موبایل

کوالکام به تامین تراشه‌های اپل در سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهد، پیش‌بینی درآمد سه‌ماهه چهارم کمتر از برآوردها است.

پیش بینی کوالکام برای درآمد سه ماهه تعطیلات حدود ۲ میلیارد دلار (تقریبا ۱۷۰۰۰ کرور روپیه) کمتر از تخمین های استریت بود، زیرا این سازنده تراشه با افت فروش به مشتریان گوشی های هوشمند دست و پنجه نرم می کند و باعث شد سهام آن در معاملات پس از ساعت کاری ۷ درصد کاهش یابد.

این شرکت همچنین سود کمتر از حد انتظار را برای سه ماهه پیش بینی کرد و گفت که انتظار دارد در مقایسه با پیش بینی قبلی خود مبنی بر کاهش درصدی تک رقمی متوسط، در سال جاری درصد کاهش دو رقمی پایینی در حجم گوشی ها داشته باشد.

پیش‌بینی ناامیدکننده کوالکام مدت کوتاهی پس از آن صورت می‌گیرد که اینتل و AMD تخمین‌های درآمد خود را کاهش دادند، که نشانه‌ای از این است که افت تقاضا در صنعت گسترده‌تر را آزار می‌دهد.

تراشه‌سازان از جمله تگزاس اینسترومنتز و میکرون فناوری نیز نگرانی‌هایی را در مورد کاهش شدید تقاضا از سوی شرکت‌های الکترونیکی ایجاد کرده‌اند، زیرا مصرف‌کنندگان هزینه‌های اختیاری خود را به دلیل تورم بالای دهه‌ها، افزایش نرخ‌های بهره و ترس از کندی اقتصادی محدود می‌کنند.

نبیلا پوپل، تحلیلگر IDC گفت که بهبودی در بازار گوشی های هوشمند می تواند از نیمه اول به نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کشیده شود.

او گفت: «تقاضا در سطح جهانی کاهش یافته است، اما در چین و همچنین در بازارهای نوظهور بسیار کاهش یافته است.

کاهش کمبود تراشه و تنگناهای زنجیره تامین در سه ماهه اخیر منجر به موجودی اضافی در سازندگان گوشی‌های هوشمند شده است، به طوری که کوالکام حدود هشت تا ۱۰ هفته “موجودی بالا” را تخمین زده است که ممکن است چند چهارم طول بکشد.

آکاش پالخیوالا، مدیر مالی کوالکام، گفت که سه ماهه تعطیلات ممکن است از نظر موجودی در پایین ترین سطح باشد زیرا سازندگان تراشه های موجود خود را مصرف می کنند.

درآمد حاصل از تجارت گوشی های کوالکام که بیش از نیمی از کل فروش آن را تشکیل می دهد، در سه ماهه چهارم منتهی به سپتامبر ۴۰ درصد افزایش یافت. ۲۵، اگرچه درآمد حاصل از تراشه هایی که اتصالات Wi-Fi و بلوتوث را فعال می کنند یک پنجم کاهش یافت.

این همه غم و اندوه برای کوالکام نبود، زیرا کسب و کار بیشتری را از اپل به دست آورد، که سازنده تراشه سعی کرده کمتر به آن تکیه کند، و گفت که این شرکت از افزایش سهم خود از تراشه هایی که سامسونگ در سه ماهه مارس استفاده می کند، سود خواهد برد.

کوالکام گفت اکنون انتظار دارد که اکثریت سهم مودم ۵G را برای عرضه آیفون ۲۰۲۳ در اختیار داشته باشد، در حالی که پیش از این ۲۰ درصد بود. همچنین در یک تماس پس از کسب درآمد گفت که حداقل مشارکت اپل در سال مالی ۲۰۲۵ را در نظر گرفته است.

Kinngai Chan، تحلیلگر می گوید: «ما معتقدیم اپل در سه ماهه دسامبر مقداری رشد را به همراه خواهد داشت… اما بازار اندروید بسیار ضعیف است و بسیاری از مدل های تاشو سطح برتر جدید که چند ماه پیش عرضه شدند اصلاً فروش خوبی نداشتند. در Summit Insights Group.

به گفته Runar Bjørhovde، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys، این شرکت همچنین با رقابت سخت‌تری از سوی سازنده تراشه تایوانی MediaTek در بازار اندروید پیشرفته‌تر مواجه است.

کوالکام درآمد سه ماهه جاری را بین ۹.۲ میلیارد دلار (تقریبا ۷۶۲۰۰ کرور) تا ۱۰ میلیارد دلار (تقریباً ۸۳۰۰۰ کرور) در مقایسه با برآوردهای تحلیلگران ۱۲.۰۲ میلیارد دلار (تقریباً ۹۹۶۰۰ کرور روپیه) پیش بینی کرده است. انتظار دارد سود تعدیل شده هر سهم بین ۲.۲۵ دلار (تقریباً ۱۸۰ روپیه) تا ۲.۴۵ دلار (تقریباً ۲۰۰ روپیه)، در مقابل انتظارات ۳.۴۲ دلار (تقریباً ۲۸۰ روپیه) باشد.

کریستیانو آمون، مدیر اجرایی کوالکام، برای مقابله با محیط سخت اقتصادی کلان، به تحلیلگران گفت که این شرکت توقف استخدام را اعمال کرده است و در صورت نیاز هزینه‌های عملیاتی را کاهش خواهد داد.

© تامسون رویترز ۲۰۲۲


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا