فناوری اطلاعات

افزایش ۱۰ درصدی دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳

به گزارش«نبض فناوری» از پایگاه اطلاع‌رسانی ایرانداک، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به رتبه‌بندی ۲۰۲۳ موسسه تایمز گفت: حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران در صدر دانشگاه‌های ایران و ورود به رتبه ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهان و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم کشورهای دارای بیش از ۵۰ نماینده از جمله ویژگی‌های مهم این رتبه بندی است.

محمد حسن زاده اعلام کرد: بر پایه این گزارش، دانشگاه‌های «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان»، و «علوم پزشکی مازندران» در جایگاه نخست ملی و ۴۰۰-۳۵۱ جهانی هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسه‌هایی که رتبه جهانی آنها «reporter» است، آنهایی هستند که داده‌های خود را به «مؤسسه آموزش عالی تایمز» داده‌اند، ولی کمینه لازم برای به دست آوردن رتبه جهانی را نداشته‌اند.

افزایش ۱۰ درصدی دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳

ایران، چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز

رئیس ایرانداک اضافه کرد: ایران بعد از ژاپن، چین و هندوستان چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاه های حاضر در این رتبه بندی در ویرایش ۲۰۲۳  بوده است. در مجموع، نام ۱۷۹۹ مؤسسه از ۱۰۴ کشور گوناگون جهان در فهرست آمده است. در منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در این بین، قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی داشته است. در رتبه بندی سال پیش این نظام رتبه‌بندی ۵۸ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته بودند. بررسی روند سالانه حضور دانشگاه های ایران، نشان دهنده افزایش مداوم از یک دانشگاه در ویرایش سال ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در ویرایش ۲۰۲۳ بوده است.

عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد اعلام کرد: روند سالانه حضور مؤسسه‌های ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های «مؤسسه آموزش عالی تایمز» همواره افزایش یافته و در ویرایش ۲۰۲۳ به ۶۵ مؤسسه رسیده است. با این حال، باید توجه داشت  شمار مؤسسه‌های برتر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» نیز سال به سال افزایش یافته است. برای نمونه، در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، ۱۶۶۲ مؤسسه از کشورهای گوناگون جهان رتبه‌بندی شده بودند.

افزایش ۱۰ درصدی دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۳

به گفته حسن‌زاده رتبه‌بندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسه‌های پیشرو جهان را در پنج زمینه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، چشم‌انداز جهانی (با وزن ۵/۷ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، استنادها (با وزن ۳۰ درصد)، و درآمدهای صنعتی (با وزن ۵/۲ درصد)؛ بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی می‌کند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران می‌کوشد نتایج نظام‌ های گوناگون ارزیابی علم، فناوری و نوآوری را پایش کند و گزارش‌ های کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاستگذاران قرار دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا