایی QED در ژوئیه گذشته بود، زمانی که این شرکت متمرکز بر فین‌تک ایالات متحده یک دور قبل از سری C + 50 میلیون دلاری را رهبری کرد که شاهد جهش ارزش Moniepoint به محدوده Soonicorn بود.

فلش‌هایی روی منظره آفریقا که به بالا و پایین اشاره می‌کنند

فلش‌هایی روی منظره آفریقا که به بالا و پایین اشاره می‌کنند

Kwara فین‌تک کنیایی با افزایش ۳ میلیون دلاری بذر، قراردادی برای دستیابی به بیش از ۴۰۰۰ اتحادیه اعتباری امضا کرد.

لینک ۳۰ میلیون دلار جمع آوری می کند تا به بازرگانان کمک کند تا پرداخت های مستقیم بانکی را بپذیرند

پلتفرم وام دهی P2P PeopleFund 20 میلیون دلار برنامه افزودنی سری C را به رهبری Bain Capital افزایش می دهد

Grazzy می‌خواهد اجازه ندهد مردم از «بدون پول نقد» به عنوان بهانه‌ای برای اجتناب از انعام استفاده کنند

اسپلیترو ۱۲ میلیون دلار برای گسترش عملیات سرمایه گذاری در سهام خانه جمع آوری می کند

Insurtech iLife Technologies مبلغ ۱۷ میلیون دلار جمع آوری می کند

جلویک استارت‌آپ بیمه عمر فقط دیجیتالی، این هفته اعلام خواهد کرد که با سرمایه ۲۵ میلیون دلاری تحت رهبری شرکای سرمایه گذاری AXA با مشارکت سرمایه گذاران فعلی HSCM Ventures، Juxtapose و Munich Re Ventures بسته شده است.

همچنین در تلاش برای گسترش بیمه عمر خود در سراسر کشور، بیمه عمر مسافران تجاری را خریداری کرده است.

این شرکت که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، ادعا می کند که مدت ارائه بیمه عمر آن “تضمین می کند که خانواده بیمه گذار در صورت فوت بیمه گذار، به دریافت درآمد خود ادامه می دهد.”

آخرین دور تأمین مالی شرکت، مجموع سرمایه جذب شده آن را به ۴۵ میلیون دلار می رساند. این پول صرف گسترش تجارت در سراسر کشور، توسعه محصولات بیمه ای جدید و “ادامه راه اندازی راه حل های اختصاصی خود از طریق شرکای استراتژیک” خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا