آمازون در حال توسعه یک LLM بهبود یافته برای تقویت الکسا است
به گزارش اپ خونه، اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، در جریان تماس با درآمد سه ماهه اول شرکت آمازون گفت:
“آمازون در حال ساخت یک مدل زبان بزرگ (LLM) «تعمیمشده و توانمندتر» برای تقویت الکسا است . یک LLM، مانند ChatGPT، یک الگوریتم یادگیری عمیق است که می تواند متن و سایر محتواها را بر اساس دانش از مقادیر عظیمی از داده های متنی تشخیص، خلاصه و تولید کند.”
جاسی گفت که اگرچه آمازون دارای یک LLM است که الکسا را تقویت می کند، غول فناوری در حال کار بر روی یکی از این ابزارها است که نسبت به فعلی توانمندتر باشد.
مدیر اجرایی آمازون معتقد است که افزودن یک LLM بهبودیافته به آمازون کمک می کند تا به سمت هدف خود یعنی ساختن “بهترین دستیار شخصی جهان” کار کند، اما اذعان کرد که انجام این کار در بسیاری از حوزه ها دشوار خواهد بود.
جاسی در طول این تماس گفت:
«من فکر میکنم وقتی مردم اغلب از ما در مورد الکسا میپرسند، آنچه اغلب به اشتراک میگذاریم این است که اگر فقط یک بلندگوی هوشمند بسازیم، سرمایهگذاری بسیار کمتری خواهد بود.
اما ما یک چشم انداز داریم که در مورد آن اعتقاد داریم که می خواهیم بهترین دستیار شخصی جهان را بسازیم. و انجام این کار دشوار است. در دامنه های زیادی قرار دارد و سطح بسیار وسیعی دارد.
با این حال، اگر به ظهور مدلهای زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد فکر کنید، مدلهای زیربنایی را بسیار موثرتر میکند، به طوری که فکر میکنم واقعاً امکان ساخت بهترین دستیار شخصی جهان را تسریع میکند.»
جاسی در ادامه گفت که او معتقد است آمازون نقطه شروع خوبی با الکسا دارد، زیرا دارای چند صد میلیون نقطه پایانی است که در سرگرمیها، خرید و خانههای هوشمند استفاده میشود.
او همچنین خاطرنشان کرد که مشارکتهای زیادی از طرف شرکای اکوسیستم شخص ثالث وجود دارد.
جاسی گفت:
“ما یک مدل زبان بزرگ در زیر آن داشتیم، اما در حال ساختن مدلی هستیم که بسیار بزرگتر، کلی تر و توانمندتر است و من فکر میکنم که این به سرعت چشمانداز ما برای تبدیل شدن به بهترین دستیار شخصی جهان را تسریع خواهد کرد. من فکر می کنم یک مدل تجاری قابل توجه در زیر آن وجود دارد.»
در طول این تماس، جاسی تاکید کرد که آمازون سالهاست که روی هوش مصنوعی و LLM سرمایهگذاری کرده است و در حالی که توانایی سرمایهگذاری سنگین در ساخت LLMها را دارد، شرکتهای کوچک این کار را نمیکنند، به همین دلیل است که این شرکت Bedrock را در اوایل این ماه راهاندازی کرد .
Bedrock راهی برای ساخت اپلیکیشن های مولد مبتنی بر هوش مصنوعی از طریق مدل های از پیش آموزش دیده استارت آپ هایی از جمله AI21 Labs ، Anthropic و Stability AI ارائه می دهد .
Bedrock که در یک «پیشنمایش محدود» موجود است، دسترسی به Titan FM (مدلهای پایه) را نیز ارائه میکند، خانوادهای از مدلهایی که در داخل توسط AWS آموزش دیدهاند.
از زمان راهاندازی آن در سال گذشته، ChatGPT بر اینترنت تسلط یافته و محبوبیت فزایندهای پیدا کرده است.
با همه هیاهویی که در اطراف ChatGPT وجود دارد، جای تعجب نیست که شرکتهای فناوری بزرگ به دنبال ایجاد پیشرفتهای مبتنی بر LLM در پیشنهادات خود هستند تا با فضای سریع هوش مصنوعی همگام شوند.
به عنوان مثال، The Information گزارش داد که اپل در حال توسعه بهبودهای مبتنی بر LLM برای سیری است. اینکه گوگل احتمالاً کاری مشابه برای Assistant انجام می دهد، ارزشی ندارد.
آمازون تنها شرکتی نبود که هوش مصنوعی را در طول تماس سه ماهه خود با سرمایه گذاران مطرح کرد، زیرا آلفابت، مایکروسافت و متا نیز بر سرمایه گذاری خود در مدل های زبان بزرگ تأکید کردند.
ساندار پیچای، مدیر عامل آلفابت گفت که گوگل به استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد جستجو ادامه می دهد، در حالی که ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت گفت که این شرکت به سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ادامه خواهد داد و اشاره کرد که مایکروسافت قبلاً پس از به روز رسانی موتور جستجو با افزایش استفاده از Bing مواجه بوده است.
یک ادغام ChatGPT علاوه بر این، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا گفت که این شرکت روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری خواهد کرد و به روز رسانی های جدید مرتبط با هوش مصنوعی را در سراسر برنامه های خود معرفی خواهد کرد.
آمازون درآمدهای سه ماهه اول را گزارش داد که انتظارات را شکست داد و در ابتدا باعث افزایش سهام شد، اما بعداً پس از ابراز نگرانی مدیران از ضعف مداوم در رشد ابر، مسیر خود را تغییر داد.
درآمد این سه ماهه با ۹.۴ درصد افزایش به ۱۲۷.۴ میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمد عملیاتی به ۴.۸ میلیارد دلار رسید.