استارتاپ

کانو می‌گوید، برادران وارنر آی‌پی عصای هری پاتر ما را تسخیر کرده است

به گزارش اپ خونه، کانو ، استارت‌آپ بریتانیایی تحت حمایت سرمایه‌گذاری که به‌خاطر کیت‌های کامپیوتری و نرم‌افزار خود برای آموزش کدنویسی و مهارت‌های STEM معروف است، برادران وارنر را به کپی کردن یکی از محصولاتش و نقض مالکیت معنوی (IP) متهم کرده است.

محصول مورد بحث، عصای جادویی هری پاتر است که برادران وارنر در ماه اکتبر اعلام کردند و ارسال آن به مشتریان در ایالات متحده و بریتانیا با قیمت ۱۵۰ دلار درست قبل از کریسمس آغاز شد.

کانو که مستقر در لندن است، این هفته برای برادران وارنر ” توقف” صادر کرد که TechCrunch آن را مشاهده کرد و از غول رسانه ای و سرگرمی خواست تا فعالیت های تبلیغاتی و بازاریابی خود را متوقف کند.

در حالی که کانو احتمالاً بیشتر به خاطر رایانه‌های شخصی ماژولار مبتنی بر رزبری پای و ویندوز شناخته می‌شود ، این شرکت دستگاهی شبیه به برادران وارنر عرضه کرد. عصای جدید در سال ۲۰۱۸ بود.

کیت کدنویسی هری پاتر کانو مملو از یک عصای بلوتوث کنترل‌شده با حرکات فیزیکی بود که برای درگیر کردن کودکان از طریق جادوهای کدنویسی، ایجاد تغییر رنگ دیگ‌های روی صفحه یا پرواز پرها، از طریق حرکات مفصل چرخاندن با عصا طراحی شده بود.

سنسورهای مختلفی از جمله شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج را تامین می‌کنند که به عصا کمک می‌کند جهت و حرکت خود را به تبلت یا رایانه‌ای که به آن متصل است منتقل کند.

در سال‌های بعد، کانو می‌گوید که حدود ۱۸۰۰۰۰ واحد از عصای کدنویسی هری پاتر خود را فروخته است، این رقم به ۴۶۰۰۰۰ دستگاه افزایش می‌یابد، اگر محصولات مشابهی را که کانو با ژست‌های کنترل شده با ژست کنترل می‌کند در شراکت با دیزنی در مجموعه‌های جنگ ستارگان و فروزن عرضه کرد.

در حالی که کانو دیگر به طور فعال عصای هری پاتر خود را بازاریابی نمی کند، برخی از شرکای خرده فروشی آن – که قبلاً شامل اپل و تارگت بودند – هنوز آن را می فروشند .

ثبت اختراع

آوریل گذشته، الکس کلاین، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Kano، حق ثبت اختراعی برای سیستم تشخیص حرکت عصا دریافت کرد، که مکانیک اصلی نحوه عملکرد آن را پوشش می‌دهد: کاربر دکمه‌ای را برای شروع تشخیص حرکت نگه می‌دارد و صفحه نمایش یک دنباله مکان‌نما را نشان می‌دهد. همانطور که کاربر عصا را حرکت می دهد تا نشان دهد که چگونه یک طلسم در زمان واقعی انجام می شود.

شایان ذکر است که کانو عصای خود را به عنوان بخشی از شراکت مجوز برند با برادران وارنر، دارنده حقوق هری پاتر، راه‌اندازی کرد، به همین دلیل است که کلاین می‌گوید از اطلاع یافتن عصای رقیب جدیدش که چند ماه پیش وارد بازار شده بود، آشفته شد.

 کلاین توضیح داد که پس از موفقیت اولیه ای که با عصای هری پاتر در سال ۲۰۱۸ به دست آورد، برادران وارنر. بازوی شرکتی با Kano تماس گرفت تا از آن بخواهد کمی بیشتر در مورد نحوه عملکرد محصول، از جمله اجزای سازنده آن و نحوه تشخیص طلسم ها و سایر موارد استفاده بالقوه برای فناوری زیربنایی توضیح دهد.

