اخبار اینترنت

ناظر رقابت های فرانسوی گوگل را به دلیل نقض حق نسخه برداری هوش مصنوعی ۲۵۰ میلیون یورو جریمه کرد

به گزارش اپ خونه، گوگل به دلیل نقض قوانین مالکیت معنوی اتحادیه اروپا در نحوه برخورد با ناشران رسانه، از جمله حذف مقالات خبری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بدون مجوز، ۲۵۰ میلیون یورو جریمه شده است.

رگولاتور گوگل را متهم به حذف محتوا از وب‌سایت‌های خبری برای آموزش ربات چت خود Bard (در حال حاضر Gemini) بدون اطلاع ناشران یا مقامات دانست.

گوگل همچنین راهی برای انصراف ناشران ارائه نداد و آنها را از مذاکره در مورد پرداخت منصفانه برای استفاده از داستان‌هایشان مسدود کرد.

این پرونده بخشی از نزاع پنج ساله گوگل و ناشران رسانه ها بر سر استفاده از محتوای آنلاین است.

در سال ۲۰۱۹، رسانه‌هایی از جمله خبرگزاری فرانسه (AFP) چندین شکایت علیه گوگل به دلیل استفاده مجدد از داستان‌های آن‌ها در نتایج جستجو بدون پرداخت هزینه برای آن‌ها مطرح کردند که به گفته آنها بر درآمد تبلیغات آنها تأثیر گذاشت.

دو سال بعد، گوگل قراردادی ۵ ساله را امضا کرد و با خرید اخبار از خبرگزاری فرانسه موافقت کرد.

با این حال، رگولاتور فرانسوی همچنان احساس می‌کرد که گوگل ناشران را مجبور می‌کند تا برای دستیابی به چنین معاملاتی دست به کار شوند و جریمه‌ای ۵۰۰ میلیون یورویی صادر کرد. سپس غول فناوری قول داد که روند پرداخت پاداش برای ناشران را ساده‌تر کند.

همچنین در این مدت از مقالات این ناشران برای آموزش Bard /Gemini استفاده کرده است.

تنها در سال گذشته، صدها صفحه دادخواهی و مقالات بی‌شماری شرکت‌های فناوری را به سرقت آثار هنرمندان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی متهم کردند.

در ماه دسامبر، نیویورک تایمز از مایکروسافت و OpenAI شکایت کرد و آنها را متهم کرد که از میلیون ها مقاله روزنامه بدون مجوز برای کمک به آموزش چت بات ها استفاده کرده اند.

علیرغم قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که هفته گذشته به قانون تبدیل شد ، هنوز هیچ مقرراتی وجود ندارد که به طور خاص از سازندگان حمایت کند، بسیاری از آنها می ترسند که آثارشان بدون اعتبار یا پرداخت هزینه کپی و تکثیر شود.

با این حال، می‌تواند راه‌هایی برای رسانه‌ها وجود داشته باشد که از طریق معاملاتی مانند معامله‌ای که در ماه دسامبر بین Axel Springer و OpenAI امضا شد، درآمد زیادی از رونق هوش مصنوعی به دست آورند .

این قرارداد که ارزش آن ده ها میلیون یورو در سال است، به خالق ChatGPT اجازه می دهد تا از محتوای عناوینی مانند Politico، Bild و Business Insider استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا