» تکنولوژی » همانطور که تبلیغات ChatGPT به شدت بالا می رود، Neeva موتور جستجوی هوش مصنوعی مولد خود را در سطح بین المللی راه اندازی می کند
تکنولوژی

همانطور که تبلیغات ChatGPT به شدت بالا می رود، Neeva موتور جستجوی هوش مصنوعی مولد خود را در سطح بین المللی راه اندازی می کند

بهمن ۲۴, ۱۴۰۱ 1۰5

به گزارش اپ خونه، موتور جستجوی چلنجر Neeva می خواهد «۱۰ پیوند آبی» آشنا را در نتایج جستجو با چیزی مناسب تر برای عصر هوش مصنوعی مدرن جایگزین کند.

در ماه دسامبر، شریدار راماسوامی ، بنیانگذار و مدیر عامل Neeva ، که قبلاً تجارت فناوری تبلیغاتی گوگل را رهبری می کرد ، از هوش مصنوعی پیشرفته و مدل های زبان بزرگ (LLM) انتقاد کرد و خود را در برابر قطار تبلیغاتی ChatGPT قرار داد.

راماسوامی در آن زمان نوشت: «ChatGPT نمی‌تواند داده‌های بلادرنگ یا تأیید واقعیت را به شما بدهد. در ارتقاء های آینده ما، Neeva می تواند.»

به سرعت ژانویه رسید و Neeva رسماً NeevaAI را در بازار ایالات متحده راه‌اندازی کرد که به عنوان «جستجوی واقعی و بی‌درنگ هوش مصنوعی» مطرح شد.

در حالی که قبلاً دسترسی به NeevaAI برای کاربران سراسر جهان از نظر فنی امکان‌پذیر بود، نیاز به کمی دقت در تنظیمات حساب داشت که شامل تغییر اولویت‌های زبان و مکان می‌شد.

با این حال، امروز NeevaAI به طور رسمی در سطح بین المللی برای کاربرانی که وارد سیستم شده اند، از جمله کانادا، بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا عرضه می شود. علاوه بر این، خود موتور جستجوی Neeva (نه NeevaAI) در استرالیا و نیوزلند منتشر خواهد شد.

 یک هفته پس از آن که مایکروسافت با معرفی ChatGPT به موتور جستجوی Bing خود، جنگ موتورهای جستجو را دوباره شعله‌ور کرد و همراه با آن، نوید یک تجربه جستجوی کاملاً بازسازی‌شده را داد، خبر Neeva شنیده شد.

ChatGPT چیست؟

اکثر سال ها را می توان تقریباً با حداقل یک گرایش فناوری فراگیر تعریف کرد. در سال ۲۰۲۲، وب ۳ یکی از کلیدواژه‌های بزرگ در شهر بود، با فناوری‌های فراواژه و فراگیر مماس نیز برای به اشتراک گذاشتن ذهن‌ها به هم می‌خورد.

در حالی که هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد چنین روندهایی به زودی پژمرده خواهند شد، از شش هفته اول سال جدید مشخص است که هوش مصنوعی مولد نقطه بحث بزرگ سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

هوش مصنوعی مولد ، اساساً، فرآیند استفاده از الگوریتم‌ها برای ایجاد (تولید) محتوای جدید را توصیف می‌کند.

فرزند این جنبش ChatGPT است ، یک فناوری به سبک چت بات آموزش دیده بر روی مدل های زبان بزرگ (LLM) که قادر به تولید آثار ترسناک خوب (اما با عیب و نقص ) مانند مقاله ها، اشعار و حتی برنامه های کامپیوتری است.

 OpenAI، یک نهاد تحقیقاتی هوش مصنوعی (AI) تحت حمایت مایکروسافت ،با ChatGPT از زمانی که نمونه اولیه آن برای اولین بار در نوامبر معرفی شد، طوفانی به جهان وارد کرد و برخی معتقد بودند که راه اندازی آن نشانه ورود هوش مصنوعی به جریان اصلی است .

با توجه به اینکه OpenAI قبلاً این سرویس را از طریق اشتراک ممتاز تجاری کرده است ، گوگل قدرتمند هفته گذشته دست به اقدامی زد تا از یک “سرویس آزمایشی هوش مصنوعی مکالمه ای” به نام Bard رونمایی کند که نشان می دهد چگونه هوش مصنوعی می تواند موتورهای جستجو را با قدرت دادن به پاسخ های ترکیبی جمع آوری شده از چندین منبع برای ارائه بیشتر متحول کند.

پاسخ های ظریف به سوالات آنلاین و این همان چیزی است که مایکروسافت در واقع دو روز بعد راه‌اندازی کرد – تجسم کاملاً جدید Bing که توسط نسخه پیشرفته‌تر ChatGPT، سفارشی‌سازی شده برای جستجوی بلادرنگ، پشتیبانی می‌شود.

موتور جستجوی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به جای ارائه لیست پلکانی لینک‌ها، درخواستی را دریافت می‌کند، پاسخ‌ها را اسکن می‌کند و پاسخی مملو از استناد به منابع اصلی ایجاد می‌کند.

موتور جستجوی بینگ جدید با هوش مصنوعی در حال کار

و این، عملاً همان چیزی است که Neeva اکنون یک ماه پس از عرضه در ایالات متحده به بازارهای بین المللی می آورد.

به عنوان یک خلاصه کوتاه، Neeva مستقر در Mountain View، کالیفرنیا، ابتدا یک موتور جستجوی فقط اشتراکی را در بازار داخلی ایالات متحده خود در ژوئن ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد  و بعداً با محدودیت‌های خاص، یک ردیف «پایه» رایگان به ترکیب اضافه کرد.

این شرکت موتور جستجو را در ماه اکتبر به اروپا آورد و از آن زمان آن را به بازارهای دیگری در سراسر جهان عرضه کرد.

نکته اصلی فروش Neeva این است که از طریق تبلیغات کسب درآمد نمی کند و از ردیاب های شخص ثالث از استفاده از داده های شخصی برای نمایش تبلیغات شخصی جلوگیری می کند – Neeva می خواهد از طریق اشتراک های پولی قدیمی و خوب درآمد کسب کند.

یک محیط جستجوی بدون آگهی به این معنی است که کاربران برای رسیدن به پیوندهای ارگانیکی که می‌خواهند، نیازی به پیمایش در نتایج بی‌شمار حمایت‌شده ندارند.

با این حال، ظاهر و احساس اولیه Neeva تقریباً مشابه موتورهای جستجو از قبل از ورود حتی Google به صحنه است – ردیف به ردیف پیوندها به منابع فردی، با چند انحراف زیباشناختی در ترکیب.

Neeva: فقط نتایج جستجوی ارگانیک

اما با NeevaAI، این استارت آپ به دنبال انجام نقش خود در اختراع مجدد جستجو است.

 NeevaAI به راحتی برای سوالاتی مانند ” چرا بیتلز اینقدر بزرگ بودند ؟” یا ” رکورد جهانی ۵k [دویدن] چیست ؟”، پاسخی را از چندین منبع ذکر شده در زمان واقعی ایجاد می کند.

این نقل‌قول‌ها برای جلوگیری از بحث‌های « جعبه سیاه » که بسیاری از فناوری‌های هوش مصنوعی را در بر می‌گیرد، کلیدی هستند.

ایده در اینجا این است که با نشان دادن مردم اطلاعات خود را از کجا تامین می‌کند، این امر نه تنها شفافیت را ارتقا می‌دهد، بلکه به افرادی که محتوایی منتشر کرده‌اند در وب اعتباری را که شایسته آن هستند می‌دهد و شانس آنها را برای ترافیک ارجاع بعدی افزایش می‌دهد.

NeevaAI در عمل 

اما برخی از سوالات به سادگی برای مقابله با آنها مجهز نیست. در این موارد، لینک‌ها و گزیده‌هایی از وب‌سایت‌های آشنا به‌طور پیش‌فرض، پیش‌فرض می‌شود تا کاربران بتوانند آن‌ها را بررسی کنند و خودشان پاسخ را پیدا کنند.

Neeva نتایج عادی را برمی گرداند

در مصاحبه ای راماسوامی برخی از دلایل توسعه NeevaAI را توضیح داد، از جمله اینکه چگونه تصمیم می گیرد چه زمانی و کجا پاسخ ها را از چندین منبع تولید کند.

راماسوامی توضیح داد: «به طور کلی، برای سؤالاتی کار می کند که می توانیم وب سایت های معتبری را پیدا کنیم که به این سؤال پاسخ می دهند.»

بنابراین، بر خلاف بسیاری از نمونه‌های عجیب و غریبی که تاکنون دیده‌ایم ، به عنوان مثال، از ChatGPT که وظیفه نوشتن اشعار به سبک Nick Cave را دارد، NeevaAI در اینجا به شما کمک نمی‌کند.

به همین ترتیب، اگر از آن یک سوال حقه‌بازی بپرسید احتمالاً پاسخی به شما نمی‌دهد و به لیست معمول پیوندهایی که می‌توانید در مورد خودتان تحقیق کنید برمی‌گردد.

راماسوامی ادامه داد: “هدف ما با NeevaAI این بود که – قبل از هر چیز – ایمن باشیم، ما نمی خواهیم چیزهای نادرستی به شما بگوییم. بنابراین ما ایمنی را در نحوه بازیابی (اطلاعات) انتخاب کردیم.”

یک مثال در اینجا ممکن است این باشد که کسی بخواهد از NeevaAI بپرسد که بوریس جانسون چه زمانی به عنوان پادشاه بریتانیا خدمت کرده است، به جای سوال دقیق تر از زمان خدمت او به عنوان نخست وزیر.

این همان سوالی است که به طور بالقوه می تواند هر موتور جستجویی را فریب دهد، زیرا بدون شک صفحاتی در اینترنت وجود خواهند داشت که حاوی تمام کلمات سوال هستند – بنابراین مسئولیت بسیار زیادی بر عهده NeevaAI است تا اطمینان حاصل کند که سوال را می فهمد و به آن پاسخ می دهد.

پاسخ مناسب آن این است که اصلاً پاسخی نمی‌دهد، این همان کاری است که با سؤالاتی انجام می‌دهد که از پاسخ مطمئن نیست.

NeevaAI از پاسخ دادن به یک سوال امتناع می کند

واضح است که پاسخ NeevaAI در اینجا کامل نیست. پاسخ هوشمندانه‌تر – پاسخی که بدون شک انسان ارائه می‌کند – این است که به کاربر بگوییم که بوریس جانسون در واقع پادشاه نبود، اما به عنوان نخست‌وزیر خدمت کرد.

یا حداقل، پاسخ رضایت‌بخش‌تری ایجاد کنید که کاربر را به اصلاح سؤال سوق دهد و این چیزی است که می‌تواند در یک تکرار آینده به NeevaAI بیاید، اگرچه شکل نهایی آن مشخص نیست.

راماسوامی گفت: «اگر سؤال احمقانه‌ای از آن بپرسید، چیزی نمی‌گوید زیرا چیزی در وب وجود ندارد که نشان دهد این درست یا نادرست است. “بنابراین زمانی که پاسخی وجود ندارد، ما از پاسخ دادن خودداری می کنیم. اما ما به زودی آن را برطرف خواهیم کرد.»

حالت بازی

مکالمه TechCrunch با راماسوامی قبل از افشای بزرگ بینگ در هفته گذشته انجام شد، بنابراین گسترش امروز در بازارهای جهانی حس کمی متفاوت با قبل از آگاهی از اینکه مایکروسافت اساساً همین کار را انجام می‌دهد – با میلیاردها دلار بیشتر در بازارهای جهانی است.

در جاهای دیگر، سایر موتورهای جستجو که شروع به کار کرده اند، مسیری مشابه مسیر Neeva را دنبال می کنند.

در ماه دسامبر، You.com با پشتوانه سرمایه‌گذاری، هوشمندهای هوش مصنوعی به سبک ChatGPT مشابه Neeva را راه‌اندازی کرد.

واضح است که Neeva اگر بخواهد در بازاری متمایز شود که شامل شرکت‌های با سابقه میلیارد دلاری و دیگر استارت‌آپ‌های چابک با اهداف مشابه است، کار خود را تمام کرده است.

با این حال، Neeva امیدوار است که رویکرد بدون آگهی‌اش آن‌قدر طرفداران خود را به دست آورد که به طور کلی به عنوان یک موتور جستجو شکوفا شود، در زمانی که جهان به‌طور فزاینده‌ای از بهره‌برداری از داده‌های بزرگ فناوری‌های بزرگ خسته شده است.

امثال You.com هنوز تبلیغاتی ارائه نمی دهد، اما گفته است که ممکن است در آینده تبلیغات “مصون از تجاوز به حریم خصوصی” ارائه دهد.

اما بیش از همه اینها، Neeva با توسعه پشته جستجوی خود، به جای تکیه بر موتور مشابهی که توسط گوگل یا بینگ مایکروسافت استفاده می شود، مانند اکثر رقبای دیگر، روی آینده خود شرط بندی می کند.

با این حال، هیچ یک از اینها به این معنی نیست که Neeva یک موجودیت کاملاً مستقل و خودکفا است. در حالی که به سمت تکیه کامل بر پشته جستجوی خود فشار می آورد، در حال حاضر برای برخی از فعالیت های جستجوی وب به Bing تکیه می کند.

 مخصوصا NeevaAI، راماسوامی تایید کرد که با “شرکت‌های مدل زبان بزرگ” از جمله GPT-3.5 OpenAI و Claude از Anthropic که توسط کارمندان سابق OpenAI تأسیس شده بود، کار می‌کند.

راماسوامی گفت: “ما از آنها برای مواردی مانند تولید داده های آموزشی برای خود استفاده می کنیم، و گاهی اوقات برای کمک به خلاصه ها با آنها تماس می گیریم.”

“اکثر مدل‌هایی که برای NeevaAI استفاده می‌کنیم، متعلق به خودمان هستند – ما آنها را برای کارهای سفارشی مانند پاسخ‌گویی به سؤال یا خلاصه‌سازی از قبل آموزش می‌دهیم یا به دقت تنظیم می‌کنیم.”

Neeva که چهار سال پیش تأسیس شد، حدود ۷۷.۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خطرپذیر از شرکت های سنگین وزن Silicon Valley VC از جمله Sequoia Capital و Greylock گرفته است.

بنابراین، اگرچه در مقابل استارت‌آپ‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت، در میان دیگر استارت‌آپ‌های دارای بودجه خوب قرار دارد، اما دقیقاً بدون دوستان نیست و خودش هم از نظر مالی تامین می‌شود.

صرف نظر از اینکه Neeva به کجا می‌رود، واضح است که سال ۲۰۲۳ در حال شکل‌گیری سال بزرگی برای هوش مصنوعی مولد است، که توسط ابزارهایی مانند جعبه ابزار Shutterstock که اخیراً راه‌اندازی شده برای ایجاد تصاویر استوک بر اساس اعلان‌های متنی نشان می‌دهد.

به طور مشابه، Neeva هیچ برنامه‌ای برای محدود کردن دامنه تلاش‌های هوش مصنوعی خود به بازیابی ساده اطلاعات مبتنی بر موتورهای جستجو ندارد و احتمالاً در آینده به بخش‌های عمودی مرتبط گسترش خواهد یافت.

راماسوامی به شوخی گفت: «ویوک [از بنیانگذار نیوا، ویوک راگوناتان] و من مانند بچه‌های یک مغازه شیرینی‌فروشی هستیم، نمی‌دانیم در مرحله بعد روی چه چیزی کار کنیم. چیزهای بسیار زیادی وجود دارد – چیزهای ساده و طبیعی دنبال می‌شوند. هوش مصنوعی مولد یک جهت است، انجام جستجوی خاص سایت یک جهت فوق العاده جالب دیگر است. اینها چیزهایی هستند که به راحتی در مجاورت کاری هستند که ما انجام می دهیم.»

NeevaAI اکنون به زبان انگلیسی برای کاربرانی که وارد سیستم شده‌اند در طرح‌های رایگان و ممتاز در بریتانیا و کانادا و همچنین تجسم زبان‌های محلی در آلمان، فرانسه و اسپانیا در دسترس است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

گروه نویسندگان

دیدگاهتان را بنویسید

  • ×