و اینجاست که همه چیز در مورد اختلافش با برادران وارنر جالب می شود.

برخلاف عصای اصلی هری پاتر کانو که دقیقاً بر آموزش کدنویسی به بچه ها متمرکز بود،  عصای جادویی وارنر در مورد خانه هوشمند است. این برای اتصال به دستگاه‌هایی مانند تلویزیون، چراغ‌ها و بلندگوها طراحی شده است، بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از «طلسم‌ها» و حرکات عصا طراحی شده، تدابیر خود را کنترل کنند.

طبق گفته‌های Klein، Kano قبلاً چنین موارد استفاده را با عصای مخصوص خود پیش‌بینی کرده بود و پیشرفت‌های اولیه‌ای را در حوزه خانه هوشمند انجام داده بود.

کلاین گفت: «در فرآیندی که برای فرد آسان‌تر می‌شود دکمه روی عصا را پایین نگه دارد و طلسم کند، متوجه شدیم که این زبان جدیدی برای تعامل انسان با رایانه است. می‌توانید نه تنها برای منفجر شدن هر طعم لوبیاهای برتی بات روی صفحه نمایش جادو کنید، بلکه می‌توانید برای کنترل چراغ‌هایتان، باز کردن قفل در و کنترل صدای موسیقی حرکاتی انجام دهید.

ما متوجه شدیم که این شکل تعاملی می تواند بسیار قدرتمند باشد و در سایر حوزه ها در خانه هوشمند گسترش یابد. بنابراین ما وارد شدیم، آنها [برادران وارنر] در مورد این ایده برای کنترل خانه هوشمند بسیار هیجان زده شدند.»

کلاین ویدئویی از نمونه اولیه عصای کانو که دستگاه‌های متصل مختلف را کنترل می‌کرد، به TechCrunch نشان داد، که به گفته او در نوامبر ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از نمایشی در برادران وارنر ضبط شد.

به سرعت به سال ۲۰۲۲ می رسیم، و در حالی که برادران وارنر یک عصای هری پاتر مشابه را به بازار آورده است، کلاین می گوید که برای دریافت توضیح با افراد مختلفی در شرکت تماس گرفته است و اضافه می کند که به او گفته شده است که تحقیقات داخلی در این زمینه انجام خواهد شد.

اما او گفت که خط ارتباطی سرد شد و منجر به نامه توقف و توقفی شد که کانو این هفته برای برادران وارنر صادر کرد.

«مقایسه جانبی عملکرد هر دو عصای کدگذاری [کانو] و عصای املا [برادران وارنر] روشن می‌کند – و اکنون برای چندین ناظر شخص ثالث، از جمله کارشناسان ثبت اختراع و مالکیت معنوی، روشن شده است. در این نامه آمده است که مشکلی پیش آمده است.»

“محصول جدید از مالکیت معنوی – دارایی های متعدد محافظت شده با حق اختراع، اسرار تجاری، اختراعات و غیره – کانو استفاده می کند که برخی از آنها به طور کاملاً محرمانه با WB در طول تعاملات مفصل بین شرکت ها به اشتراک گذاشته شد.”

داستان تا اینجا

Kano که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، حدود ۴۵ میلیون دلار بودجه از طرف حامیان برجسته، از جمله European VC Index Ventures، Barclays، یکی از بنیانگذاران Salesforce، Marc Benioff و مایکروسافت ، که در سال ۲۰۱۹ با Kano برای توسعه یک رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز کار کردند، جمع آوری کرده است.

مارک زاکربرگ نیز ظاهراً از طرفداران محصولات Kano است، طبق این پست که مربوط به سال ۲۰۲۱ است .

مارک زاکربرگ ظاهراً کانو را حفاری می کند

با این حال، کانو در این چند سال گذشته نسبتاً ساکت بود و در اواخر سال ۲۰۱۹ یک دور اخراج را اعلام کرد و سپس واقعاً چیز زیادی در راه محصولات جدید منتشر نکرد.

با این حال، در سال ۲۰۲۱، این شرکت با Kanye West برای راه‌اندازی Stem Player شریک شد ، دستگاهی که به کاربران اجازه می‌دهد عناصر تک آهنگ را ایزوله و ریمیکس کنند. در نهایت به دلیل اظهارنظرهای یهودستیزانه وست از شراکت عقب نشینی کرد .

امروز کانو به فروش Stem Player بدون دخالت وست ادامه می‌دهد و چند هفته پیش این شرکت از Stem Projector رونمایی کرد ، در حالی که به انواع محصولات جدیدی که ممکن است شامل غذا و لباس باشد اشاره کرد.

این شرکت همچنین زمانی که فاش کرد که مجموعه نرم‌افزار خلاق خود Kano World را به عنوان یک تجارت مستقل عرضه می‌کند، انتقال خود را از تجارت قدیمی رایانه‌های شخصی DIY خود نشان داد .

با این حال، این شرکت قصد دارد حداقل کمی به ریشه‌های خود وفادار بماند، زیرا در حال توسعه یک دستگاه ماژولار دو در یک است که می‌تواند ویندوز یا ChromeOS را اجرا کند، که Klein گفت انتظار دارد این دستگاه را در سال جاری به بازار عرضه کند.

کامپیوتر ماژولار DIY آینده Kano

از نظر مالی، اوضاع برای کانو چندان عالی به نظر نمی رسید. در آخرین سال مالی گزارش شده خود در پایان مارس ۲۰۲۱، کانو زیان قبل از مالیات ۱۰.۱ میلیون پوند (۱۲ میلیون دلار) را فاش کرد ، اگرچه این بهبودی نسبت به زیان ۱۶.۸ میلیون پوندی (۲۰.۸ میلیون دلار) بود که در سال قبل گزارش کرد.

این شرکت چند هفته پیش گفت که حساب های موقت آن برای سال مالی ۲۰۲۲ سود پیش از مالیات حدود ۱.۲ میلیون پوند (۱.۵ میلیون دلار) را نشان می دهد.

بعد چه اتفاقی می افتد

در حالی که کلاین به طور طبیعی مشتاق است تصویری زیبا از نحوه پیش‌روی اوضاع در کانو به تصویر بکشد، این واقعیت که این شرکت فعالانه محصولات جدید را منتشر و توسعه می‌دهد، نشانه‌ای دلگرم کننده است.

با این حال، دعوای حقوقی IP با یک مجتمع رسانه‌ای میلیارد دلاری احتمالاً آخرین چیزی است که در حال حاضر به آن نیاز دارد.

در سناریوی امروزی دیوید در مقابل جالوت، دفاع از حقوق مالکیت حقوق مالکیت در دادگاه به عنوان یک استارتاپ نسبتا کوچک، کار ارزانی نیست – چیزی که کلاین در حال بررسی اقدامات بعدی خود کاملاً از آن آگاه است.

کلاین گفت: «برای دفاع و حفاظت از یک حق ثبت اختراع / IP فناوری ممکن است تا ۳ میلیون دلار هزینه شود. این عرشه را به نفع شرکت های بزرگ جمع می کند. آن‌ها می‌توانند وکلای تهاجمی را به سمت شرکت‌های کوچک‌تر پرتاب کنند و آنها را در جریان کار قرار دهند.»

حداقل در حال حاضر چیزی نمی توان گفت که قطعاً اوضاع اینگونه است. اما اگر این کار انجام شود، کلاین نشان داد که حاضر است هر کاری که لازم است برای دفاع از کار کانو انجام دهد، و خاطرنشان کرد که وکلایی که تاکنون روی این پرونده کار کرده‌اند، به طور غیرمجاز به او گفته‌اند که این یک «بسیار باز و باز» است.

او گفت: «اگر لازم باشد، شب‌ها و آخر هفته‌ها کار می‌کنم و خودم نماینده ما هستم . » او گفت. ما مطمئن خواهیم شد که کار سخت و خلاقیت تیممان مورد سوء استفاده قرار نگیرد و از بین نرود. شاید من به دانشکده حقوق نرفته باشم، اما تمام مراحل علنی است و با کمی روغن کاری قابل درک است.»

یکی از سخنگویان برادران وارنر در نهایت نظری را به TechCrunch ارائه کرد و گفت: “ادعاهای مطرح شده توسط کانو بی مورد است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا